För bättre affärer

Livsmedelshandlarna är en självständig handlarägd riksbranschorganisation, grundad 1931, som utvecklats från att en gång ha haft en mer kontrollerande funktion till att idag utgöra ett stöd för handlaren samt att agera som branschföreträdare inom en rad områden.

Livsmedelshandlarnas arbetsuppgifter har under åren anpassats till tidens krav och förväntningar; ransone-ringskuponger under krigsåren, priskontroll under efterkrigstiden, prisstopp, jordbruksregleringar under sjuttio- och åttiotalen. I varje fas har Livsmedelshandlarna spelat en viktig roll för svensk dagligvaruhandel.

För mer information gå till www.livsmedelshandlarna.se

Riksdagen beställer höjda matpriser12.5.2021 15:00:00 CEST | Blogginlägg

Som det ser ut nu kommer den kraftfulla svenska överimplementeringen av Otillbörliga affärsmetoder att röstas igenom i riksdagen andra veckan i juni. Syftet från början var skydda små leverantörer mot stora kunder. I Sverige vill vi dessutom skydda multinationella leverantörer från små butiker. Det kommer att leda till högre matpriser framöver. Läs mer:https://www.dagligvarunytt.se/marknadsnytt/lagar-regler/splittrad-syn-pa-nya-eu-direktivet-gar-pa-tvars-med-hela-grundtanken/

Plastpåseskatten fyller 1 år - Hurra eller?16.4.2021 15:00:00 CEST | Blogginlägg

Plastpåseskatten fyll i maj 2021 ett år. Hur mår den och har den räddat miljön? Om intäkterna: https://www.expressen.se/nyheter/klimat/plastpaseskatten-drog-in-betydligt-mindre-an-vantat/ Vad köper kunderna istället: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-har-dagligvarujattarnas-pasforsaljning-paverkats-av-skatten Miljöpåverkan av olika kassar: https://expressen.se/nyheter/klimat/danska-omstridda-studien-plastkassar-battre-an-tygpasar/

Brotten är dubbelt så dyra som rättsväsendet9.4.2021 15:00:00 CEST | Blogginlägg

Förutom all otrygghet som kriminalitet för med sig kostar det oss stora summor varje år. Här är tre aktuella rapporter som sammanfattar ett alltmer akut problem. https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/sakerhet-och-risk/brotten-kostar-foretagen-100-miljarder-halften-tror-det-blir-varr_1143691.html https://www.foretagarna.se/politik-paverkan/rapporter/2021/brott-mot-foretagare-2021/sammanfattande-resultat/ https://www.svenskhandel.se/nyhetscenter/press/2020/mer-an-varannan-handlare-utsatt-for-brott-den-senaste-tiden/

Svensk Gold plating för höjda matpriser12.2.2021 15:00:00 CET | Blogginlägg

I veckan kom denna: https://bit.ly/2NpGAHq Det rör det svenska införandet av EUs direktiv för otillbörliga affärsmetoder. Det präglas av en total misstro mot marknaden och är en kraftfull överimplementering trots: https://bit.ly/3daAk0P I sak innebär det att de multinationella bolagen kommer att ha skyddslagstiftning i ryggen när de gör affärer med alla handelsföretag i Sverige oavsett storlek och att de kan anmäla och processa anonymt. Inget som svenska konsumenter kommer att tjäna på.

För bättre affärer

För mer information gå till www.livsmedelshandlarna.se