135 000 engångsmuggar slängdes på marken under en vecka28.9.2021 10:09:00 CEST | Pressmeddelande

Var tredje svensk i åldern 18 till 29 år köper mat, dryck eller snacks i farten dagligen eller flera gånger i veckan. Vanligast är att man köper någon form av snabbmat, följt av kaffe. Enligt den nationella skräpmätningen som Håll Sverige Rent gjorde sommaren 2020 slängs cirka 135 000 engångsmuggar på marken på en vecka. Skulle vi anta att beteendet ser likadant ut över hela året skulle det resultera i drygt 7 miljoner engångsmuggar.

Håll Sverige Rent och Acamp lanserar ”Clean Camping”21.6.2021 13:33:02 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen av husbilar har skjutit i höjden under de senaste två åren och stora campingplatser rapporterar om högt bokningstryck redan innan säsongen har börjat på riktigt. Förra året larmades det från flera håll i landet om en ökad mängd nedskräpning till följd av att fler valde att turista i naturen. Därför lanserar Acamp och Håll Sverige Rent nu initiativet Clean Camping för att förebygga nedskräpning i naturnära områden.
  • >>