Vårdförbundet

Vårdförbundets presstjänst0703 10 30 09 (ej sms)

Presstjänsten vardagar 06.00 - 20.00, helger och röda dagar 08.00-17.00. Presskontakter lokalt: vardforbundet.se/press/

Tel:070-310 30 09

Vårdförbundet är ett yrkesförbund som tillvaratar medlemmarnas fackliga ‎intressen. Vi är cirka 114 000 barnmorskor, biomedicinska analytiker, ‎röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor som arbetar för en personcentrerad nära vård ‎och ett hållbart yrkesliv. Tillsammans utvecklar vi villkor, yrke och vård.‎

www.vardforbundet.se

Pressbilder

Vårdpersonal kan få sämre villkor med nytt avtal7.4.2024 14:35:05 CEST | Pressmeddelande

Vårdpersonal kan stå inför omfattande försämringar i arbetsvillkoren. Arbetsgivarna vill att det ska bli möjligt att göra avvikelser från arbetstidslagen och försämra både arbetstider och arbetsmiljö. De hänvisar till bland annat Sveriges inträde i Nato. Detta är en av de främsta orsakerna till att avtalsförhandlingarna strandat och att Vårdförbundet nu sitter i medling med arbetsgivarna SKR/Sobona.

Fyra av tio unga tror inte att de kommer arbeta kvar inom vården7.3.2024 09:30:13 CET | Pressmeddelande

Kompetensförsörjningen är hälso- och sjukvårdens största utmaning idag. Samtidigt visar en ny rapport från Vårdförbundet att drygt fyra av tio unga upp till 29 år inte tror att de kommer stanna inom vården under resten av sitt yrkesliv. Var femte ung person vittnar om att arbetsbelastningen är så hög att den inte går att hantera. – Det här måste vi se som ett nödrop, säger Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro.

Vårdförbundet: Utredning om anmälningsplikt skapar oro2.2.2024 14:28:00 CET | Pressmeddelande

Regeringen mottog under fredagen delbetänkande från Utredningen om stärkt återvändandeverksamhet. Förslagen rörde utvisningsbeslut. Nu går utredningen in i nästa fas och tar sig an frågan om att införa en angiverilag gällande personer som vistas i Sverige utan uppehållstillstånd. Vårdförbundet ingår i Facken i välfärden, där samtliga fackförbund är starkt kritiska till att anställda inom kommun och region kan bli skyldiga att ange papperslösa till Polismyndigheten och Migrationsverket.

Gemensamt uttalande från Vårdförbundet och Sveriges läkarförbund om Gaza31.1.2024 09:52:00 CET | Pressmeddelande

Det mänskliga lidandet i Gaza är enormt. Som medmänniskor känner vi sorg och förtvivlan när civila dör av krigs- och terrorhandlingar, och som kollegor känner vi ilska och vrede när sjukhus attackeras och när sjukvårdspersonal utsätts för fara när de gör sina jobb. Sjukhus, sjukhustransporter, patienter och vårdpersonal måste fredas i alla konflikter. De får varken vara måltavla eller utgångspunkt för krigshandlingar, skriver Vårdförbundet och Sveriges läkarförbund i ett gemensamt uttalande.

Ny undersökning: Svenskarna vill att sjukvården räddas från besparingarna29.1.2024 08:37:00 CET | Pressmeddelande

Tre av fyra i den svenska allmänheten oroas nu över de nedskärningar som pågår i hälso- och sjukvården runt om i landet. Det visar en Novus-undersökning som Vårdförbundet presenterar idag. Allmänheten tror att besparingarna kommer leda till längre vårdköer och större risk för patientskador. Mer än varannan vill nu att regeringen skjuter till mer pengar för att rädda sjukvården.

Vårdförbundet: Oacceptabelt att sjukhus och vårdpersonal blivit måltavlor i Israel och Palestina22.11.2023 15:36:00 CET | Pressmeddelande

I kriget mellan Israel och Palestina attackeras allt fler sjukhus och medarbetare i hälso- och sjukvården, däribland internationell personal. Senast igår dödades en ung kvinna som arbetade inom sjukvården för WHO. Läkare utan gränser, där Vårdförbundets fyra professioner finns representerade, har också attackerats de senaste dagarna. Hälso- och sjukvården får aldrig bli ett strategiskt mål eller en bricka i krigföringen.
  • >>

www.vardforbundet.se