Fonus

Fonus ekonomisk förening erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom Fonus ekonomisk förening finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Föreningen omsätter totalt 1,4 miljarder kronor och har 950 anställda på 300 kontor. Föreningen ägs kooperativt av cirka 1 125 organisationer runt om i Sverige. All vinst återinvesteras i företaget för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.

Så vill svenskarna vara klädda till sin sista vila18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Kläder och stil är viktigt för de flesta, ett sätt att uttrycka sin personlighet och vem man är – både under livet och när man ska begravas. Men när det kommer till den sista vilan är det få som tänker på att skriva ner sina önskemål till anhöriga. Därför lanserar nu Fonus ett initiativ som uppmuntrar svenskarna att forma sin sista vila med sin personliga stil. "Det är ditt liv, dina val, ditt avsked", säger Conny Sohlberg på Fonus.

Svenskar kämpar med att närma sig andra i sorg – enligt ny rapport4.10.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

När livet sätts på paus och man genomgår en tuff period förlitar sig de flesta på familj, vänner och partner som stöd – inte minst när man förlorar någon närstående. Men svenskarna tycker det är svårt att finnas där för sina nära och kära när de behövs som mest. Fonus tar för andra året i rad fram rapporten Svenskarna och döden, som visar att en majoritet tycker det är svårt att veta vad de ska säga och hur de ska bete sig runt någon som sörjer.

Fonus lanserar Alla djurhelgons dag och anordnar ljuständning till minne av alla djurvänner26.9.2023 09:41:10 CEST | Pressmeddelande

Hundar, katter, kaniner eller reptiler – idag är alla våra husdjur en del av familjen och förgyller vardagen. Men med den starka kärleken kommer också en stor sorg den dagen som de inte längre finns med oss, och många upplever att omgivningen inte förstår hur stark sorgen är. Den 4 oktober lanserar Fonus därför ett nytt initiativ, Alla djurhelgons dag, till minne av alla de husdjur som vi sörjer och anordnar även en ljusceremoni där man tillsammans kan tända ljus för att minnas och hedra.

Så pratar du sorg och oro med dina barn25.4.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sorg och förluster är en del av livet. Som förälder kan det vara skrämmande att prata om döden med sina barn och svårt att veta hur man ska närma sig frågor om livets slut. Samtidigt är det viktigt att vuxna lär barn att våga prata om det som känns jobbigt och att bearbeta den sorg och saknad som uppstår. Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus, reder ut hur man kan hjälpa sina barn att prata om det svåra.

En kvarts miljon svenskar vill att deras hemligheter ska avslöjas – efter deras död9.1.2023 07:10:00 CET | Pressmeddelande

Under livet samlar vi på oss personliga och elektroniska spår samt minnen av olika händelser som få, eller ingen, i vår närhet fått ta del av. Vissa av dessa hemligheter kommer upp till ytan, medan andra följer med ända in i graven. En ny Novus- undersökning från Fonus visar att nära 250 000 svenskar har en hemlighet som de vill ska avslöjas efter att de gått bort.