• Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet
  • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
  • 118 60 Stockholm

Miljonstöd till nya folkhälsoprojekt29.10.2019 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Rapporter från världshälsoorganisationen, WHO, visar att två av tre barn inte når upp till rekommenderad fysisk aktivitet per dag. Svenska Spel och Riksidrottsförbundet inledde därför en gemensam satsning 2017 för att få fler personer i rörelse. Två år efter starten har över 100 000 personer deltagit. Tack vare det positiva resultatet satsas det nu ytterligare en miljon kronor på att få fler svenskar i rörelse.

Unikt samarbete ska skydda mot fallolyckor20.6.2019 10:36:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år sker 270 000 fallolyckor och 1 500 leder till dödsfall. En av de mest utsatta grupperna är äldre. Nu startar Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet och Svenska Judoförbundet ett samarbete för att utbilda äldre personer att ramla på rätt sätt. På kursen tränas styrka, balans och fallteknik för att bygga upp en trygghet och säkerhet för att undvika att falla. Målet är att halvera antalet personer som behöver vård efter ett fall. Med hjälp av Svenska Judoförbundets falltrygghetsprogram Judo4Balance kommer Korpen att starta gruppträningar för seniorer tillsammans med lokala judoklubbar där licensierade fallinstruktörer från Judoförbundet och korpinstruktörer håller i träningspassen. Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Varje år sker 270 000 fallolyckor, 70 000 leder till sjukhusvård och 1 500 personer dör på grund av ett fall. En av de mest utsatta grupperna är äldre. -När vi blir äldre blir musklerna svagare, balansen försämras och synen förändras. Det innebär

LundaEkonomer och Marias Mixed segrare i Korpen Stockholms kval i Sweden Floorball Cup26.11.2018 15:28:00 CET | Pressmeddelande

I helgen avgjordes Korpen Stockholms kval i Korpens nationella innebandycup Sweden Floorball Cup. Efter en dag med många spännande matcher var det till slut LundaEkonomerna IBK Ungdom i herrklassen och Marias Mixed i mixklassen som segrade. De är därmed kvalificerade till riksfinalen i turneringen som spelas i värmländska Kil den 25-26 januari 2019. Att vinna finalen i någon av Sweden Floorball Cups kvalorter är något som många korplag eftersträvar. Segern innebär nämligen en direktbiljett till den stora riksfinalen. Vinnarna kan sedan titulera sig Sveriges bästa korplag i innebandy. I lördagens kvalturnering som Korpen Stockholm arrangerade deltog elva herrlag, två damlag och två mixlag. I herrklassen känns segrarna igen från fjolåret. LundaEkonomerna IBK Ungdom lyckades nämligen försvara titeln och därmed knipa platsen i riksfinalen för andra året i rad. Laget fick dock kämpa rejält för att bärga segern. – Det var dramatiskt redan i gruppspelet, säger Viktor Fellnäs i herrklassvinnar

KL-Bygg vinnare i Uppsalas kval i Sweden Floorball Cup26.11.2018 15:09:00 CET | Pressmeddelande

I helgen avgjordes Korpen Uppsalas kval i Korpens nationella innebandycup Sweden Floorball Cup. Efter en dag med många spännande matcher var det KL-Bygg som till slut tog hem segern. Laget är därmed kvalificerat till riksfinalen i turneringen som spelas i värmländska Kil den 25-26 januari 2019. Att vinna finalen i någon av Sweden Floorball Cups kvalorter är något som många korplag eftersträvar. Segern innebär nämligen en direktbiljett till den stora riksfinalen. Vinnarna kan sedan titulera sig Sveriges bästa korplag i innebandy. I lördagens kvalturnering som Korpen Uppsala arrangerade deltog sex herrlag. Vinnare efter en dag med många jämna matcher blev KL Bygg som i finalen slog de långväga gästerna i IBK Sign i en tajt finalmatch med 2-1. IBK Sign hade rest från Härnösand för att delta i kvalet, och föll alltså på målsnöret mot det rutinerade KL Bygg. -Vi förlorade mot IBK Sign i gruppspelet, men i finalen lyckades vi vinna med uddamålet, berättar Kent Löfberg i KL-Bygg. Det känns he

Dramatik när karlstadstjejer blev mästare i motion12.11.2018 15:18:00 CET | Pressmeddelande

