Minskat bostadsbyggande slår mot arkitekterna19.9.2018 07:26 | Pressmeddelande

Idag publicerar Sveriges Arkitekter sin branschrapport på Business Arena i Stockholm. Den visar att arkitektföretagen påverkas när bostadsbyggandet saktar ner. Efter flera rekordår med överhettad konjunktur är arkitektbranschen nu på väg mot normalläge. – Vi går från rekordomsättning till en sund och normal nivå. Nu finns tid för eftertanke i ett läge där omsättningen för samhällsfastigheter ökar och humanistiska värden ska tas om hand på ett klokt sätt, säger Charlotta Holm Hildebrand, branschchef och ansvarig för branschrapporten. Rapporterna från 2016 och 2017 visar en bransch som slår i kapacitetstaket på grund av en glödhet bostadskonjunktur. Följden har varit brist på arbetskraft och högt tryck på medarbetarna, vilket gör den långsammare takten som vi nu ser till något snudd på efterlängtat. Arbetslösheten bland Sveriges Arkitekters medlemmar är fortfarande under en procent, men antalet personer som varslats och som beviljats inkomstförsäkring har ökat, om än från mycket låga niv

Vi välkomnar Sveriges första riksarkitekt7.9.2018 10:46 | Pressmeddelande

Idag meddelar Boverket att Christer Larsson blir Sveriges första riksarkitekt. Samtidigt anställer Boverket Monica von Schmalensee för att stötta verksamheten. De ska jobba tillsammans på Boverket med tidsbegränsade förordnanden tills en ordinarie riksarkitekt är på plats. Sveriges Arkitekter välkomnar denna snabba lösning som låter två synnerligen kompetenta och erfarna arkitekter ge det viktiga ämbetet riksarkitekt en rivstart.

Späckad arkitekturvecka i Almedalen26.6.2018 07:03 | Pressmeddelande

Arkitektur påverkar samhället och politiken. Arkitekturträdgården, Sveriges Arkitekters arena under Almedalsveckan, fylls för femte året med seminarier, debatter och mingel. På Strandgatan 16 i Visby kan Almedalsbesökaren under måndag till torsdag den 2–5 juli ta del av de bästa diskussionerna om aktuella samhällsbyggnadsfrågor. – I och med den nya arkitekturpolitiken bekräftas äntligen arkitekturens roll och behovet av ökat fokus på kvalitet i hela samhällsbygget. Genom att utnämna årets arkitekturkommun vill vi uppmärksamma goda exempel och kommunala förebilder, berättar Sveriges Arkitekters samhällspolitiska chef Margareta Wilhelmsson om förbundets två egna seminarier. Gemensamt för seminarierna är att de båda pekar på hur vi förbättrar förmågan att bygga med hög kvalitet. På måndag diskuterar ordföranden i Rådet för hållbara städer Monica von Schmalensee, Boverkets generaldirektör Anders Sjelvgren, med flera den nyligen klubbade nationella arkitekturpolitiken. Rubriken är ”Från säm

Ny arkitekturpolitik gynnar kvalitet i byggandet22.2.2018 15:32 | Pressmeddelande

Äntligen finns ett politiskt förslag som ger branschen förutsättningar att bygga med kvalitet. Sveriges Arkitekter välkomnar dagens proposition Politik för gestaltad livsmiljö. Regeringens förslag är en ny nationell arkitekturpolicy och bygger på den utredning som alliansregeringen tillsatte 2014. – Vi ser propositionen som politikens bekräftelse av arkitekturens betydelse i samhället och hur den påverkar oss alla. Hög kvalitet i byggandet, både vad gäller form och funktion, är helt avgörande. Vi vill ju att det vi bygger idag ska stå i hundra år eller mer, säger tf förbundsdirektör Charlotta Holm Hildebrand. För att kunna möta dagens samhällsutmaningar är det hög tid för den förnyelse av den tidigare handlingsplanen för arkitektur, form och design som beslutades 1998. Det är något som Sveriges Arkitekter arbetat för under lång tid. Ökade kunskaper, samordning och stöd behövs i många kommuner och på myndigheter för att upprätthålla en hög arkitektonisk kvalitet. Boverket tilldelas därf

Utställning på möbelmässan diskuterar demokrati31.1.2018 14:57 | Pressmeddelande

Med Panorama slår Sveriges Arkitekters vandringsutställning Aiming for Democratic Architecture läger i Sverige, med en specialversion framtagen enbart för Stockholm Furniture & Light Fair. Vandringsutställningen sattes upp i New York under Archtober 2017 och går under året vidare för visning i olika internationella sammanhang. – I en värld med fler ensamhushåll blir stadens rum viktigare än någonsin. De behöver se olika ut för olika behov, men gemensamt är allas lika rätt att ta del av och vara i. Med den här utställningen tar mellanrummet plats och får en röst, säger Charlotta Holm Hildebrand, tf förbundsdirektör för Sveriges Arkitekter. Panorama är uppbyggd som ett säreget fjällandskap, till för alla som vill ta en paus, reflektera eller umgås. Baren är panoramat, den spretiga blicken på världen som omger oss. Den hålls ihop av ett regelverk, en ram som tillåter många uttryck och idéer. Den bär på historierna och framtiderna, positionerna och riktningarna. Utställningen visar filmern

Skissernas museum i Lund vinner Kasper Salin-priset 201728.11.2017 19:55 | Pressmeddelande

Skissernas museum i Lund har byggts om och till flera gånger sedan starten 1934. Det precisa tillägg som vinner Kasper Salin-priset för 2017 års bästa byggnad öppnar museet mot sin omgivning och tillgängliggör det unika innehållet för en bred allmänhet. Arkitekterna Elding Oscarson och beställaren Statens Fastighetsverk tar emot Sveriges äldsta och mest prestigefyllda arkitekturpris ikväll på Arkitekturgalan.

Kodad arbetsplats får pris för årets bästa inredning28.11.2017 19:23 | Pressmeddelande

Arbetsklubben Alma i Stockholm konkurrerade ut Alingsås kulturhus och biograf Sture i Stockholm om Guldstolen, priset för bästa inredning 2017. Juryn föll för Almas tidlösa enkelhet, där en kod som bygger på detaljer och material ger helhetsverkan åt café och arbetsytor som sträcker sig över flera våningar. Tham & Videgård Arkitekter och beställaren Alma mottar Guldstolen ikväll på Sveriges Arkitekters Arkitekturgala.
  • >>