E.ONs Presstjänst: 040-25 55 40

Telefonnumret är endast avsett för journalister. 24-timmars service men mellan 20.00 - 06.00 endast i akuta ärenden.

E.ON och Skånes Ornitologiska Förening i samarbete för Skånes berguvar24.9.2021 13:30:44 CEST | Pressmeddelande

Med ett vingspann på upp emot 170 centimeter är berguven en mäktig, men dessvärre ovanlig syn i Skåne. För att ge den hotade arten bättre förutsättningar för överlevnad säkrar E.ON elledningar i närheten av ugglornas revir. De förebyggande insatserna görs i samarbete med Skånes Ornitologiska Förening och är en del av E.ONs arbete för hållbarhet och biologisk mångfald.

E.ON och Vattenfall förenklar betalning av elbilsladdning15.6.2021 07:01:41 CEST | Pressmeddelande

I takt med att elbilarna blir allt fler växer behovet av ett enhetligt betalsystem för publika laddstationer. E.ON och Vattenfall InCharge kommer att förenkla betalningen för laddning och ge tillgång till båda bolagens laddnätverk genom roaming i Sverige. Den förenklade betallösningen ger kunderna, i ett första steg, tillgång till närmare 1 000 publika snabb- och destinationsladdningspunkter redan i sommar.

E.ON samarbetar med FN:s miljöprogram UNEP och investerar mångmiljonbelopp för att öka den biologiska mångfalden i ledningsgator7.6.2021 11:15:44 CEST | Pressmeddelande

Som första energibolag i världen går E.ON med och stödjer ”UN Decade on Ecosystem Restoration”, ett globalt initiativ som tagits fram av FN:s miljöprogram UNEP med målet att återskapa världens viktiga ekosystem. E.ON investerar ett tvåsiffrigt miljonbelopp i Euro för att öka den biologiska mångfalden i bolagets ledningsgator, en area motsvarande 70 000 hektar.

Effektfull lösning mot flaskhalsar i det skånska elnätet utökas25.5.2021 08:17:54 CEST | Pressmeddelande

I EU-projektet CoordiNet bidrar företag och elproducenter i Malmö-, Landskrona- och Helsingborgsområdet till en effektivare användning av elnätet genom att, mot ersättning, minska sin elförbrukning eller öka sin produktion för att möta efterfrågan på effekt. Under vinterns kallaste dagar har skånska flexibilitetsleverantörer levererat 122 MWh – energi motsvarande maxförbrukningen per timme i två städer av Ystads storlek.