Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Tillsammans verkar medlemsföretagen för att branschen ska ta ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna

Pressmeddelanden
56
Meny

Stadig tillväxt i dagligvaruhandeln under 20185.2.2019 06:50:00 | Pressmeddelande

Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 3,0% under 2018, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Försäljning i butik ökade med 2,6% och e-handeln ökade med 26,7%. Tillväxttakten för såväl försäljning i butik som i e-handel avmattades något under året och var klart högre under det första kvartalet än under det fjärde kvartalet. - Under året har hushållens syn på ekonomin försämrats enligt konjunkturinstitutet vilket kan ha påverkat tillväxttakten under slutet av 2018 men sett över hela året ser det stabilt ut, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel. Om hänsyn tas till prisförändringar 2,38% (KPI, SCB) samt befolkningstillväxt 1,10% (SCB) är försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln inte hög utan snarare i underkant. För ytterligare frågor: Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig 0709-154499 Anna Jönsson, kommunikationschef 0709-803209

Inte bara mat som får ett uppsving i dagligvaruhandeln under julen17.12.2018 09:55:00 | Pressmeddelande

Nu inleds en betydelsefull vecka för dagligvaruhandeln. Förutom den traditionella julmaten som julskinka, glögg, prinskorv och pepparkaksdeg är det även andra produkter som är populära att inhandla i dagligvaruhandeln under julen. Försäljningen av marschaller, strumpbyxor, glödlampor, läppbalsam och luftfräschare ökar under julmånaden, i jämförelsen med en genomsnittsmånad resten av året. Exempel på non-food produkter som ökar i dagligvaruhandeln under julmånaden: • Försäljning av marschaller och lyktor tredubblas • Försäljningen av strumpbyxor dubblas • Glödlampförsäljningen ökar med 40%, cerat och läppbalsam med 30 % och luftfräschare med 28% *Källa: Nielsen, DVH exkl Hard Discount., genomsnittliga ökning av försäljningsvärde. Helår 2017 jämfört med v4917-v5217 - Julen är viktig för dagligvaruhandeln. Förutom julskinka, glögg och pepparkaksdeg så ser vi i försäljningsstatistik från Nielsen att även produkter som marschaller, strumpbyxor, läppbalsam och luftfräschare får ett uppsving,

Efter Livsmedelsverkets besked: Dagligvaruhandeln fortsätter att tillämpa åldersgräns för energidryck14.12.2018 15:36:00 | Pressmeddelande

Idag överlämnade Livsmedelsverket sin rapport på regeringsuppdraget att ”utreda behovet av och lämna förslag på åtgärder för att begränsa tillgången av energidrycker för barn och unga, t.ex. genom att införa en åldersgräns vid försäljning av energidrycker eller andra lämpliga åtgärder”. Någon åldersgräns blev det inte, istället valde myndigheten att föreslå en maxhalt för koffein i energidrycker. Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel med medlemsföretag som Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl som sedan 2009 har en gemensam branschöverenskommelse om att rekommendera butiker att tillämpa en åldersgräns på 15 år hade hoppats på att myndigheten skulle föreslå en lagstadgad åldersgräns. Livsmedelsverkets rapport ändrar dock inte dagligvaruhandelns inställning, utan de fortsätter att tillämpa åldersgräns. - Med full respekt för myndigheternas slutsats, det är de som står för det vetenskapliga underlaget och har förutsättningar att genomföra utredningar. Maxgräns för koffein kan va

Metallkretsen får ny VD10.12.2018 09:15:00 | Pressmeddelande

Metallkretsen, materialbolaget som hanterar systemet för återvinning av metallförpackningar, kommer framöver att ledas av Hans Standar. Utnämningen av Hans som tillförordnad vd innebär att Metallkretsen blir ett mer självständigt bolag, medan FTI, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen fortfarande kommer sköta insamlingen av förpackningarna. Hans Standar tillträdde tjänsten den 1 december. Förpackningsinsamling och återvinning är en högt prioriterad fråga för såväl handel som leverantörer samtidigt som systemet på grund av en ny förordning från regeringen står inför betydligt höjda krav. Styrelsens bedömning är därför att bolaget behöver en egen vd som kan fokusera på metallförpackningarnas utmaningar och möjligheter framåt. Hans Standar är genom sin erfarenhet från Svensk GlasÅtervinning redan väl insatt i branschen och därför ytterst lämpad för detta uppdrag, säger Karin Brynell styrelseordförande i Metallkretsen. Hans Standar är sedan 2013 vd för ett annat materialbolag, Svensk Glaså

