Ytterbygg-logo

Ytterbygg

Ytterbygg AB är ett familjeägt bygg- och fastighetsbolag som hyr ut lokaler till små och stora företag i Storgöteborg. Vi är en aktiv fastighetsutvecklare, som hela tiden bygger nya lokaler och anpassar befintliga efter våra hyresgästers behov. Verksamheten startade för över 50 år sedan och idag omfattar vårt fastighetsbestånd över 170 000 kvm, från Älvängen i norr till Mölndal i söder. I Hisings Backa och Rollsbo har vi många trevliga lokaler med närhet till bra service och infrastruktur samt möjligheter att växa.

Beijer Kungälv slår upp portarna i dag17.11.2023 12:57:00 CET | Pressmeddelande

I dag invigs Beijers anläggning i Kungälv i det nya området Rollsbo Västerhöjd. Resan hit startade 2021 med några små samtal. Dessa resulterade i att vi året efter startade samarbetet med att bygga för Beijer. Det känns fantastiskt att få vara med om invigningen av denna anläggning. Extra roligt är det att Market Awards har korat Beijer Byggmaterial till Sveriges bästa detaljhandelsföretag 2023 i kategorin Årets Bygghandel. I går var det fest på lagret då butiken nu var fylld med varor och redo att ta emot kunder. Deras kunder och samarbetspartners var inbjudna till denna tillställning. Relaterade länkar Beijer Årets Bygghandel artikel

Ytterbygg klimatdeklarerar alla nya byggnader10.10.2023 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lagen om klimatdeklaration i byggskedet syftar till att minska påverkan på klimatet. Genom att öka byggherrens kunskap blir det lättare att välja material och metoder som är så gynnsamma som möjligt. Förutsättningar för att minska byggnadens klimatpåverkan är störst i tidiga skeden, under planering och projektering. Ytterbygg arbetar sedan 2022 med klimatdeklarationer för alla nya byggnader. ”Det här är ett utmärkt verktyg för oss som hjälper oss utvecklas och dra viktiga lärdomar. Vi försöker hitta så effektiva och materialsnåla lösningar som möjligt för att minska klimatpåverkan. Det är särskilt intressant att se hur de olika materialen bidrar till klimatavtrycket och hur det fördelas under byggprocessen”, berättar Lars-Magnus Johansson som arbetar med Ytterbyggs klimatdeklarationer. Byggherren ansvarar för att upprätta en klimatdeklaration när en ny byggnad ska uppföras. Den ska innehålla uppgifter från råvara till färdigt hus. ”Vi är långt framme och är i princip redan klimatneutra

Ytterbyggs ägare blev utsedda till årets profil på Näringslivsgalan i Kungälv för att ha utvecklat Rollsbo24.4.2023 10:59:00 CEST | Pressmeddelande

Årets profil i Kungälv blev Mats och Henric Berntsson Juryns motivering: På 50 år har Ytterbygg utvecklats från det lilla företaget med en bil och släpkärra till ett mycket välskött och hållbart fastighetsbolag. Genom er utveckling av Rollsbo växer Kungälvs näringsliv, ni ger nya och gamla företag möjlighet att etablera sig och växa. Vad som tidigare var ett rent industriområde är idag en mötesplats för alla med handel och toppmoderna gym

Våra 2 våtmarker fyller 3 viktiga funktioner för miljön och binder 100 ton CO2 per år16.1.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Se filmen - klicka på länken ovan. Våra 2 nya våtmarker fyller 3 viktiga funktioner för miljön Biologisk mångfald Binder Koldioxid Minskar risken för översvämning Enligt uppgift från Naturcentrum blir upptaget i våtmarkerna av CO2 totalt ca 100 ton per år Ytterbygg har byggt två nya våtmarkerna i verksamhetsområdet Rollsbo Västerhöjd i samband med att gator och VA byggs ut i det kommande verksamhetsområdet Rollsbo Västerhöjd. En våtmark tar upp näringsämnen vilket minskar övergödning samtidigt som de skapar en perfekt livsmiljö för många växter och djur och därmed förbättrar den biologiska mångfalden. Våtmarken utjämnar också flödet vid kraftiga regn, så vi inte får översvämningar nedströms. De utgör kolsänkor som binder koldioxid för klimatet. ”När vi bygger ut våra områden vill vi bygga in hållbara lösningar, för miljö och klimat, det tror vi att våra kommande hyresgäster i området kommer uppskatta” säger Mats Berntsson VD på Ytterbygg. Bolaget har sedan tidigare en bikupa med intill

Årets julklapp till Ukraina två el-ställverk21.12.2022 11:08:00 CET | Pressmeddelande

Ryssland skjuter sönder elsystemet för Ukraina som samtidigt blir utan både värme och vatten. På president Volodymyr Zelenskyjs önskelista står det el-transformatorer så de kan laga elsystemet. På bilden lastas årets julklapp från oss på Ytterbygg som är två högspännings transformatorer som väger 3 ton styck. De lastas den 21 december för att gå direkt till Ukraina. Vi vill tacka Kungälv energi som skänker inkopplings material, och Venab som organiserar transporten och hittade en angelägen mottagare i Ukraina.

