I Skogsindustriernas mediebank finner du bilder från svenskt skogsbruk, våra medlemsföretag samt många exempel på vad den fossilfria, cirkulära och förnybara råvaran svenskt trä kan användas till. Där hittar du även pressbilder på våra medarbetare på Skogsindustrierna och Svenskt Trä samt våra logotyper.

Ny rapport: 46 procents ökning på 30 år - klimatnyttan av skoglig bioekonomi28.4.2022 10:57:42 CEST | Pressmeddelande

Klimatnyttan av ett aktivt skogsbruk och produkter från skogen har ökat med 46 procent de senaste 30 åren. Det har bidragit starkt till att Sveriges totala klimatutsläpp har minskat. Skogsindustriernas nya rapport, Svensk skogsnärings klimateffekt 1990-2020, visar också att den svenska skogsnäringen årligen skapar en klimatnytta som är dubbelt så stor som hela landets klimatutsläpp.

Produktionsrekord och stark efterfrågan – men många frågetecken för den svenska skogsindustrin inför 20229.3.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

2021 var ett starkt år för svensk skogsindustri med produktionsrekord, stark efterfrågan och höga priser i spåren av pandemin. Exporten utgjorde tio procent av den totala svenska varuexporten. Men ovissheten inför 2022 är stor. Invasionen av Ukraina, nya EU-lagförslag och turerna kring tolkningen av artskyddsförordningen skapar många frågetecken för branschen, visar Skogsindustriernas nya marknadsrapport.
  • >>