Oxfam missar helt det svenska perspektivet (publicerad som replik i SvD 26/11)26.11.2018 17:15:00 | Blogginlägg

Oxfam målade på debattplats (24/11) upp en bild av livsmedelkedjor som utnyttjar sin makt som påverkar människor arbetandes inom livsmedelsproduktion. Bland annat påstås att livsmedelskedjor använder sig av så kallade otillbörliga affärsmetoder som att minska en order i sista stund, betala för lite eller att låta bli att betala fakturor i tid. Man missar att en väldigt liten del av livsmedelskedjornas inköp sker direkt mot bönderna. En annan miss är att det nationella perspektivet saknas. Svenska dagligvaruhandelsaktörer uppträder helt enkelt inte på det sättet. Vilket även Konkurrensverket konstaterat. Låt oss komplettera med det nationella perspektivet. När det kommer till problem med utnyttjande av arbetskraft och löner under levnadsnivå är vi rörande överens med Oxfam. Men vilken status får de tredjepartscertifieringar som skyddar såväl miljö- som arbetsförhållanden framöver med EU-parlamentets mycket långtgående förslag? Ett exempel på dagligvaruhandelns krav gäller antibiotikaanv

Dagligvaruhandeln i nytt gemensamt initiativ: Engångsgrillar ska inte säljas när det råder eldningsförbud på allmän plats22.10.2018 18:33:00 | Pressmeddelande

Med erfarenheterna från sommaren 2018 med flertalet bränder i Sverige har dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige kommit överens om hur branschen gemensamt ska agera framöver, när det gäller försäljning av engångsgrillar vid utfärdat eldningsförbud. Beslutet är formulerat enligt följande i en branschöverenskommelse; Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag ska, så snart de får kännedom om att en Länsstyrelse rekommenderat kommuner i länet att införa eldningsförbud på allmän plats, upphöra med försäljning av engångsgrillar i butikerna, i de relevanta kommunerna. Försäljningsstoppet ska börja gälla så fort det är praktiskt möjligt och gälla till dess att rekommendationen tas bort av Länsstyrelsen. - Sommaren 2018 gav oss lärdomar och erfarenheter. När dagligvaruhandelsaktörerna nu har en gemensam hållning kring hur vi ska agera framöver när myndigheterna utfärdar eldningsförbud kan vi agera snabbare och ansluta med övriga samhällsaktörer i arbetet för att undvika och agera vid större brandsi

Svensk myndighet försvårar för oss att äta svensk fisk! (publicerad i Göteborgsposten 22 oktober)22.10.2018 08:54:00 | Blogginlägg

Fisken är en central del av vår svenska matkultur. Vi äter gärna fredagsräkor, lägger en bit gös på grillen eller tar med en take-away sushi på stan. Intresset för fisk ökar och försäljningen likaså. Vi uppmanas genom de nationella kostråden att äta ännu mer fisk för hälsans skull. Men samtidigt minskar den svenska fiskerinäringen och allt fler yrkesfiskare lägger ner, en utveckling som går mot regeringens livsmedelsstrategi. Nu riskerar det komma ett nytt hårt slag mot en redan plågad näring. Den bakomliggande orsaken är ett uppseendeväckande agerande från oväntat håll, nämligen den egna myndigheten Havs- och Vattenmyndigheten (HaV) som bygger upp krånglig byråkrati som riskerar att göra att det säljs mindre svensk fisk.

