Familjeföretaget Einar Mattsson har sedan 1935 aktivt deltagit i utvecklingen av Stockholm. Med långsiktighet och omsorg äger, förvaltar, utvecklar och bygger vi fastigheter.

Vi är en av Stockholms större ägare av hyresbostäder och den erfarenheten använder vi även när vi förvaltar andras fastigheter. Einar Mattsson förvärvar mark och fastigheter och utvecklar dem till bostäder.

Vår verksamhet är organiserad i fem bolag: Einar Mattsson Byggnads AB, Einar Mattsson Projekt AB, Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB, Einar Mattsson Fastighets AB och Heirloom Asset Management AB. De ägs av Einar Mattsson AB där även koncerngemensamma resurser finns samlade.

Läs vår senaste årsberättelse och hållbarhetsredovisning här

"För oss gäller det att hela tiden ligga steget före"— fredagsporträttet med Magnus Björk18.9.2020 09:59:24 CEST | Blogginlägg

I dagens fredagsporträtt lär vi känna Magnus Björk som organiserar Einar Mattsson-koncernens Logistikcenter. Han är en mycket glad och positiv medarbetare, vilket kanske behövs när han tillsammans med sitt team ska hålla ordning och reda på hundratals människors maskiner och utrustning i mångmiljonprojekt. Magnus gillar digitaliseringens fördelar och har tävlat i SM i en för många okänd tävlingsgren.

”Samarbete istället för intern konkurrens” — fredagsporträttet med Martin Michalski5.6.2020 11:29:00 CEST | Blogginlägg

Martin Michalski är trots sin unga ålder en välmeriterad projektutvecklare. Han är en sportig och social pappa som har koll på sina saker och vurmar för samarbete. Här får vi veta vad som är det bästa med Einar Mattssons företagskultur och vilka projekt som varit roligast hittills. Vad är roligast inom ditt yrke? — Det kan enkelt beskrivas med ett ord — variation — ingen dag är den andra lik. Antigen är det nya utmaningar som jag eller teamet behöver lösa tillsammans, eller så kan det vara nya visioner och strategier som vi strävar efter att kunna förverkliga. Hur hamnade du på Einar Mattsson? — Det var efter genomförd LIA-period (Lärande i arbete) alltså praktik i utbildningen, ute på projektet Klisterburken i Vällingby som jag blev erbjuden anställning. Jag hade en termin kvar på studierna så det blev en hel del ”kvällsplugg”. Det var det värt. Vad är det bästa i vår företagskultur? — Här är det samarbete istället för intern konkurrens. Vi har gemensamma uppsatta mål som alla strävar

"Att lyssna på andra berikar det egna perspektivet" ​– fredagsporträttet med Jessica Lundbom Jensen29.5.2020 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Hon är den dalsländska egenföretagaren som varit frisör och som är utbildad Feng Shui-expert och utbildad inom personlig utveckling. På senare år har hon skolat om sig till projektledare inom nyproduktion. Jessica Lundbom Jensen är en genomtänkt, kreativ kollega med full kontroll på sitt uppdrag. Hon har en social begåvning utöver det vanliga och drivs av att se människor och företag utvecklas. Här får du läsa om Jessicas syn på lojalitet, ledarskap och beundran för generösa kollegor.

Peter Svensson - ny VD för Einar Mattsson Byggnads AB28.5.2020 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Från den 1 juni blir Peter Svensson VD för Einar Mattsson Byggnads AB. Han efterträder Anna Mellström som lämnar för rollen som VD för Sollentunahem. Peter Svensson fortsätter samtidigt att leda Einar Mattsson Projekt AB. – Det kommer att gagna båda bolagens verksamhet att ledas av en och samma VD. Det ger bolagen möjlighet till ett effektivare samarbete som i förlängningen ska leda till lägre produktionskostnader och bättre kvalitet i produkten, säger Stefan Ränk, Einar Mattssons koncernchef. – Jag ser fram emot att få ihop all den kunskap och erfarenhet som finns i de båda bolagens ledningsgrupper, för att få till rätt produkt på rätt plats till rätt pris, så att vi fortsatt kan stå stabila på marknaden oavsett konjunktur, Peter Svensson, VD för Einar Mattsson Projekt AB. Om Peter Svensson Peter leder Einar Mattsson Projekt AB sedan september 2019. Han har mångårig branscherfarenhet bland annat som VD för PEAB Bostadsutveckling. Peter har även arbetat på NCC, Skanska och Bjerkings. F

​Arbetet med Hovings Malmgård och planer framåt27.5.2020 16:52:00 CEST | Blogginlägg

Einar Mattsson förvärvade tomträtten till kvarteret Sommaren 10 år 2000 på inrådan från Stockholms stad. I samband med programarbetet för kvarteret Persikan och övertagandet av tomträtten fick Einar Mattsson en markanvisning för 70-80 bostäder på och intill fastigheten vilket var en förutsättning för att kunna finansiera upprustningen av Malmgården. Stadsbyggnadsnämnden beslutade år 2003 att stoppa detaljplanearbetet för bostäder med uttalandet att: ”Under rådande omständigheter är det därför inte aktuellt att bebygga kv. Sommaren 10. Detta kan dock återigen tas upp till prövning när man ser hur området i närheten utvecklas.” Under dessa år har Einar Mattsson presenterat ett flertal förslag som har mötts med fortsatt dialog. Samtidigt har fler utmaningar med Malmgården uppdagats. Einar Mattsson har även frågat om Stockholms stad vill köpa tillbaka fastigheten i närtid vilket det inte verkar finnas intresse för. Löpande underhåll Vi tar alltid till oss av kritik från Stadsbyggnadsnämnde

"Med så många bra kollegor och team trivs jag" – fredagsporträttet med platschef Jonathan Caspillo22.5.2020 10:00:00 CEST | Blogginlägg

I dagens porträtt fokuserar vi på den leende platschefen som är något så ovanligt som en trilling. Jonathan Caspillo är en familjekär man som är öppen för att lära nytt, både om sig själv och om andra. Han kan spilla ut kaffe på de mest olämpliga ställen, jobbar med sin konflikträdsla och hoppas att han uppfattas som en tillitsfull ledare för sitt team.

"Jag är som mest nöjd när vi hanterat en utmaning gemensamt" – Fredagsporträttet med CFO Björn Strid15.5.2020 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Einar Mattssons CFO (ekonomi- och finanschef) Björn Strid är nog en av de medarbetare som åtnjuter mest respekt inom koncernen. Med sin benhårda disciplin, tydlighet, smarthet och stora integritet, så är han ett föredöme och en ledare många beundrar. Här kommer vi Björn mer in på livet än någonsin tidigare när han berättar om vandring, mjölksyra och sin nyvunna fascination för samisk eldkonst.
  • >>

Läs vår senaste årsberättelse och hållbarhetsredovisning här