ElektronikBranschen

ElektronikBranschen är branschorganisationen för leverantörer, distributörer och handlare inom
konsumentelektronik, foto och service. Vi arbetar för en stark och hållbar bransch.

• ElektronikBranschen

Ny rapport: Elektronikskatten nu 670 kronor - ger negativ miljöeffekt28.4.2024 07:47:00 CEST | Pressmeddelande

Få konsumenter vet att när de exempelvis köper en monitor för 2 000 kronor betalar de 670 kronor i elektronikskatt. En ”miljöskatt” med negativ effekt på miljön som drar in miljarder till staten. Forskningen, statens myndigheter och branschen är alla kritiska till skatten. Det visar en färsk rapport från ElektronikBranschen, TechSverige, Teknikföretagen och Dataspelsbranschen.

Riksdagsseminarium: Elektronikskatten - En ekonomisk börda för svenska folket och miljön17.4.2024 07:47:00 CEST | Pressmeddelande

Elektronikskatten, i lagstiftningen kallad skatt på kemikalier i viss elektronik, har visat sig vara ohållbar utifrån en mängd olika perspektiv. Den 17 april bjuder Elektronikbransch tillsammans med Moderaterna in till ett riksdagsseminarium om Elektronikskatten och ett samtal om dess effekter på svenskarna och miljön samt om varför den drabbar hushållen med tunnast plånböcker hårdast.

• ElektronikBranschen