Jernkontoret är den svenska stålindustrins branschorganisation. Vi tillvaratar stålindustrins intressen genom att verka för bästa möjliga förutsättningar för verksamheten i Sverige. Vi vill kännetecknas av hög trovärdighet och strävar efter att vara en kvalificerad samtalspartner. Dessutom är vi en betydande nätverksbyggare, såväl nationellt som internationellt.

Mer information:

Fler nyheter och remissvar från Jernkontoret

Aktuella frågor och reformförslag

Företrädare och ämnesexperter (även från stålföretagen)

Jernkontorets bildbank (tusentals bilder/fotografier som är fria att använda)

Kalendarium

Meny

Stålbucklan - Jernkontoret stöttar tjejhockeyn21.2.2019 11:43:00 CET | Pressmeddelande

– Stålindustrin finns på orter där hockeyn är stark och det är ingen tillfällighet. Hockey är en inställningssport och rätt inställning är lika viktigt i stålindustrin. Tjejerna tvingas ofta ha ännu tuffare inställning för att kunna ta sig fram och ta plats inom hockeyn, en tuff inställning och en vilja av stål är också det vi letar efter hos våra medarbetare, säger Gert Nilson, teknisk direktör på Jernkontoret. Jernkontorets stipendium är ett komplement till de prispengar som de bästa tjejerna får om de lyckas bli Bästa målvakt, Bästa back, Bästa forward respektive Most Valuable Player. – Vi vet också att klubbarna ofta kämpar med tuffa ekonomiska villkor, och vi vill med stipendiet visa dem uppskattning för allt viktigt arbete de gör. Vi hoppas också att det gör tjejerna stolta att ha erövrat ett stipendium till sin klubb, säger Gert Nilson. Bakgrund Jernkontoret startade Stålbucklan år 2006, då som en årlig turnering med sammansatta lag för tjejer mellan 14-16 år. Anledningen var at

Nödvändigt med skyddsåtgärder på import av stålprodukter4.2.2019 16:00:00 CET | Pressmeddelande

Importen av stålprodukter till EU har ökat kraftigt sedan USA införde 25-procentiga tullar på stål den 1 juni förra året. Nu har EU-kommissionen beslutat om att införa slutgiltiga skyddsåtgärder på import av stålprodukter. – Vi är positiva till kommissionens beslut, det är en balanserad åtgärd som beaktar både stålproducenternas och användarnas intressen, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret.

Industrin med på tåget – dags att öka hastigheten31.1.2019 14:53:00 CET | Pressmeddelande

Med en regering på plats är det hög tid att ta tag i viktiga reformer. Inte minst för en fortsatt konkurrenskraftig industri, där reglerna kring tillståndsprocesser behöver ses över och tillgången på el och energi måste säkras. – Det var glädjande att statsministern lyfter ”stål utan kol” i sin regeringsförklaring. De satsningar på teknikskiften som stålindustrin gör visar att vi är en viktig del av lösningen i klimatfrågan. Därför är det också viktigt att Industriklivet säkras under kommande mandatperiod, det krävs för att industrin ska kunna ställa om till fossilfritt, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.
  • >>

Mer information:

Fler nyheter och remissvar från Jernkontoret

Aktuella frågor och reformförslag

Företrädare och ämnesexperter (även från stålföretagen)

Jernkontorets bildbank (tusentals bilder/fotografier som är fria att använda)

Kalendarium