Jernkontoret är den svenska järn- och stålindustrins branschorganisation. Vi tillvaratar järn- och stålindustrins intressen genom att verka för bästa möjliga förutsättningar för verksamheten i Sverige. Vi vill kännetecknas av hög trovärdighet och strävar efter att vara en kvalificerad samtalspartner. Dessutom är vi en betydande nätverksbyggare, såväl nationellt som internationellt.

Mer information:

Fler nyheter och remissvar från Jernkontoret

Aktuella frågor och reformförslag

Företrädare och ämnesexperter (även från stålföretagen)

Jernkontorets bildbank (tusentals bilder/fotografier som är fria att använda)

Högupplösta fotografier av medarbetare på Jernkontoret

Kalendarium

Järn- och stålindustrin kommenterar regeringens klimathandlingsplan21.12.2023 16:08:26 CET | Pressmeddelande

Regeringens klimathandlingsplan betonar vikten av fossilfri el, effektivare tillståndsprocesser och förbättrad kompetensförsörjning för att klara omställningen till klimatneutralitet. För att åtgärderna ska få effekt krävs en noggrann utformning och en skyndsam elektrifiering. Viktigt är också att framtida utsläppsminskningar fördelas rättvist mellan handlande och icke-handlande sektorer.

Pressinbjudan: Konkurrenskraft i en föränderlig tid30.11.2023 09:56:19 CET | Pressinbjudan

Tisdag den 5 december samlar svensk järn- och stålindustri representanter från politik, akademi och industri för årets upplaga av Ståldagen. I år med fokus på samtal om hur vi säkerställer svensk konkurrenskraft och en konkurrenskraftig svensk järn- och stålindustri. Intresset för att delta har varit enormt och de fysiska platserna är fyllda med väntelista. Möjlighet finns att följa hela evenemanget digitalt.

Goda förutsättningar för forskning avgörande för industrisatsningar och omställning6.11.2023 09:36:34 CET | Pressmeddelande

För att Sverige och svensk industri fortsatt ska leda utveckling och omställning krävs en forskningspolitik som främjar forskning i Sverige. Jernkontorets inspel till regeringens forskningsproposition ger nio konkreta förslag för främjad forskning och kompetensförsörjning. Det inkluderar att öka transparensen i offentlig forskningsfinansiering och att koppla utbildningsanslaget till graden av arbetsmarknadsetablering efter genomförd utbildning.
  • >>

Mer information:

Fler nyheter och remissvar från Jernkontoret

Aktuella frågor och reformförslag

Företrädare och ämnesexperter (även från stålföretagen)

Jernkontorets bildbank (tusentals bilder/fotografier som är fria att använda)

Högupplösta fotografier av medarbetare på Jernkontoret

Kalendarium