Schibsted Media-logo

Schibsted Media

Schibsted Media

Oberoende journalistik – vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

 
Kategori
Visa

Agnes Stenbom är Årets AI-svensk 202414.11.2024 08:40:14 CET | Pressmeddelande

Agnes Stenbom, chef för Schibsteds Medias inkluderingslab IN/LAB och ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted Media, har utsetts till Årets AI-svensk 2024. Priset delas ut av TechSverige till personer som gör betydande insatser för utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Stenbom är även grundare av initiativet Nordic AI Journalism och hyllas för sitt arbete med att driva inkluderings- och tillitsfrågor inom AI i Sverige.

Aftonbladet och Alkompis lanserar världsunik nyhetspodd på arabiska29.10.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande

I ett unikt samarbete mellan Aftonbladet och Alkompis, lanseras nu en arabisk version av Sveriges största nyhetspodd, Aftonbladet Daily. Podden blir därmed den första journalistiska ljudprodukt i världen att med hjälp av AI erbjuda en version på ett annat språk. Genom banbrytande AI-teknik för dubbning erbjuds arabisktalande lyssnare en unik inblick i svensk inrikespolitik och samhällsfrågor.

Streamingbarometern: Reklam i streamingtjänster splittrar svenska folket16.10.2024 09:41:58 CEST | Pressmeddelande

Svenskarna älskar att streama och Streamingbarometern 2024 från tv.nu visar att vanorna utvecklas snabbt. Svenskarna lägger nu 27 timmar om året på att leta efter något att streama, fler är beredda att betala för sport och det råder starka känslor kring reklamfinansierade tjänster. Barometern avslöjar också att var tredje under 45 år skippar att sova för att stanna uppe och se serier.

USA-kompisen guidar genom amerikanska valet15.10.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Under EU-valet svarade Aftonbladets AI-chatbot Valkompisen på 150 000 läsarfrågor. Nu gör den comeback i amerikansk kostym – och med full koll på det amerikanska presidentvalet. – Med USA-kompisen fortsätter vi ge makten till läsarna att bestämma hur de vill ta del av vår journalistik och ge alla chans att testa en ny teknik som tagit världen med storm, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista
  • >>

Oberoende journalistik – vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

 
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye