SBMI - Sveriges Bergmaterialindustri

SBMI, Sveriges Bergmaterialindustri är branschorganisationen för producenter och leverantörer av bergmaterial samt branschens underleverantörer. Årligen produceras och levereras ca 100 miljoner ton bergmaterial i Sverige. Föreningen samlar över ca 90 % av den svenska bergmaterialindustrin.

Branschhandbok om cirkulära ballastprodukter blir verklighet - efter nytt stöd3.4.2024 10:44:22 CEST | Pressmeddelande

Projektet ”Från grind till grind”, som syftar till att skapa en handbok för att producera cirkulära ballastprodukter, har nu säkrat fortsatt finansiering från innovationsmyndigheten Vinnova. Projektets mål är att ta fram en digital processbeskrivning som branschen kan använda för att öka användningen av återanvänt och återvunnet material i infrastrukturprojekt.

Fokus på hållbarhet och materialförsörjning när Sveriges Bergmaterialindustri kallar till branschdag 11 april26.3.2024 11:08:36 CET | Pressmeddelande

Den 11 april bjuder Sveriges Bergmaterialindustri (SBMI) till branschdag på Stockholm Waterfront för föreningens medlemmar. Dagens fokus ligger främst på materialförsörjning och hållbarhet. MSB deltar och ger sitt perspektiv på vikten av bergmaterialförsörjning utifrån ett krisberedskapsperspektiv, och SGUs gd Anneli Wirtén berättar om SGUs roll i samhällets bergmaterialförsörjning.

SBMIs inspel till klimathandlingsplanen13.6.2023 16:09:47 CEST | Pressmeddelande

SBMIs vd Mårten Sohlman kommer att delta i regeringens nationella klimatmöte den 16 juni. SBMI har också skickat in ett inspel till Regeringskansliet inför framtagandet av klimathandlingsplanen. Bergmaterial är nödvändigt för att bygga bostäder, vägar och annan samhällsviktig infrastruktur. Det är också en förutsättning för att kunna genomföra den gröna omställningen. Att bygga vindkraftparker och batterifabriker innebär ett betydande behov av ballast. För att bergmaterialindustrin ska kunna möta samhällets växande efterfrågan på hållbart producerat bergmaterial som klimatomställningen innebär krävs politiska reformer. Bergmaterialindustrin har identifierat tre prioriterade områden som klimathandlingsplanen bör ta sikte på: 1. Effektivisera miljöprövningen 2. Främja cirkulära materialflöden 3. Skapa förutsättningar för framtidens fossilfria bergmaterialproduktion

Dra inte miljöprövningarna i långbänk ytterligare12.6.2023 12:34:19 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade Regeringen en utredning för snabbare och mer förutsägbara miljöprövningar. Detta har länge efterfrågats av näringslivet, inte minst från de tillståndstunga verksamheter som bygger det fossilfria samhället. Sveriges Bergmaterialindustri, SBMI välkomnar förslaget men vill samtidigt uppmana regeringen att snabbt gå vidare med de förslag som faktiskt är färdigutredda. Annars riskerar den nya utredningen snarare att fördröja lösningen än att tillföra lösningen på problemet.

Genomför vissa av miljöprövningsutredningens förslag snarast1.11.2022 12:13:56 CET | Pressmeddelande

Miljöprövningsutredningens mål har varit att effektivisera miljötillståndsprocessen. SBMI Sveriges bergmaterialindustri lämnar nu sitt remissvar till utredningen, och föreslår att vissa av utredningens förslag bör genomföras snarast. Det senaste årets samhällsdebatt kring miljötillståndsfrågan präglas av den uppmärksamhet som getts de miljöprövningar som Cementa AB och LKAB genomgår. Dessa prövningar illustrerar tydligt behovet av en robust och rättssäker hantering av samhällets miljötillstånd. Men de hinder som uppstått i dessa prövningar är långt ifrån unika. För företag inom bergmaterialindustrin är detta vardagsmat.