Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.

Om bilhandlaren går i konkurs7.3.2024 06:02:00 CET | Pressmeddelande

Under vintern har flera större bilhandlare gått i konkurs runt om i landet. Orsakerna är en kombination av dåliga ekonomiska tider, försämrad köpkraft och höga räntekostnader. Marknaden har vänt tvärt mellan olika biltyper och drivmedel, bland annat med anledning av slopad klimatbonus och billigare diesel och bensin. Bilvärderingar som av dessa skäl slagit fel kan också ha bidragit till att kalkylerna hos vissa bilhandlare snabbt gått från dåliga till urusla.

Så förbereder du bilresan för snöoväder4.1.2024 10:59:19 CET | Pressmeddelande

Vintervädret kan vara oberäkneligt och göra bilresan både besvärlig och farlig. Såväl förare som bil måste vara beredda på snöoväder. Inte minst det senaste dygnets problem på och runt E22:an visar att vintern kan ställa till med stora och allvarliga problem i trafiken. Säkrast är att inte ge sig ut när det varnas för dåligt väder, men om man ändå måste iväg eller överraskas av vädret klarar man situationen bättre med rätt förberedelser.

Undvik stressen i jultrafiken19.12.2023 05:50:00 CET | Pressmeddelande

Jul- och nyårshelgerna kommer att bjuda på omväxlande och oförutsägbart väder. Därför är det extra viktigt att planera sin resa och att köra säkert. Under jul- och nyårshelgerna är trafiken som mest intensiv när alla samtidigt är på väg för att besöka släkt och vänner. Under perioden 20 december–12 januari dör cirka 14 personer årligen i trafiken och varje dag behöver i genomsnitt 100 personer uppsöka vård på akutsjukhus på grund av olyckor i vägtrafiken.
  • >>