Nya Ducatus skildrar avtalsarbetet under 201713.3.2018 14:26 | Pressmeddelande

Årets första Ducatus, magasinet om att leda och arbeta i kyrka och begravningsverksamhet, fokuserar på det gångna årets avtalsrörelse som avslutades 30 november 2017. – En av de frågor som arbetsgivarföreträdare inom kyrkan har angett som mest angelägen – att få enhetligare och enklare arbetstidsregler – har i och med detta fått en lösning. Det säger Cecilia Herm, förhandlingschef på Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Nytt avtal om särskilda bestämmelser för präst30.11.2017 13:30 | Pressmeddelande

Ny utbildning startar för kyrkogårdsarbetare med praktisk erfarenhet20.11.2017 13:05 | Pressmeddelande

Treårigt kollektivavtal för Svenska kyrkan tecknat med Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbunds samverkansråd19.6.2017 14:56 | Pressmeddelande

- Nu har vi tecknat avtal med fyra av fem arbetstagarorganisationer för Svenska kyrkan. Vi har hittat konstruktiva lösningar på viktiga frågor, säger Cecilia Herm, förhandlingschef vid Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation. Avtalet är på tre år och innehåller utrymme för löneökningar på totalt 6,5 % över tre år, vilket är i nivå med det märke som satts av industrin, motsvarande övriga tecknade avtal. Avtalet innehåller två viktiga förändringar i arbetstidsreglerna för kyrkomusiker. Tidlistan för kyrkomusiker är inte längre styrande. Tidlistan finns dock kvar och kan användas för att fastställa arbetsuppgifternas volym om arbetsgivaren så önskar. Nu försvinner också bestämmelsen om lönetillägg på 1200 kr för kyrkomusiker som går över till schemaläggning. Arbetstagare som framöver går över till schemaläggning får inget tillägg. De som idag har tillägget får behålla det som en del av lönen. - Det här är viktiga framsteg för att göra avtalets arbetstidsregler enklare att tillämpa, säger

Medling i kollektivavtalsförhandlingarna mellan Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation och Kyrkans Akademikerförbund7.6.2017 13:10 | Pressmeddelande

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation och Kyrkans Akademikerförbund har valt att begära medling för att komma framåt i förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal. - Efter långa förhandlingar står vi fortfarande långt från varandra i flera viktiga frågor. Vi vill hitta konstruktiva lösningar och ser fram emot att få hjälp av medlare att komma vidare i diskussionerna, säger Cecilia Herm, förhandlingschef vid Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.