Svensk Dagligvaruhandel-logo

Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Tillsammans verkar medlemsföretagen för att branschen ska ta ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Kategori
Visa

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

Internationella smaker i fokus – här är finalisterna i Årets Dagligvara 202521.8.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Dagligvaruhandeln i Sverige påverkas starkt av internationella influenser, vilket märks i butikshyllornas allt bredare och mer varierade sortiment av smaker och råvaror från hela världen. Det är extra tydlig hos årets tre nominerade produkter, som alla tre lyckats prestera på butikshyllan och imponerat på juryn. De nominerade i Årets Dagligvara 2025 är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca, Santa Maria Asian Steamed Buns och Sunshine Delights Torkad Mango från Dellia Sverige. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.

Kommunerna där dagligvaruhandeln växer mest8.7.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Dagligvaruhandeln växer i många svenska kommuner. Bland de kommuner där dagligvaruhandeln vuxit mest i form av fysisk försäljning under perioden 2019–2023 finns bland annat Burlöv, Svedala, Älvdalen, Bollnäs och Upplands Väsby. Samtidigt försvårar kommuners tillämpning av plan- och bygglagen etableringen av nya butiker i flera delar av landet – något som hämmar lokal konkurrens och ekonomisk utveckling.

Dagligvaruhandeln enas kring gemensam färdplan för hållbar vattenanvändning7.7.2025 09:00:12 CEST | Pressmeddelande

Dagligvaruhandeln tar nu ett gemensamt steg för att möta en av de mest akuta globala hållbarhetsutmaningarna – vattenstress. Svensk Dagligvaruhandel har, tillsammans med organisationens medlemsföretag, beslutat om en gemensam färdplan för hållbar vattenanvändning i leverantörsledet. Färdplanen antogs i juni 2025 och innebär en tydlig kravställan på vattenstandarder i odlingar i riskutsatta områden.

Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i april16.5.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 11,7 procent under april 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för april beräknas till 3,8 procent, vilket beror på att påsken i år inföll i april jämfört med i mars under föregående år. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,9 procent under april månad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista
  • >>

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Tillsammans verkar medlemsföretagen för att branschen ska ta ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye