Meny

Socialdemokraterna går till val på att stoppa vinstjakten i skolan20.6.2018 15:24 | Pressmeddelande

Den 7 juni röstade Alliansen och Sverigedemokraterna ner förslaget att stoppa vinstjakten i skolan och omsorgen. Samtidigt syns konsekvenserna av att vinstjakten tillåts fortsätta. Senast igår meddelade Skolinspektionen att tillståndet för en gymnasieskola som drivs av Thorén Innovation School AB i centrala Stockholm stängs omedelbart. Socialdemokraterna vill nu ta frågan till väljarna och går till val på att stoppa vinstjakten i välfärden. Idag presenterades ytterligare förslag för att stoppa vinstjakten i svensk skola.

Socialdemokraterna lovar stärkt eftervård vid förlossning2.6.2018 13:30 | Pressmeddelande

Alla kvinnor ska få god vård efter förlossningen, oavsett var man bor eller vem man är. Det är en grundläggande trygghetsfråga. Eftervården efter en förlossning ska stärkas, genom nationell likvärdighet och förstärkta resurser till landstingen. Socialdemokraterna vill investera 100 miljoner kronor för en eftervård som upptäcker och behandlar förlossningsskador eller förlossningsrelaterade besvär. Det är en del av det största trygghetsprogrammet i modern tid som socialdemokraterna går till val på.

The Anna Lindh Prize 2018 is awarded to Turkish human rights lawyer Eren Keskin23.5.2018 11:08 | Pressmeddelande

Eren Keskin leads the organization The Association of Legal Aid Against Sexual Violence. - She has worked tirelessly to help violence-deprived girls and women, as well as HBTQ people and Syrian refugees in Turkey. Even when her engagement led to confinement she continued to stand up for defending human rights with no regard to political or religious background, comments Mrs Lena Hjelm-Wallén, chairperson of The Anna Lindh Foundation. - Eren Keskin's brave voice is needed today more than anything and her work is totally in accordance with the spirit of Anna Lindh. The price will be awarded to Eren Keskin on a seminar in Stockholm on the 19th of June which is the birthday of Anna Lindh. The Anna Lindh Prize was first rewarded 2004. For further information: Dan Svanell, member of the board of Anna Lindh Foundation +46 708 773 326