IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige AB

IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag som arbetar med kemi i vid bemärkelse, både som tillverkare, distributörer och som användare. Företagen är svenska och utlandsägda med en gemensam vision för hållbar tillväxt: att utveckla industriella lösningar till de globala samhällsutmaningarna. Våra 1250 medlemsföretag med 70 000 medarbetare är bland annat kemi- och plastindustrier, läkemedelstillverkare, raffinaderier eller biokemi- och bioteknikföretag, sten- tvätt-, metall- och återvinningsindustrierna.

Strypt arbetskraftsinvandring hotar industrins konkurrenskraft och kompetensförsörjning15.2.2024 14:15:53 CET | Pressmeddelande

Idag har regeringen tagit emot Utredningen om en behovsprövad arbetskraftsinvandring, som föreslår ett nytt lönekrav för arbetstillstånd, återinförd arbetsmarknadsprövning och en större politisk inblandning i lönebildningen. Förslagen skulle påverka industrins kompetensförsörjning och Sveriges konkurrenskraft negativt. Regeringen bör avstå från att genomföra dessa förändringar, anser IKEM – Innovations- och kemiindustrierna.

Konjunkturbarometern Q3: En orolig omvärld och förlorade konkurrensfördelar20.11.2023 09:34:38 CET | Pressmeddelande

För snart tre år sedan började IKEM:s branscher känna av tydliga kostnadsökningar. Företagen ligger tidigt i värdekedjan och märker därför förändringar före andra industrigrenar. I prognosen syns nu en vändpunkt och i tredje kvartalet noterar företagen en kostnadsdeflation. Oroligheterna i Mellanöstern riskerar dock medföra ökade råvaru- och energipriser. Att Sverige under en följd av år förlorat viktiga konkurrensfördelar är ytterligare ett orosmoln.
  • >>