Ytterbygg minskar CO2 med 80%22.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ytterbygg väljer fjärrvärme med Bra miljöval - minskar CO2 med 80%. Ytterbyggs 27 byggnader (totalt 70.000m2) med kontor och industri får sin fjärrvärme med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval från Göteborgs Energi vilket minskar CO2-avtrycket med 130 ton per år, en minskning med 80%. Bra Miljöval (goteborgenergi.se). "- Våra hyresgäster skall vara trygga med att de hyr av en fastighetsvärd som bryr sig om miljö och klimatpåverkan och gör vad vi kan för att bidra till att vi ska nå framtida miljö och klimatmål." Mats Berntsson, VD Ytterbygg AB. FAKTA Fjärrvärmekalkyl minskning CO2 med Bra miljöval på Ytterbyggs lokaler i Göteborg 27 byggnader, totalt 70.000m2 Fjärrvärmeförbrukning 2020 : 3357 MWh Koldioxidutsläpp 2020: ca 160 ton CO2 Om vi hade haft Bra miljöval 2020 hade vårt koldioxidutsläpp varit: ca 30 ton CO2 Beräknad minskning med Bra miljöval: ca 130 ton = minskning med ca 80% jämfört med föregående år

​Vi hälsar NCC Väglaboratorium välkomna till sina nya lokaler5.2.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Vi hälsar NCC Väglaboratorium välkomna till sina nya lokaler i Tagene, Hisings Kärra. NCC Väglaboratorium har precis flyttat in i sina nybyggda och verksamhetsanpassade lokaler. ”I lokalerna kommer prover från ballast, asfalt, berggrund mm analyseras för att bla. ligga till grund för säkerställande av att de håller vad leverantörernas certifieringar utlovar. ” Mats Fehrm, Laboratory team manager, NCC Väglaboratorium Det som analyseras kan vara slaghållfasthet, mineralsammansättning, vattenabsorption, kornstorlek mm. Det som laboratoriet inte gör själva, tex analys av miljögifter, ombesörjer de att det blir gjort på andra laboratorier. Prover tas och analyseras på uppdrag av både NCC och externa byggföretag och berg och grustäkter.

Ny bergtäkt i Kungälv skapar plats för verksamhetsområdet- Rollsbo Västerhöjd14.9.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Kungälv pågår just nu för fullt markarbeten i det som ska bli Ytterbyggs del i nya verksamhetsområdet, Rollsbo Västerhöjd. Tittar man västerut från motorvägen syns grushögar växa fram som sockertoppar, det är bergsmassor som sprängts på plats och krossas för att säljas ut till markarbeten och vägar i hela Kungälvsområdet. I samband med att det nya industriområdet växer fram i Rollsbo skapas krossade stenprodukter av bergsmassorna , 1,5 miljoner ton som kommer säljas ut under cirka 8 år. Detta krossgrus, kan nu köpas via NCC Industry. Detta är Ytterbyggs absolut största satsning i bolagets 50 års historia och i takt med att gruset försvinner från området blir 185.000 kvadratmeter mark byggbar. Här kommer Ytterbygg att bygga och hyra ut anpassade lokaler till över 50 nya etableringar och skapa ett stort antal nya arbetstillfällen hos både nya och etablerade företag i området.

Ytterbyggs Bi-drag till biologisk mångfald15.5.2020 15:31:00 CEST | Pressmeddelande

Ytterbyggs nya Bikupa i Rollsbo bidrar till biologisk mångfald och rikare skördar Antalet pollinerande insekter som bin och humlor har minskat dramatiskt världen över. Matproduktionen påverkas men även frukt- och bärskörd i våra trädgårdar. Vi anlägger också en blomsteräng och när vi planterar träd i området kommer vi framöver välja blommande träd som förlänger binas skördesäsong. Bikupan ser du från vägen när du passerar "Ambulansen" i Rollsbo. Kupan hyrs in av Ytterbygg från Södra Inlands Biodlareförening som sköter bin, kupa och skörd.
  • >>