För högupplösta bilder på våra senaste kollektioner, gå till Pressbilder Kollektioner

Välkommen till Specsavers!

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag drygt 116 butiker.

Ny rapport: Äldre bör kolla ögonen varje år - få gör det26.10.2021 08:10:54 CEST | Pressmeddelande

Kolla synen varje år. Det råder ger optiker till personer som är 65 år eller äldre. Men bland denna åldersgrupp är det bara 29 procent som har gjort en synundersökning hos en legitimerad optiker under det senaste året. – Med stigande ålder blir det viktigare att gå tätare och kolla ögonen för att upptäcka ögonsjukdom i tid, säger Erik Ryderberg, optiker och klinisk chef på Specsavers som nu släpper rapporten ”Ögon som åldras – om ögonhälsa när vi blir äldre”.

World Sight Day 14 oktober: Närsynthet hos barn kan förebyggas12.10.2021 08:40:30 CEST | Pressmeddelande

Allt fler svenska barn drabbas av närsynthet, eller myopi, och det är ett växande problem. Inför World Sight Day, Världshälsoorganisationens (WHO) dag för att uppmärksamma vikten av god ögonhälsa som infaller på torsdag den 14 oktober, vill Specsavers rikta fokus på förebyggande åtgärder: – Barn bör vistas utomhus mycket, det kan minska risken för närsynthet, säger Pelsin Demir, tidigare optiker hos Specsavers och doktorand som ingår i ett forskningsteam om nyligen presenterat spännande resultat om barns närsynthet.

Ögonläkare ser optikerbesök som första steg vid besvär som inte är akuta6.9.2021 10:27:43 CEST | Pressmeddelande

En klar majoritet av svenskarna planerar att vända sig till ögonmottagningen på ett sjukhus eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon även om besvären inte är akuta. Det visar en ny rapport från Specsavers och Synskadades Riksförbund. Nu vill optikerkedjan att legitimerade optiker används mer för att komma till rätta med den höga belastningen på ögonvården och får medhåll av ögonläkare.

Skydd mot ögonsjukdom - men 4 av 10 bär ej solglasögon13.7.2021 09:33:37 CEST | Pressmeddelande

Var femte svensk använder solglasögon för att vara snygg och cool, 4 procent för att matcha kläder och 3 procent för att inte bli igenkänd. Bara 12 procent använder solglasögon för att undvika ögonsjukdom. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls under soliga dagar. Allt enligt en undersökning som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag av Specsavers. – Att skydda dina ögon från solen med rätt solglasögon är lika viktigt som att använda solskyddsfaktor för huden. Det är viktigt att bära solglasögon med 100 procent UV-skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.

Specsavers på Götgatan nyöppnar: Stort tryck att kolla ögonen hos Söderborna23.2.2021 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Söderborna blev pandemimedvetna om vikten av att ta hand om sin syn, vilket ställer nya krav på optikerna: – Många som jobbar hemma behöver nu undersöka synen. Med strikta hygienrutiner och kedjans nya inredningskoncept kan vi garantera en säker och professionell miljö för kunderna, säger Seta Norin, optiker och delägare i Specsavers Götgatan på Söder i Stockholm.
  • >>

Välkommen till Specsavers!