Sveriges Arkitekter är en fack- och branschorganisation för alla arkitekter i Sverige, vare sig de jobbar med inredning, hus, landskap eller planering. Vi organiserar omkring 90 procent av den samlade arkitektkåren och är därigenom en stark röst för yrket. Vårt mål är att arkitekter ska ha en bred och ledande roll i planering och samhällsbyggnad. Vår vision är bra arkitektur, som möter behoven hos dem som ska uppleva den byggda miljön i dag och i morgon.

Ung Svensk Arkitektur-priset tilldelas arkitektkontoret Septembre10.3.2020 19:27:14 CET | Pressmeddelande

Vid tisdagskvällens prisceremoni på Arkitekturgalan fick det svensk-franska arkitektkontoret Septembre ta emot Ung Svensk Arkitektur-priset som delas ut av tidskriften Arkitektur. Emilia Jansson och Lina Lagerström belönades för sitt arbete att omvandla stadsdelscentret Archipélia i Paris. De har trots en mycket begränsad budget lyckats förädla lokalerna för att få verksamheten att fungera så att tusen personer dagligen kan använda dem för vitt skilda aktiviteter, allt från dans och musik till matlagning och politiska möten.

Göteborgs krematorium får ännu ett arkitekturpris4.10.2019 07:10:00 CEST | Pressmeddelande

Göteborgs krematoriums finstämda lugn, materialkänsla och fina detaljer övertygade även juryn för Sveriges Arkitekter Västra Götaland. Krematoriet i Kviberg mottog den 3 oktober föreningens arkitekturpris vid en ceremoni på Pustervik, i konkurrens med fyra andra nominerade. Det har tidigare fått såväl Per och Alma Olssons pris för Årets byggnadskonst 2018 som priset Årets Arkitektur 2019 av tidskriften Rum.

The Swedish Kasper Salin Prize 2018 is awarded to Hamra studio dwelling22.3.2019 11:13:54 CET | Press release

In competition with big and well-known building projects such as the New National Museum and Malmö Market hall by Wingårdhs, as well as the dwelling 79 & Park by Bjarke Ingels Group, the small-scale studio dwelling in Hamra on the island Gotland was awarded the Kasper Salin Prize for 2018. Architect Anna Chavepayre, Collectif Encore, and the commissioners Birgitta and Staffan Burling received Architects Sweden’s oldest and most prestigious award at the Architectural Gala on March 19th.

Göteborgsskildrare vinner Sveriges Arkitekters Kritikerpris19.3.2019 21:38:58 CET | Pressmeddelande

Journalist Mark Isitt mottog Sveriges Arkitekters Kritikerpris på Arkitekturgalan den 19 mars. Han har under längre tid skildrat den arkitektoniska utvecklingen i Göteborg och fick brett genomslag under 2018, bland annat i radioserien Stadsinspektionen. Juryn belönar Mark Isitts folkbildningsgärning, som populariserar utan att bli populistisk, och hans outtröttliga fokus på det byggda resultatet.
  • >>