UR

UR är ett public service-bolag som producerar och sänder radio, tv och webb som består av starka berättelser, engagerande kunskap och nya perspektiv. Vårt uppdrag är att ta fram utbildnings- och folkbildningsprogram som breddar, förstärker och kompletterar andras utbildningsinsatser.

UR Play finns allt innehåll från UR att ta del av, när som helst och under lång tid efter sändning. Många av UR:s program sänds även i Sveriges Radios och SVT:s kanaler samt i Kunskapskanalen, som UR driver tillsammans med SVT.

Samernas nationaldag: Dokumentärfilmen 100% same först ut i ny UR-serie om nationella minoriteter5.2.2024 08:01:16 CET | Pressmeddelande

Ungt Arv är en ny serie fristående dokumentärfilmer från UR som kastar ljus på unga individers relation till deras nationella minoritetsarv och dess påverkan på deras liv. Den första dokumentärfilmen, 100% same, följer artisten Saara Hermansson som utforskar sitt samiska arv efter en uppväxt där mycket av den samiska kulturen saknades. – Ju äldre jag blev desto mer upptäckte jag fattades, säger Saara i dokumentären. Premiär: tisdag den 6:e februari (samernas nationaldag) på UR Play.

Soraya Hashim leder UR:s nya podd Fabriken2.2.2024 10:15:00 CET | Pressmeddelande

Fabriken är en ny podd i P1 från UR med programledaren Soraya Hashim och hennes sidekicks Johan T Karlsson, Karin Winther och Johannes Selåker. Varje vecka fördjupar de sig i aktuella ämnen kopplade till medier, kommunikation och digital utveckling, men det här är inte bara ett program om hur teknik och journalistik fungerar - utan handlar lika mycket om hur de påverkar oss i vår vardag. Lyssna på premiäravsnittet på UR Play.

Skilj fakta från “fake news” med Kodjo Akolor i Vem ska jag tro på?25.1.2024 08:04:00 CET | Pressmeddelande

I UR:s nya programserie Vem ska jag tro på? får tittarna insikt, kunskap och verktyg för att bättre kunna navigera i det allt mer komplexa medielandskapet som växer fram och den påverkan vi utsätts för – ofta utan att veta om det. Programledaren Kodjo Akolor leder oss med hjälp av fakta, forskning och personliga möten genom en värld full av desinformation, konspirationsteorier och dolda reklambudskap. – Det känns viktigare än någonsin att vi förstår hur våra medievanor påverkar oss, säger Kodjo Akolor. Premiär den 28 februari klockan 21.30 i SVT1 och på UR Play.

Premiär: Från dans till dödshjälp i tredje säsongen av Studio 6523.1.2024 08:05:00 CET | Pressmeddelande

Kattis Ahlström och Anders Palmgren är tillbaka för en tredje säsong av populära Studio 65 tillsammans med äldreforskarna Britt Östlund (ny), Ingmar Skoog och spännande gäster. I tjugo nya avsnitt blandas tabubelagda ämnen och stora samhällsfrågor med råd, ny forskning och inspiration för livet efter pensionen. Hur är det egentligen att åldras som HBTQI-person, bli pappa efter 60, att resa som äldre, eller att hitta vänskap över generationsgränserna?

Läsglappet – ett nytt program från UR om läsförståelse bland unga29.11.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Det talas om läskris och sjunkande läsförståelse bland landets elever. Studier visar att det finns ett stort glapp mellan de elever som läser bäst och sämst - och lärarna är oroade. Vad beror allt det här på? Och vad finns det för lösningar? I UR-programmet Läsglappet möter vi elever, lärare, forskare och experter som ger sin syn på saken. Premiär 6 december, 22.30 i SVT 1 och på UR Play.

Kända svenskar öppnar upp om psykisk ohälsa i UR:s nya programserie Min ångest och jag16.10.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Min ångest och jag är en ny serie från UR som följer fyra kända svenskar när de öppenhjärtigt delar med sig av sina personliga berättelser om att leva med psykisk ohälsa. Artisten Viktor Frisk, skådespelaren Marianne Mörck, före detta friidrottaren Linus Thörnblad och tidigare handbollsspelaren Loui Sand bjuder tittarna på en djup inblick i sina liv, inklusive deras erfarenheter, utmaningar och framsteg kring sin psykiska hälsa. Premiär den 15:e november kl. 20.00 i SVT2 och på UR Play.

Farah Abadi utmanar elever i ny säsong av succén Klimatkompis15.9.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu gör programledaren Farah Abadi och UR det återigen enkelt och roligt för lärare i årskurs 3 att arbeta med hållbar utveckling tillsammans med sina elever. "Klimatkompis - den stora plastutmaningen" lär eleverna att ta hand om vår planet genom utmaningar som de löser tillsammans. En smartare plastanvändning står i fokus för årets upplaga som även gästas av komikern Daniel Norberg.

UR:s program "Best friends for a day" nominerat i Prix Europa5.9.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Radio- och TV priset Prix Europa delar varje år ut priser till de bästa produktionerna runt om i Europa. UR-produktionen "Best friends for a day" har chans att vinna pris under prisutdelningen i Berlin i oktober. Serien riktar sig till unga i årskurs 7-9 och följer svenska ungdomar som reser iväg till olika delar av världen och spenderar ett dygn med en jämnårig person som de aldrig träffat.
  • >>