Jernkontoret är den svenska järn- och stålindustrins branschorganisation. Vi tillvaratar järn- och stålindustrins intressen genom att verka för bästa möjliga förutsättningar för verksamheten i Sverige. Vi vill kännetecknas av hög trovärdighet och strävar efter att vara en kvalificerad samtalspartner. Dessutom är vi en betydande nätverksbyggare, såväl nationellt som internationellt.

Mer information:

Fler nyheter och remissvar från Jernkontoret

Aktuella frågor och reformförslag

Företrädare och ämnesexperter (även från stålföretagen)

Jernkontorets bildbank (tusentals bilder/fotografier som är fria att använda)

Kalendarium

Järn- och stålindustrin om fem direktiv i Fit for 5529.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Järn- och stålindustrin i Sverige ligger i absolut framkant för omställning mot minskade utsläpp och klimatfrågan står högt på agendan hos företagens ledningar och i styrelserummen, marknadens krav och kundernas efterfrågan driver utvecklingen. Omfattande och överlappande lagstiftning i paketet Fit for 55 riskerar därför att flytta företagens fokus och resurser från åtgärder för klimatet, till efterlevnad av detaljlagstiftning.

Dokumentären "Beyond stål" synliggör kreatörer9.9.2021 06:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag har Jernkontorets dokumentärfilm ”Beyond Stål” premiär. I filmen, som är skapad tillsammans med modedesignern och stålentusiasten Naim Josefi, berättar en handfull kreatörer om sitt arbete med ett av världens häftigaste material – stålet. Filmen syftar till att lyfta en av de tillgångar som gjort att stålindustrin kunnat växa sig stark i Sverige: människor med rätt kompetens och mycket kreativitet.

Annika Roos tar över som vd på Jernkontoret2.7.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

I början av 2022 tar Annika Roos över som vd på Jernkontoret. Annika är idag chef för Powder-verksamheten inom Sandvik. Hon är väl förankrad i stålbranschen och har siktet inställt på hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft. Annika Roos tar över en expertorganisation som arbetar i nära samverkan med både järn- och stålföretagen och viktiga intressenter inom akademi, politik och myndigheter.

Ett av världens största forskningsprogram för stål har lanserats21.6.2021 09:27:10 CEST | Pressmeddelande

Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret, berättar om European Partnership for Clean Steel, ett forskningsprogram som syftar till att främja omställning av europeisk stålindustri till klimatneutralitet med bibehållen konkurrenskraft. Svensk stålforskning ligger långt fram och har goda möjligheter att ta del av programmet. Nu väntar fokuserat arbete för att ta del av cirka 100 miljoner euro per år i forskningsmedel.

Jernkontoret tar upp kampen för ett reviderat IED som främjar omställning16.6.2021 10:04:04 CEST | Pressmeddelande

Mellan åren 2020 och 2023 revideras EU:s Industriutsläppsdirektiv, IED. Direktivet syftar till att minska industrins påverkan på människa och miljö och den pågående revideringen ska göra IED kompatibelt med övrig politik på angränsande områden. Framtagna förslag inom revideringen riskerar dock att hindra den viktiga och nödvändiga omställningen till en hållbar industri. I en ny fallstudie visar Jernkontoret på vilka konsekvenser förändringsförslagen kan få för svensk järn- och stålindustri.
  • >>

Mer information:

Fler nyheter och remissvar från Jernkontoret

Aktuella frågor och reformförslag

Företrädare och ämnesexperter (även från stålföretagen)

Jernkontorets bildbank (tusentals bilder/fotografier som är fria att använda)

Kalendarium