• Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet
  • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
  • 118 60 Stockholm

Erik Söderberg vald till ny förbundsordförande i Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet18.5.2020 08:02:00 CEST | Pressmeddelande

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har fått en ny förbundsordförande. Vid förbundsmötet den 17 maj valdes 39-årige Erik Söderberg till ny ordförande och han tar över efter Jan Johnsson som haft posten i fyra år. -Väldigt roligt och inspirerande. Korpen står för ett inkluderande och är det kompletterande förbund som idrottsrörelsen behöver, säger Erik Söderberg.

Telia Idrotts- och Fritidsförbund får fart på kollegorna med digital träning6.5.2020 14:41:46 CEST | Pressmeddelande

Hur kan man på ett smart och effektivt sätt inspirera sina kollegor att träna och motionera nu när en stor del av Sverige jobbar hemifrån? Jo, genom att koppla lättillgänglig vardagsmotion i lagform till en digital utmanings-app. Telia Idrotts- och Fritidsförbund, TIF, har tillsammans med Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet nu i maj startat den digitala hälsoutmaningen Korpen TIF Challenge. Under sex veckor kommer över 500 deltagare i 75 olika TIF-lag att utmana varandra i massor av former av vardagsmotion.

Miljonstöd till nya folkhälsoprojekt29.10.2019 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Rapporter från världshälsoorganisationen, WHO, visar att två av tre barn inte når upp till rekommenderad fysisk aktivitet per dag. Svenska Spel och Riksidrottsförbundet inledde därför en gemensam satsning 2017 för att få fler personer i rörelse. Två år efter starten har över 100 000 personer deltagit. Tack vare det positiva resultatet satsas det nu ytterligare en miljon kronor på att få fler svenskar i rörelse.

Unikt samarbete ska skydda mot fallolyckor20.6.2019 10:36:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år sker 270 000 fallolyckor och 1 500 leder till dödsfall. En av de mest utsatta grupperna är äldre. Nu startar Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet och Svenska Judoförbundet ett samarbete för att utbilda äldre personer att ramla på rätt sätt. På kursen tränas styrka, balans och fallteknik för att bygga upp en trygghet och säkerhet för att undvika att falla. Målet är att halvera antalet personer som behöver vård efter ett fall. Med hjälp av Svenska Judoförbundets falltrygghetsprogram Judo4Balance kommer Korpen att starta gruppträningar för seniorer tillsammans med lokala judoklubbar där licensierade fallinstruktörer från Judoförbundet och korpinstruktörer håller i träningspassen. Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Varje år sker 270 000 fallolyckor, 70 000 leder till sjukhusvård och 1 500 personer dör på grund av ett fall. En av de mest utsatta grupperna är äldre. -När vi blir äldre blir musklerna svagare, balansen försämras och synen förändras. Det innebär

LundaEkonomer och Marias Mixed segrare i Korpen Stockholms kval i Sweden Floorball Cup26.11.2018 15:28:00 CET | Pressmeddelande

I helgen avgjordes Korpen Stockholms kval i Korpens nationella innebandycup Sweden Floorball Cup. Efter en dag med många spännande matcher var det till slut LundaEkonomerna IBK Ungdom i herrklassen och Marias Mixed i mixklassen som segrade. De är därmed kvalificerade till riksfinalen i turneringen som spelas i värmländska Kil den 25-26 januari 2019. Att vinna finalen i någon av Sweden Floorball Cups kvalorter är något som många korplag eftersträvar. Segern innebär nämligen en direktbiljett till den stora riksfinalen. Vinnarna kan sedan titulera sig Sveriges bästa korplag i innebandy. I lördagens kvalturnering som Korpen Stockholm arrangerade deltog elva herrlag, två damlag och två mixlag. I herrklassen känns segrarna igen från fjolåret. LundaEkonomerna IBK Ungdom lyckades nämligen försvara titeln och därmed knipa platsen i riksfinalen för andra året i rad. Laget fick dock kämpa rejält för att bärga segern. – Det var dramatiskt redan i gruppspelet, säger Viktor Fellnäs i herrklassvinnar