Estrella Linschips utsedd till Årets Dagligvara 20185.10.2018 08:27:00 | Pressmeddelande

Linschips från Estrella tog under torsdagskvällen (4 oktober) hem utmärkelsen Årets Dagligvara 2018. - Estrella Linschips är ett tydligt bevis på att företag som vågar bryta gamla traditioner och fånga in nya trender och konsumentefterfrågan, vinner framgångar hos konsumenterna, säger Karin Brynell juryns ordförande Förutom utmärkelsen får Estrella reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK hos sponsorn RIX FM för att marknadsföra produkten. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren 400 000 SEK att använda för modelleringsstudier inom sortiment-, media- eller prisanalys. Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. Läs mer om hur Estrella Linschips och övriga nominerade produkter klarade kriterierna för Årets Dagligvara 2018 www.åretsdagligvara.se För ytterligare kontakt; Karin Brynell, ordförande i juryn för Årets Dagligvara, 0709-758085 Anna Jönsson, pressansvarig Årets

Kristdemokraternas stabschef och chefekonom Daniel Liljeberg börjar på Svensk Dagligvaruhandel13.9.2018 11:00:00 | Pressmeddelande

Svensk Dagligvaruhandel gör en topprekrytering genom att värva Kristdemokraternas chefekonom och Ebba Busch Thors stabschef Daniel Liljeberg som näringspolitiskt ansvarig för branschorganisationen. I rollen som näringspolitiskt ansvarig kommer han, att på medlemsföretagens uppdrag, bevaka och driva de för dagligvaruhandeln viktiga näringspolitiska frågorna gentemot politiker, myndigheter och andra intressenter. Daniel Liljeberg tillträder tjänsten senast 1 oktober. - Villkoren för svensk dagligvaruhandel handlar ytterst om att skapa förutsättningar för svenska hushåll att kunna köpa livsmedel och andra varor som möter högt ställda krav. Dagligvaruhandelns konkurrenskraft måste därför bevakas och där spelar Svensk Dagligvaruhandel som branschorganisation en helt avgörande roll. Jag ser därför mycket fram emot att få arbeta med dagligvaruhandeln utifrån ett näringspolitiskt perspektiv. Att dessutom få kliva in just nu när en ny mandatperiod inleds i Sverige och ett EU-val står för dörren

Choklad, chips, smoothie och surdegsbröd nominerade till Årets Dagligvara 201827.8.2018 08:35:00 | Pressmeddelande

Bravo Smoothie från Skånemejerier, Linschips från Estrella, Levainbröd från Pågen och OLW Smash från Orkla. Det är de fyra produkterna som nominerats till Årets Dagligvara 2018. Produkterna, som från och med idag (27 augusti) finns presenterade på www.aretsdagligvara.se har valts ut av en jury med representanter från dagligvarubranschen, Handelshögskolan i Stockholm och Nielsen. Vilken produkt som blir den slutliga vinnaren avgörs under Stora Dagligvarudagen, som arrangeras av DLF och Svensk Dagligvaruhandel den 4 oktober. - Alla fyra nominerade produkterna är starka kandidater och värdiga vinnare vilket bekräftas av Nielsens försäljningsdata. När det gäller bedömningen av innovation och nytänkande har juryn i år valt ut produkter med lite olika angreppsätt - att fånga upp trender från café- och restaurangsektorn, ta in hälsoaspekten och att hitta nya smakkombinationer. Det kommer bli en spännande omröstning den 4 oktober, säger Karin Brynell, ordförande för juryn i Årets Dagligvara. P

Dagligvaruhandeln: Konkurrensverkets rapport ger tydliga svar till regeringen i UTP-frågan26.6.2018 11:29:00 | Pressmeddelande

Igår (25 juni) presenterade Konkurrensverket sitt regeringsuppdrag att kartlägga och analysera förhållanden som begränsar konkurrensen i den svenska livsmedelskedjan. I rapporten ”Konkurrensen i den svenska livsmedelskedjan” görs en rad slutsatser som dagligvaruhandeln anser måste vara vägledande för regeringen i det framtida politiska arbetet inom konkurrenskraftsområdet. Bland annat att det i Sverige inte förekommer otillbörliga affärsmetoder i en omfattning att det stör konkurrensen på livsmedelsmarknaden. - Otillbörliga affärsmetoder är en aktuell fråga inom EU då ett lagförslag diskuteras. Inom ramen för denna diskussion är det viktigt att framhålla att det finns en väl fungerade konkurrenslagstiftning i Sverige och överenskommelser signerade av branschens parter. Nu förutsätter vi att regeringen lyssnar på Konkurrensverket och ser till så att det lagförslag om otillbörliga affärsmetoder som diskuteras i EU får så lite påverkan på de svenska affärsförutsättningarna som möjligt, sä