Aldrig tidigare har det varit så jämnt i motionsutmaningen Korpen Challenge. När tävlingen avslutades vid midnatt den 11 oktober blev det i princip målfoto mellan Solstollarna från Karlstad och La Familia från Gotland. Och det blev Solstollarna som kammade hem segern med minsta möjliga marginal i tävlingen som pågått mellan 1 oktober till 11 november. Lag från hela Sverige har deltagit så på sätt och vis är det ett inofficiellt svenskt mästerskap i motion. -Va, är det sant? Vi har inte vågat fira eftersom det var så jämnt, säger en jublande glad Elizabeth Ahlm från Solstollarna. Sent igår kväll innan Korpen Challenge stängde höll vi kontakt med varandra via sms och om våra motståndare rapporterade in mer motion så kastade vi oss ut och motionerade i någon form. Solstollarna består av Malin Hagström, Maria Melin, Yvonne Ahlstedt, Ingalill Zakrisson och Elizabeth Ahlm. Och visst – det var nästan exakt samma tjejer som vann även förra året, då som Bästa Beräknarna från Försäkringskassan i

Vem blir bäst i Sverige på motion?26.6.2018 15:05:00 CEST | Pressmeddelande

Korpen Challenge är en motionsutmaning där det går att tävla mot andra lag på samma villkor. Med andra ord kan du som vardagsmotionär utmana elitidrottare under samma förutsättningar där all aktivitet räknas ihop till poäng. Eftersom allt du gör matas in i en app så kan du i realtid se hur ditt lag står sig mot andra. - Vi blev helt maniska och promenerade så fort vi kom åt, berättar en av förra årets vinnare, Yvonne Ahlstedt på Försäkringskassan i Karlstad. Korpen Challenge gjorde dessutom att vi fick en väldigt bra sammanhållning på jobbet. Eftersom det är fritt fram att använda sig av friskvårdsbidrag till Korpen Challenge så passar den här motionsutmaningen perfekt för de som drar ihop ett lag på jobbet, i familjen eller bland kompisarna. Under och före tävlingen kommer deltagarna att peppas av bland andra Bris-ambassadören Charlotte Kalla. - Bris är en av medarrangörerna till tävlingen, berättar Kajsa Sellidj som är projektledare på Korpen. Delar av pengarna som kommer från anmäln

Sveriges bästa korplag i innebandy är utsedda22.1.2018 10:35:00 CET | Pressmeddelande

Korpens innebandycup Sweden Floorball Cup startade i höstas och under lördagen var det dags för den stora riksfinalen i Rosvalla arena i Nyköping. Korplag från hela Sverige har under hösten gjort sitt bästa för att kvala in till den stora finalen och i lördags stod det klart att guldet på herrsidan gick till Kirunalaget Heri IBK, på damsidan till Umeålaget Golden Ladies och i mixturneringen tog Marias Mix hem titeln.

Seger för ”bokaliverpool.com” i Borlänges kval i Sweden Floorball Cup8.1.2018 14:36:00 CET | Pressmeddelande

I helgen avgjordes Korpen Borlänges kval i Korpens nationella innebandycup Sweden Floorball Cup. Vinnare, efter en dag med många jämna och spännande matcher, blev bokaliverpool.com. Laget är därmed kvalificerat till riksfinalen i turneringen som spelas i Nyköping den 19-20 januari 2018. Att vinna finalen i någon av Sweden Floorball Cups kvalorter är något som många korplag eftersträvar. Segern innebär nämligen en direktbiljett till den stora riksfinalen. Vinnarna kan sedan titulera sig Sveriges bästa korplag i innebandy. I lördagens kvalturnering som Korpen Borlänge arrangerade deltog 9 herrlag. Den första semifinalen var mellan Kingsgården och Lindebrink Entrepenad , där det sistnämnda laget var något starkare när det väl gällde och vann med 0 – 2. Semifinal nummer två innehöll vinnarlaget som redan då visade framfötterna och lyckades vinna matchen med 6-0 mot Team Judas. Förutom vinnarlaget som seedas till riksfinalen så lottas alltid ett lag i varje klass vidare till finalen som ose

​Seger för Zeventy i Uppsalas kval i Sweden Floorball Cup28.11.2017 13:16:00 CET | Pressmeddelande

I helgen avgjordes Korpen Uppsalas kval i Korpens nationella innebandycup Sweden Floorball Cup. Efter en dag med många spännande matcher var det Zeventy som till slut tog hem segern. Laget är därmed kvalificerat till riksfinalen i turneringen som spelas i Nyköping den 19-20 januari 2018. Att vinna finalen i någon av Sweden Floorball Cups kvalorter är något som många korplag eftersträvar. Segern innebär nämligen en direktbiljett till den stora riksfinalen. Vinnarna kan sedan titulera sig Sveriges bästa korplag i innebandy. I lördagens kvalturnering som Korpen Uppsala arrangerade deltog 7 herrlag. Segrarna i Zeventy startade turneringen i ett ursinnigt tempo och vann sin grupp efter idel segrar och 8-2 i målskillnad. Väl i slutspelet blev det lite tajtare matcher och finalen mot Beijer IBK var riktigt jämn. Zeventy var dock snäppet vassare och vann till slut med 2-1. John Zettergren, lagledare i Zeventy, var mycket nöjd med hur spelet funkat under helgen och det faktum att laget fortsätt