Svenskt Trä sprider kunskap om trä, träprodukter och träbyggande för att främja ett hållbart samhälle och en livskraftig sågverksnäring. Det gör vi genom att inspirera, utbilda och driva teknisk utveckling.

Svenskt Trä representerar svensk sågverksindustri och är en del av branschorganisationen Skogsindustrierna. Svenskt Trä företräder också svensk limträ- och förpackningsindustri samt har ett nära samarbete med svensk bygghandel och trävarugrossisterna.

Årets limträbyggnader uppmärksammas för sina höga ambitioner kring hållbarhet och god arkitektur22.12.2022 07:38:27 CET | Pressmeddelande

Inspirerande limträprojekt saknas inte när limträbranschen gör en sammanfattning av det gångna året. Även om ett svagare konjunkturläge minskat försäljningen av lagerbalk har projektbalk som innefattar leveranser till större byggprojekt ökat. Här bjuder branschens limträtillverkare på ett urval av limträprojekt i en större skala som färdigställts under 2022.

Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä lyfte vikten av att våga tänka nytt och utmana13.12.2022 11:08:23 CET | Pressmeddelande

Det växande intresset för att bygga i trä märktes på branschorganisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä som hölls den 6 december. – Expertis och kunskap gör skillnad. Därför ger vi branschen möjlighet att mötas, inspireras och dela med sig av sina erfarenheter av träbyggande, säger Johan Fröbel, chef för teknik och handel på Svenskt Trä.

Trämarknaden i Karlstad synliggjorde en bransch med både utmaningar och framtidstro23.11.2022 10:55:36 CET | Pressmeddelande

Branschorganisationen Svenskt Träs traditionella marknadsseminarium på Trämarknaden i Karlstad den 17 november, bjöd på viktiga diskussioner och insikter om träbranschen just nu. Under förmiddagen diskuterades världsekonomin, råvaruförsörjningen och Skogsstyrelsens analyser kring hållbara avverkningsnivåer. Det framkom att branschen står inför utmaningar framåt men att man ser ljust på framtiden då efterfrågan av svenska trävaror ser ut att öka.

Årligt seminarium bjuder på expertis och fördjupad kunskap om träbyggande22.11.2022 08:39:10 CET | Pressmeddelande

Den 6 december 2022 arrangerar branschorganisationen Svenskt Trä, i samarbete med Svenska Mässan i Göteborg, den omtyckta seminariedagen Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä. Med årets tema ”Trä gör det möjligt – Kunskapen finns”, lyfter Svenskt Trä fram extrema byggnader som utmanar och sätter material och konstruktion på prov, men också robusta lösningar som kan standardiseras och användas om och om igen.

Nya analysresultat lyfter fram styrkorna med limträ10.11.2022 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Limträ anses vara ett fördelaktigt val som konstruktionsmaterial jämfört med stål och betong gällande 11 av 14 undersökta faktorer. Det framkommer i en SWOT-analys genomförd av Gozinto studentkonsulter vid Linköpings universitet, under ledning av forskare vid forskningsinstitutet RISE. Att materialet är lätt att bearbeta, bidrar till en bra arbetsmiljö och är estetiskt tilltalande, anges som de främsta skälen till att välja limträ.

Efterfrågan på limträ bromsar in efter år av försäljningsrekord24.10.2022 14:00:59 CEST | Pressmeddelande

Den senaste leveransstatistiken från branschorganisationen Svenskt Trä visar att ett svagare konjunkturläge även påverkat delar av limträbranschen. Under årets första nio månader har försäljningen av lagerbalk till bygghandeln bromsat in medan projektbalk som innefattar leveranser till större byggprojekt, ökat något. – I det rådande marknadsläget är det positivt att argumenten för att välja limträ som konstruktionsmaterial bara blir fler och starkare. Här märker vi att bland annat klimatfördelarna väger tungt, säger Johan Fröbel, chef för teknik och handel på Svenskt Trä.

Minskad köpkraft på trävarumarknaden – men ljusare på sikt  11.10.2022 08:23:08 CEST | Pressmeddelande

Med en lågkonjunktur runt hörnet minskar köpkraften på trävaror. I motsats till de senaste årens prisrekord och tomma varulager präglas marknaden idag snarare av ett överutbud. Det visar branschorganisationen Skogsindustriernas färska rapport ”Så går det för skogsindustrin”. Men samtidigt som kostnader för både hushåll och företag ökar står vi mitt i den gröna omställningen – som inte får stanna av. Ska världen kunna bygga hållbart behövs de svenska trävarorna.

Limträ lyfter höstens interiöra byggprojekt 20.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Att mörkret faller och temperaturen sjunker betyder inte att vi måste lägga verktygen på hyllan och sluta bygga. Det finns många projekt i limträ som är perfekta att starta upp nu när hösten smyger sig på. Materialet används främst som bärande konstruktionsmaterial till både små och stora byggnader, men fungerar även utmärkt för interiöra bygg- och designprojekt. Eftersom de flesta bygghandlare numera har limträ på lager är det enkelt att få tag på när andan faller på.

Gemensam färdplan ska stärka möbel- och inredningsbranschen1.9.2022 09:15:06 CEST | Pressmeddelande

Branschorganisationerna Svenskt Trä, Trä- och Möbelföretagen och Skogsindustrierna har tillsammans med den svenska möbel- och inredningssektorn tagit initiativ till en gemensam färdplan för ökad förädling och användning av lokala biobaserade material. Minskat klimatavtryck, fördjupad kunskap samt utveckling av produkter och affärsmodeller som stödjer cirkulära flöden är målsättningen.

Nytt arkitektritat trädgårdskök, nu som byggbeskrivning6.7.2022 14:23:03 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar branschorganisationen Svenskt Trä kostnadsfria instruktioner för hur du bygger ditt nya arkitektritade trädgårdskök. Skapa dig en plats i skydd för regn, sol eller vind och låt trädgårdsköket vara det upplysta uterummet sena sommarkvällar. Byggbeskrivningen för trädgårdsköket kan byggas av alla från den händiga hemmafixaren till den professionella hantverkaren, utan att söka bygglov.
  • >>