Elgiganten-logo

Elgiganten

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3 700 anställda och 177 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.

Elgiganten presenterar räkenskapsåret 2023/2024 – fortsätter att stärka sin position på marknaden27.6.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 27 juni 2024, presenterar Elgiganten i Sverige sitt resultat för 2023–2024. Trots ett utmanande år för detaljhandeln har Elgiganten fortsatt att stärka sin position på marknaden och satsat på flera nya områden. Bolagets totala omsättning uppgick till 15 562 000 000 SEK, och rörelseresultatet summeras till 107 MSEK. Kategorierna vitvaror och kök blev årets stora vinnare med en omsättningsökning på 3 % vardera.

DreamHack och Elgiganten bjuder in till årets upplaga av DreamHack Winter – över 50 000 deltagare förväntas besöka festivalen22.11.2023 09:50:00 CET | Pressmeddelande

Gamingfestivalen DreamHack Winter lockar såväl amatörer som e-sportsproffs och fler än 50 000 deltagare väntas dyka upp under helgen. Elgiganten, som är festivalens huvudsponsor, har i år en större butik än någonsin tidigare. På plats i Jönköping finns bland annat L22, Matinbum och den nya ambassadören FortniteFarmor som jobbar för att minska utanförskapet digitalt – både för äldre och barn.

Elgiganten hyllar egentid i stor varumärkeskampanj17.10.2023 09:15:14 CEST | Pressmeddelande

Egentid visar sig vara avgörande för svenskarnas välbefinnande och gör dem till en bättre version av sig själva. Elgiganten lanserar nu en stor varumärkeskampanj med fokus på att hylla alla dem som prioriterar sin egentid – och således investerar i sig själva. Kedjan visar hur elektronikprodukterna som de säljer både skapar underhållning och möliggör för den egentid som många behöver i sin vardag.

Elgiganten lanserar bred informationskampanj för att öka återvinning av elektronik11.10.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Runt 25 miljoner mobiltelefoner sägs ligga i svenskarnas byrålådor och skräpa, samtidigt visar årets rapport från Svenskarna och internet 2023 att hälften av dagens konsumenter inte återvinner digitala enheter som de slutat använda. Det största skälet är rädsla för att den personliga informationen ska komma i orätta händer. Den insikten tar Elgiganten fasta på i en ny informationskampanj som lanseras inför International E-waste Day.

Ny undersökning: En av tio svenskar har inte tillgång till ny teknik – känner sig isolerade27.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Digitaliseringen fortsätter att revolutionera både vardag och arbetsliv. Men alla har inte resurser nog att ta del av den snabba utvecklingen. En tiondel av svenskarna säger att de känner sig isolerade för att de inte har tillgång till ny teknik. Det visar en färsk undersökning från YouGov som är genomförd på uppdrag av Elgigantens årliga rapport: Digitalt utanförskap.

Elgiganten inviger nytt varuhus i Skellefteå31.3.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elgiganten expanderar rejält och inviger nu det nya varuhuset i Skellefteå som flyttat till Solbacken handelsområde. Här välkomnas kunderna till ett nästintill dubbelt så stort varhus än tidigare, som invigs i samband med påskrean den 31 mars. Med det nya varuhuset kommer Elgiganten kunna erbjuda ett bredare och större sortiment samt det egna populära köksvarumärket Epoq och en dedikerad gamingavdelning.
  • >>

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.