Välkommen till Fastighetsägarnas pressrum

Fastighetsägarna är branschorganisationen för fastighetsbranschen. I vårt pressrum hittar du pressmaterial och presskontakter för Fastighetsägarna Sverige och de fyra regionerna Fastighetsägarna GFR, Fastighetsägarna MittNord, Fastighetsägarna Syd och Fastighetsägarna Stockholm.

Bra att regeringen vill underlätta för fastighetsägare att vräka grovt kriminella5.7.2022 14:22:03 CEST | Pressmeddelande

Regeringen tillsätter en ny statlig utredning med uppdraget att göra det lättare för fastighetsägare att kunna vräka kriminella som använder lokaler och bostäder för brottslighet. – Det är ett stort samhällsproblem att organiserad brottslighet etablerar sig i lokaler som det sedan är mycket svårt för fastighetsägare att bli av med. Det behövs effektiva juridiska verktyg och det är därför bra att regeringen lyssnat på fastighetsbranschen, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Branschbredd och kultur i stadskärnan drar folk och ökar omsättningen9.6.2022 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Stadskärnor med stor branschbredd lockar fler besökare. För varje ny bransch som etablerar sig i stadskärnan kan vi nu påvisa en ökad besöksnivå på mellan 1-2 procent. Branschbredden är störst i storstäder och minst i småstäder. Handelsverksamheter har en mindre andel av den totala branschbredden i större städer än i mindre. Det visar rapporten Cityindex Insikt som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Regeringsförslag om tvistlösning kommer ge effektivare hyresförhandlingar2.6.2022 15:38:13 CEST | Pressmeddelande

Regeringens lägger idag fram förslag om att införa en oberoende tvistlösning för de årliga hyresförhandlingarna. Tvistlösningen handlar om vad som händer när parterna inte kommer överens vid förhandlingsbordet. Dagens förslag gynnar både fastighetsägare och hyresgäster med en effektivare process för hyresförhandlingar, större förutsägbarhet och mindre risk för retroaktiva hyreshöjningar.

Nytt statligt fastighetsföretag löser inte problemet med segregation2.6.2022 11:01:00 CEST | Pressmeddelande

Ett nytt statligt fastighetsföretag kommer inte lösa de problem med segregation och otrygghet som finns i samhället. Både privata och kommunägda fastighetsföretag är bra på att bygga och förvalta bostäder och områden med god standard. Staten behöver därför fokusera på långsiktiga regler för att fastighetsbolag ska kunna fortsätta erbjuda attraktiva bostäder och koncentrera sina resurser där de gör störst nytta. Ett nytt statligt fastighetsbolag kommer inte lösa det här problemet.

Fastighetsägarna vill minska konflikterna i utsatta områden20.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I december 2021 presenterade Fastighetsägarna GFR rapporten "Så skapar vi socialt välmående bostadsområden." Framtagandet var ett branschinitiativ som syftade till att metodutveckla det trygghetsskapande och brottsförebyggande arbetet. Nu initieras ett uppföljande arbete tillsammans med experten Maria Wallin, för att ge fastighetsägare verktyg att bedöma konfliktlägen, öka säkerheten och bygga motkraft genom grannskap.

Mötesplatsen för byggande och utveckling i Jönköping19.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Jönköpingsdagen 25 april är en mötesplats som fokuserar på Jönköpings framtida utveckling och belyser områden som påverkar byggande, tillväxt och investeringar. Dagen vänder sig till fastighetsägare, byggentreprenörer, konsulter, arkitekter, politiker och tjänstemän med flera som är engagerade i hur Jönköping ska utvecklas. Jönköpingsdagen körs nu för tredje gången och är en mötesplats för näringsliv och kommun, vi lyssnar på intressant föreläsare och får chans att mingla och nätverka.

Mer behövs för fungerande social bostadspolitik30.3.2022 13:04:59 CEST | Pressmeddelande

Uppdraget till regeringens utredare av den sociala bostadspolitiken har varit alltför snävt. Det innebär att förslagen från utredningen inte räcker till för dem som står längst från bostadsmarknaden. Regeringen behöver därför ta vara på utredarens uppmaning att utreda den sociala bostadspolitiken ytterligare. Det nya bostadspolitiska mål och det ambitiösa ramverk för analys och ansvarsfördelning mellan stat och kommun som utredaren föreslår får gärna tjäna som utgångspunkt. Förslaget om nya regler för vilka krav som får ställas på hyresgäster riskerar emellertid att försämra ett fungerande system och bör därför läggas i papperskorgen.

Välkommen till Fastighetsägarnas pressrum