Meny

Socialdemokraterna vill införa läxhjälpsgaranti och obligatorisk lovskola19.8.2018 17:00 | Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill skapa ett starkare samhälle – ett tryggare Sverige. Därför måste investeringar i våra barns framtid gå före skattesänkningar och privatiseringar. Socialdemokraterna vill fortsätta satsa på skolan och kommer nästa mandatperiod att införa en läxhjälpsgaranti och en obligatorisk lovskola för de elever som riskerar att inte bli behöriga till gymnasieskolan.

Stoppa vinstjakten och förbättra villkoren för personalen i äldreomsorgen17.8.2018 12:22 | Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle - ett tryggare Sverige. Tryggheten för de äldre är en av samhällets viktigaste uppgifter framöver. Under en lång tid har det funnits en naiv syn på att privatiseringar och marknadslösningar ska leda till att löner och villkor förbättras inom äldreomsorgen. Nu kan det konstateras att de vinstdrivande företagen håller nere personalens löner och villkor vilket i förlängning också drabbar de äldre. Det är oacceptabelt och därför går vi socialdemokrater till val på att stoppa vinstjakten och förbättra villkoren för personalen i äldreomsorgen.

S går till val på stöd till privata skogsägare som ska skapa fler jobb och bidra till grön omställning15.8.2018 13:34 | Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill underlätta för privata skogsägare att röja skog och därigenom bidra till att skapa nya arbetstillfällen, samt till en snabbare övergång till ett fossilfritt Sverige. Mer röjning kan skapa arbetstillfällen som kräver kort utbildning, bidra till integration och skapa jobb i glesbygd samtidigt som det gynnar skogsnäringen i stort. Ett Röj-stöd skulle vid fullt utnyttjande kunna omfatta över 1000 årsarbeten. Socialdemokraterna vill satsa 200 miljoner årligen under nästa mandatperiod.

S vill stoppa privatiseringar och vinstintresse i vården14.8.2018 10:45 | Pressmeddelande

Socialdemokraterna går till val på att skapa ordning och reda i vården genom att stoppa privatiseringar och gräddfiler där en del kan köpa sig före i vården. Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Marknadslösningarna och privatiseringarna leder till ökade kostnader och försämrade arbetsvillkor för personalen. Dagens förslag handlar om att stoppa privatiseringar och marknadslösningar i vården.