Dagligvaruhandeln välkomnar förslag på mål och mätmetoder i arbetet för minskat matsvinn20.6.2018 06:30:00 | Pressmeddelande

Enligt FN:s mål ska matsvinnet halveras till 2030 och på uppdrag av regeringen har Livsmedelsverket, Jordbruksverket och Naturvårdsverket presenterat (18 juni) en handlingsplan för hur Sverige ska arbeta med frågan. Svensk Dagligvaruhandel är generellt positiva till handlingsplanen och specifikt glada över att myndigheterna lyssnat på dagligvaruhandelns krav om att det måste sättas mål och utvecklas mätmetoder för matsvinnsarbetet. - Myndigheterna har identifierat de viktigaste beståndsdelarna för utveckling av matsvinnsarbetet, nämligen mål och mätmetoder. Med de förutsättningarna på plats är jag övertygad om att aktörerna i livsmedelskedjans engagemang och arbete kommer få ytterligare skjuts framåt, säger Katarina Rosenqvist, projektledare hållbarhet på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Dagligvaruhandeln är däremot mindre positiva till att myndigheterna i rapporten lagt stort fokus på att samordning måste till mellan branschens aktörer då man menar att samordningen redan

Svensk Dagligvaruhandel förstärker med hållbarhetsexpert13.6.2018 12:07:00 | Pressmeddelande

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, som på senare tid tagit viktiga initiativ inom hållbarhetsområdet stärker upp med hållbarhetsexpertis. Det är Katarina Rosenqvist, men lång och gedigen kunskap inom hållbarhetsområdet och dagligvaruhandeln som kommer att arbeta för branschorganisationen. - Katarina har under våren på ett lyckosamt sätt hjälpt branschen att ta fram vår Färdplan mot fossilfria och materialåtervinningsbara förpackningar och varit delaktig i vårt matsvinnsarbete. Hon är en värdefull resurs med den expertis hon har och därför känns det naturligtvis roligt att kunna erbjuda Katarina en förlängning på hennes uppdrag, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel. Katarina Rosenqvist driver sedan en tid tillbaka eget konsultföretag inom hållbar affärsutveckling och kommer att fortsätta göra det, men vara på Svensk Dagligvaruhandel på halvtid. - Dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige har höga ambitioner och ett aktivt arbete inom hållbarhetsområdet. Jag ser fram

Matmomsen är inte lösningen på övervikt och fetma (replik DN Debatt 11 juni)12.6.2018 08:00:00 | Blogginlägg

I DN den 6 juni skrev Karin Wedin och Anders Olshov en artikel som grundar sig i att andelen människor med övervikt och fetma ökar i Sverige. Detta är onekligen ett problem. Men skribenternas orsaksbeskrivning och förslag på lösningar missar målet. Vi behöver mat och dryck för att överleva, men också för att leva sunt och då och då leva gott. Utvecklingen med övervikt och fetma beror inte på enskilda matvaror utan på ohälsosamma levnadsvanor. Det är en mycket viktig distinktion. När Wedin och Olshov ska föreslå lösningar blir det en lång rad åtgärder utan vetenskaplig grund. T ex föreslår man höjd matmoms med hänvisning till att maten har blivit för billig. Matpriserna är inte lösningen på ökad övervikt och Sverige har redan en hög matmoms jämfört med andra EU-länder. Det är dessutom betydligt billigare att fylla korgen med morötter och broccoli än med chips och godis. Att författarna exemplifierar med prisfall på kött är förbryllande eftersom köttkonsumtionen inte är en direkt orsak t

IKEA Food ny medlem i Svensk Dagligvaruhandel25.5.2018 08:43:00 | Pressmeddelande

IKEA Food blir från och med idag (25 maj) medlem i branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Därmed får de svenska dagligvaruhandelsaktörerna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl sällskap i det branschgemensamma arbetet inom bland annat livsmedelssäkerhet, hållbarhet, hälsa och övriga samhälls- och näringspolitiska frågor. - Vi välkomnar IKEA Food till det branschgemensamma arbetet inom ramen för Svensk Dagligvaruhandel. Livsmedelssäkerhet och hållbarhetsfrågorna är centrala för branschen och alla blir vinnare om vi samarbetar, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel - IKEA Foods verksamhet växer vilket ställer ökade krav på mer livsmedelsspecifika frågor. I kontakt med verk och myndigheter finns det också en fördel att agera branschgemensamt varför vi ser fram emot att bli en del av Svensk Dagligvaruhandel, säger Michael La Cour, vd IKEA Food. Svensk Dagligvaruhandels uppdrag är att skapa förutsättningar för dagligvaruhandeln att verka i Sverige, inte minst inom det nä

Axfoods vd Klas Balkow blir ordförande i Svensk Dagligvaruhandel24.5.2018 09:53:00 | Pressmeddelande

Imorgon (25 maj) samlas branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels styrelse för stämma och styrelsemöte. Axfoods vd Klas Balkow kommer i samband med det att tillträda som ordförande för branschorganisationen. - Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel är en viktig aktör genom att vara branschens gemensamma kraft och röst i för oss viktiga samhälls- och näringspolitiska frågor. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med styrelsen och kansliet med vd Karin Brynell i spetsen, säger Klas Balkow Anders Svensson vd på ICA Sverige, som därmed lämnar över ordförandeskapet, sitter kvar som ledamot i styrelsen. Johan Augustsson, nytillträdd vd på Lidl Sverige, går in i styrelsen från och med fredagens möte. För ytterligare frågor kontakta; Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709- 803209 Claes Salomonsson, tf kommunikationschef Axfood: 0708-102402

Vill du ha med dagligvaruhandels röst under ditt Almedalsevent? - Svensk Dagligvaruhandels medarbetare är på plats14.5.2018 21:44:00 | Nyheter

” Var är Livsmedelsverket och kostråden i matdebatten?– bloggare och influencers får idag allt för stort inflytande på den svenska befolkningens matvanor” ”Politikerna måste satsa för att få igång den inhemska produktionen av biobaserad råvara från skogen. Det är en förutsättning om vi i dagligvaruhandeln ska nå vårt mål om att plastförpackningar ska vara producerade av förnybar och återvunnen råvara till 2030 samt vara materialåtervinningsbara till 2022” ”Den svenska livsmedelsproduktionen ska självfallet öka, men såväl nationell som internationell produktion bör främjas - förutsatt att det finns tydliga kriterier vad gäller djurvälfärd och antibiotikaanvändning” ”Hur ska vi kunna veta om vi lyckats nå FN:s globala mål om halverat matsvinn, när det inte finns en gemensam definition och mätmetod? ” ”Vi väntar på att regeringen ska ta beslut för effektivare, likvärdiga och riskbaserade livsmedelskontroller som utlovades” Är detta åsikter som skulle passa in på ditt seminarium, debatt, r

Svensk Dagligvaruhandel uppmanade Närings- och innovationsminister Damberg att satsa på fossilfri plastråvara25.4.2018 13:25:00 | Pressmeddelande

Idag överlämnade Svensk Dagligvaruhandel, med medlemsföretagen Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl, sin färdplan Mot fossilfria och materialåtervinningsbara plastförpackningar till 2030 till Närings - och innovationsminister Mikael Damberg samt klimatminister Isabella Lövin. Svensk Dagligvaruhandels ordförande Anders Svensson (vd för ICA Sverige) uppmaning till ministrarna var att produktionen av inhemsk fossilfri plastråvara måste få fart. Han bad också om förutsägbarhet och långsiktighet från politiken så att branschens fortsatta investeringar i sorterings- och återvinningssystem kan säkras. - Det kändes betydelsefullt att få berätta om dagligvaruhandelns mål och vad vi själva gör. Jag hoppas att Närings- och innovationsministern tog till sig budskapet att det krävs en politisk satsning för att få fart på utvecklingen av inhemsk fossilfri plastråvara, sa Anders Svensson ordförande i Svensk Dagligvaruhandel och vd för ICA Sverige efter överlämningen. Svensk Dagligvaruhandels Färdp
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista
  • >>

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Tillsammans verkar medlemsföretagen för att branschen ska ta ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna