Svenska Flygsportförbundet (FSF) är ett specialidrottsförbund i Riksidrottsförbundet. Inom Svenska Flygsportförbundet finns de åtta flygsporterna ballongflyg, fallskärmshoppning, hängflyg, konstflyg, modellflyg, motorflyg, segelflyg & skärmflyg, Vi har drygt 350 medlemsklubbar som har drygt 20 000 personer i sina medlemsregister.

Svenska Flygsportförbundet är ansluten till Fédération Aéronautique Internationale (FAI). FAI arbetar främst med tävling på internationell nivå.

Tre svenska mästare i segelflyg är idag korade efter en veckas tävlande över Feringe10.7.2021 14:25:04 CEST | Pressmeddelande

Idag var sista möjliga tävlingsdag vid SM i segelflyg i Feringe utanför Ljungby. Tyvärr regnade dagen bort, men tävlingen har fått fem utslagsgivande tävlingsdagar av åtta möjliga. – Jag är nöjd med tävlingarna. Det är inte helt lätt för en liten förening som Feringe Segelflygklubb att få till det. Vi har lyckats tävla de dagar vädret tillåtit det och fått korat tre svenska mästare, berättar Gunnar Axelsson, tävlingsledare.

Svensk Flygsports Miljöpris 202028.12.2020 10:46:52 CET | Pressmeddelande

Pålsboda Emil har bärgat hem ett svenskt VM silver11.8.2019 15:08:27 CEST | Pressmeddelande

Australien dominerade hemma pylon-VM i F3D och F5D. Flerfaldiga världsmästaren Christopher Callow vann åter F3D klassen efter tufft motstånd av Sveriges, Pålsbodas Emil Broberg. – Jag är helnöjd med silvret, Christopher har nu vunnit VM sex gånger, berättar Emil och fortsätter. – I omgång två och tre fick jag strul med bränslesystemet och fick därefter flyga med större marginaler då man totalt bara får räkna bort tre omgångar.