Einar Mattsson-logo

Einar Mattsson

Familjeföretaget Einar Mattsson har sedan 1935 aktivt deltagit i utvecklingen av Stockholm. Med långsiktighet och omsorg äger, förvaltar, utvecklar och bygger vi fastigheter.

Vi är en av Stockholms större ägare av hyresbostäder och den erfarenheten använder vi även när vi förvaltar andras fastigheter. Einar Mattsson förvärvar mark och fastigheter och utvecklar dem till bostäder.

Vår verksamhet är organiserad i sex bolag: Einar Mattsson Byggnads AB, Einar Mattsson Projekt AB, Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB, Einar Mattsson Fastighets AB, Fastighets AB Snörslån och Heirloom Asset Management AB. De ägs av Einar Mattsson AB där även koncerngemensamma resurser finns samlade.

"Verksamhetsberättelse och hållbarhetsredovisning"

Se filmen om oss här.

Einar Mattsson: ”I en trivsam utemiljö vill människor röra sig, vistas och umgås med andra”3.7.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Johanna Karlsson är chef för utemiljögruppen hos Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB. Det är utemiljögruppen som ser till att välkomnande och välskötta gårdar alltid är en del av den långsiktiga fastighetsförvaltningen. Gruppen består av engagerade trädgårdsarbetare, arbetsledare och projektledare. Utemiljögruppen arbetar dels på uppdrag av koncernens fastighetsbolag, dels med externa fastighetsägare som köper tjänsten av Einar Mattsson.

Nya vård- och omsorgsbostäder och upprustad malmgård27.6.2024 12:40:27 CEST | Blogginlägg

Samrådet om detaljplanen för kv. Sommaren 10 är avslutat. Nu löper planprocessen på där man bland annat behandla synpunkter och för dialog med Stockholms stad om nästa steg. Här planerar Einar Mattsson att uppföra ett modernt och trivsamt vård- och omsorgsboende för äldre. Genom att uppföra vård- och omsorgsboendet ges också de ekonomiska förutsättningar som krävs för att renovera och därmed rädda Hovings malmgård då Stockholms stad i informella samtal tackat nej till att återköpa gården.

”Ett Einar Mattsson-hus är byggt med omsorg och av kunniga hantverkare” — fredagsporträttet med Leif Larsson14.6.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Efter 37 år på Einar Mattsson tänker trä-hantverkaren Leif Larsson nu sluta ställa väckarklockan. Det är dags att gå i pension efter att ha arbetat under tre generationer i den familjeägda koncernen Einar Mattsson. Arbetet med trästommen på befintlig byggnad i kvarteret Råttan sköt upp pensionen ett tag, men i juni är det dags att ägna mer tid för familj, hus och alla fordon.

Hur Einar Mattsson forskar kring mer hållbara fastigheter på KTH Dig-IT Lab5.6.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson kommer i närtid att starta ett projekt tillsammans med EQUA för att utveckla energiberäkningsmodeller. Fastighetskoncernen Einar Mattsson äger 102 fastigheter från olika tidsepoker – och har därför många tekniska installationer att testa olika modeller på – vilket blir en väldigt bra testplattform för båda parter. Einar Mattssons motiv till att delta är för att minska klimatpåverkan.

”Jag gillar att hjälpa människor så vardagen fungerar bättre” — fredagsporträttet med Jonas Nylén31.5.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En kampsportande före detta besiktningsman som varit schackspelare. Så kan vi beskriva fastighetstekniker Jonas Nylén. Han är ganska ny i Einar Mattsson-koncernen och uppskattar både kunskapsbredden och den trevliga kulturen. Spårskruvmejseln är en klar favorit bland verktygen i det dagliga. Lär känna Jonas lite mer i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson:

”Jag tycker att vi ska se och bry oss om varandra lite mer” – fredagsporträttet med Stefan Kristiansson24.5.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Hör du en underbart klingande gotländska vet du att Stefan är i närheten. Omtanke är ett signum för vår gruppchef för felavhjälpande underhåll. Där är hans långa och gedigna byggbakgrund till stor nytta. Han är ett Springsteen-fan av rang, padel-besatt och en stor fotbollsentusiast som jagar Zlatans målrekord på Friends Arena. Läs mer om Stefan i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson:

Einar Mattsson fastighetsförvaltning får höga betyg av sina förvaltningskunder22.5.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson Fastighetsförvaltnings AB har nyligen genomfört 2024 års kundundersökning där NKI-värdet ökar från 73 till 78. Även NPS, ett balansmått avseende rekommendation, ökar till +57. Snittet för NPS i fastighetsbranschen är +6. Det goda betyget beror bland annat på en stabil grundleverans, kompetenta och engagerade medarbetare samt kommunikation och samarbete. Hela 62 procent av kunderna har givit så höga betyg att de klassas som ambassadörer.

Einar Mattsson: KTH Dig-IT Lab kan hjälpa fastighetsbranschen att snabbare nå hållbarhetsmålen21.5.2024 05:56:00 CEST | Nyheter

På KTH finns vid sidan om KTH Live-In Lab, också det nya KTH Dig-IT Lab. I all forskning finns enorma mängder data. Om datan delas på ett smartare sätt – att hitta nya gemensamma standarder för beräkningar och delning av dem – så ökar möjligheterna att snabbare hitta lösningar som gynnar innovationstakten i fastighetsbranschen och därmed kan hållbarhetsmålen nås snabbare. Utöver klimat- och miljövinsten gynnar det dessutom fastighetsägarens affär.

”Det är roliga och spännande projekt med en mycket fin slutprodukt” — Einar Mattssons fredagsporträtt med Frida Tavana17.5.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Energispridande och gladlynt tar sig entreprenadingenjör Frida Tavana sig an ett av byggbolagets projekts ekonomistyrning och koll på kvalitet och miljö. Efter bara ett halvår har hon snabbt kommit in i arbetet. Med stor kommunikativ förmåga och stor tillit till kunniga kollegor går dagarna fort på projekten. Fritiden ägnas åt massa saker, då Frida är genuint nyfiken på nya människor och platser. Lär känna Frida i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson:

Einar Mattsson förvärvar mark för nytt bostadsprojekt i Nacka16.5.2024 08:31:00 CEST | Pressmeddelande

Under april 2024 har Einar Mattsson förvärvat mark i Jarlaberg, i närheten av Nacka Forum. På platsen planerar Einar Mattsson att uppföra ett kvarter med cirka 50 - 55 bostäder, ett mindre antal radhus och lokaler som placeras ut mot ett trivsamt torg. Kvarteret ritas av Varg arkitekter. Detaljplan har vunnit laga kraft och nu kan projektering starta. Efter bygglov planeras byggstart till våren 2025. Säljare av marken är Svenska Nyttobostäder AB.

Einar Mattsson tar intryck av kulturhistoriska värden och ökar tryggheten i moderniseringen av Slakthusområdet13.5.2024 05:58:00 CEST | Nyheter

Slakthusområdet var en gång det ställe där Sveriges modernaste och största slakterier låg. Sedan har andra verksamheter funnits där och nu handlar det om att nå Stockholms stads mål om att skapa återskapa en plats med där bostäder, företag, fokus på mat, kultur och upplevelser samsas. Inte bara för de boende i området utan också för alla stockholmare.

Brf Lokstallarna – hemtrevligt, centralt, tidlöst och modernt7.5.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Hagastaden är ett unikt stadsutvecklingsprojekt i life science-miljö där samhälle, forskning och näringsliv möts i en helt ny innerstadsdel. När Hagastaden står klar 2030 har Stockholm tillförts 50 000 nya arbetsplatser och 6 000 nya lägenheter. Inräknat de 243 bostäderna i projektet brf. Lokstallarna kommer Einar Mattsson att ha producerat cirka 750 av dessa lägenheter och ett 25-tal lokaler därtill. Det betyder att Einar Mattsson är en av de största bostadsutvecklarna i Hagastaden.
  • >>

"Verksamhetsberättelse och hållbarhetsredovisning"