För bättre affärer

Livsmedelshandlarna är en självständig handlarägd riksbranschorganisation, grundad 1931, som utvecklats från att en gång ha haft en mer kontrollerande funktion till att idag utgöra ett stöd för handlaren samt att agera som branschföreträdare inom en rad områden.

Livsmedelshandlarnas arbetsuppgifter har under åren anpassats till tidens krav och förväntningar; ransone-ringskuponger under krigsåren, priskontroll under efterkrigstiden, prisstopp, jordbruksregleringar under sjuttio- och åttiotalen. I varje fas har Livsmedelshandlarna spelat en viktig roll för svensk dagligvaruhandel.

För mer information gå till www.livsmedelshandlarna.se

Brotten är dubbelt så dyra som rättsväsendet9.4.2021 15:00:00 CEST | Blogginlägg

Förutom all otrygghet som kriminalitet för med sig kostar det oss stora summor varje år. Här är tre aktuella rapporter som sammanfattar ett alltmer akut problem. https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/sakerhet-och-risk/brotten-kostar-foretagen-100-miljarder-halften-tror-det-blir-varr_1143691.html https://www.foretagarna.se/politik-paverkan/rapporter/2021/brott-mot-foretagare-2021/sammanfattande-resultat/ https://www.svenskhandel.se/nyhetscenter/press/2020/mer-an-varannan-handlare-utsatt-for-brott-den-senaste-tiden/

Svensk Gold plating för höjda matpriser12.2.2021 15:00:00 CET | Blogginlägg

I veckan kom denna: https://bit.ly/2NpGAHq Det rör det svenska införandet av EUs direktiv för otillbörliga affärsmetoder. Det präglas av en total misstro mot marknaden och är en kraftfull överimplementering trots: https://bit.ly/3daAk0P I sak innebär det att de multinationella bolagen kommer att ha skyddslagstiftning i ryggen när de gör affärer med alla handelsföretag i Sverige oavsett storlek och att de kan anmäla och processa anonymt. Inget som svenska konsumenter kommer att tjäna på.

Världsrekordförsök i överimplementering av EU-regler18.12.2020 15:00:00 CET | Blogginlägg

Kampen fortsätter för att bli det land som har flest och mest överimplementeringar inom EU! Handeln är självklart för att minska miljöpåverkan från förpackningar. Men det måste ske på ett förnuftigt sätt som samtidigt minskar resursförbrukningen och inte tummar på livsmedelssäkerheten. Inte symbolpolitik som ökar resursförbrukningen och spelar lotto med livsmedelssäkerheten och matsvinnsarbetet. Här är källan till inslaget: https://bit.ly/3aggfox

Spanska sjukan, Trump och vikten av att handla ensam20.11.2020 15:00:00 CET | Blogginlägg

Det är nu hundra år sedan Spanska sjukan och drygt femtio år sedan Hong Kong-influensan. Vad kan vi och Donald Trump lära sig av historien? Mycket intressant artikel från Läkartidningen om detta: https://bit.ly/3fbLPnC Här hittar du Svensk Handels råd hur vi undviker trängsel i samband med Black Friday och jul: https://bit.ly/3nGWv0J Du är mycket välkommen att prenumerera, kommentera och diskutera. Jag ber dig hålla en trevlig ton och diskutera ämnet så att vi får en diskussion som leder framåt. Tack.

För bättre affärer

För mer information gå till www.livsmedelshandlarna.se