Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.

​Röda Korset leder humanitär kraftsamling tillsammans med världens stater8.12.2019 15:59:00 CET | Pressmeddelande

I ett läge då FN uppskattar att över 168 miljoner människor är i behov av humanitärt stöd under det kommande året samlas representanter för världens stater, Internationella rödakors- och rödahalvmånerörelsen samt samarbetsorganisationer inom FN, NGO-världen och akademiska institutioner i Genève för att stärka skyddet och hjälpen till drabbade av krig, katastrof och kris. Det är den 33:e Internationella rödakors- och halvmånekonferensen (IC33) som går av stapeln den 9-12 december. Fokus är den internationella humanitära rätten, krigets lagar. ‒ Konferensen är ett unikt tillfälle för Internationella rödakors- och röda halvmånerörelsen att träffas och enas med staterna om hur krigets lagar ska efterlevas och kunskapen om dess regelverk öka. Skydd av sjukvård i väpnade konflikter är tyvärr en fortsatt aktuell fråga och därmed en prioritering, säger Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset, som också driver frågan om fler kvinnor på ledande positioner inom den humanitära sekt

Årets julklapp är ett riktigt katastrofpaket21.11.2019 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Klimatkrisen är inte längre ett hot – den är redan här. Och hårdast slår den mot de redan utsatta. I årets julkampanj som har namnet Klimatkrisens Ansikte, väljer Svenska Röda Korset att uppmärksamma de människor som drabbas av klimatrelaterade katastrofer. Kampanjen berättar historier från människor som drabbats av översvämningar, torka, cykloner och andra extremväder och uppmanar till att köpa julklappar som räddar liv. Årets julklapp är ett riktigt katastrofpaket.

Han blir nationell chef på Röda Korset30.9.2019 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Johann Knigge blir chef för Svenska Röda Korsets Nationella avdelning. Han kommer närmast från Falck, där han ansvarat för bolagets räddningstjänstuppdrag på flygplatser och kärnkraftverk. Han har även ansvarat för deras ambulans- och mobil sjukvård för landsting och regioner. ‒ Att få arbeta för en organisation som Svenska Röda Korset, med en så tydlig värdegrund ser jag verkligen fram emot. Hur det offentliga, privata och frivilliga gemensamt kan bidra till samhället ligger mig varmt om hjärtat, säger Johann. Johann Knigge tillträder den 1 oktober och kommer att ha Göteborg som placeringsort. - Johann har med sig spännande erfarenheter från både näringsliv och civilsamhälle. Han kommer baseras i Göteborg vilket också stärker Svenska Röda Korsets närvaro i västra Sverige, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare för Svenska Röda Korset. Den 1 oktober tillträder även Sofia Calltorp som ny chef för Svenska Röda Korsets Internationella avdelningen.

Ambassadör blir internationell chef på Röda Korset30.9.2019 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sofia Calltorp, tills nyligen Sveriges ambassadör i Zimbabwe, blir ny chef for den Internationella avdelningen på Svenska Röda Korset. Hon tillträder den 1 oktober 2019. Tidigare har Sofia varit chef för UD:s humanitära verksamhet med ansvar för policystyrning av Sveriges humanitära bistånd. Hon har även haft uppdrag i Sudan, Kenya och Genève. ‒ Ända sedan jag såg min farmors insamlingsbössa på köksbordet har Röda Korset symboliserat medmänsklighet och engagemang. Att nu få en möjlighet att bidra i det arbetet känns djupt meningsfullt och inspirerande, säger Sofia Calltorp. Sofia Calltorp kommer att vara placerad på Svensk Röda Korsets huvudkontor i Stockholm. - Sofia Calltorp kommer genom sin erfarenhet av internationella humanitära frågor och diplomati att stärka Svenska Röda Korsets expertis inom viktiga områden, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare för Svenska Röda Korset. Vid samma tidpunkt tillträder även Johann Knigge som ny chef för Svenska Röda Korsets Nationella avdelninge
  • >>