Riksförbundet Svensk Trädgård

Riksförbundet Svensk Trädgård har över 32 000 medlemmar och ca 150 lokala trädgårdsföreningar runt om i hela landet. Svensk Trädgård är en mötesplats för trädgårdsintresserade. Vi främjar trädgårdskultur och lustfyllt odlande, samt sprider kunskap om hållbar odling. Förbundet är en del av FOR, Fritidsodlingens Riksorganisation.

Riksförbundet Svensk Trädgård presenterar trädgårdens klimatnytta i ny rapport30.3.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Människans utsläpp av växthusgaser förstärker växthuseffekten och leder till ett förändrat klimat på jorden. Våra trädgårdar påverkas av klimatförändringarna på flera sätt, men kan också spela en viktig roll för att minska växthuseffekten. I samband med trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar släpps en färsk rapport från Riksförbundet Svensk Trädgård, Trädgårdens klimatnytta och betydelse för biodiversiteten. Genom rapporten, som är tänkt som en förstudie, önskar förbundet lyfta den enskilde trädgårdsägarens möjlighet att bidra positivt till klimatet. Delar ur den publika rapporten presenteras här.