Här kan du läsa pressmeddelanden från Sveriges geologiska undersökning (SGU), ladda ned bilder och hitta fakta om SGU och vår verksamhet. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller vill komma i kontakt med någon av våra experter.

Cecilia Irefalk Lif
Mejl: press@sgu.se

Statssekreterare ska få veta mer om miljögifter i Vättern13.6.2023 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

Just nu kartlägger Sveriges geologiska undersökning (SGU), i samarbete med länsstyrelserna, föroreningar i Vättern i syfte att bidra till underlag för framtida miljöåtgärder. På torsdag, den 15 juni, bjuder SGU in Sara Modig, statssekreterare vid klimat- och näringslivsdepartementet, till Jönköpings hamn för att berätta om projektet och undersökningsbåten S/V Ugglan. Media välkomnas att delta vid träffen.

Mer positiv inställning till gruvnäringen i Sverige23.1.2023 17:53:59 CET | Pressmeddelande

Drygt sex av tio personer (62 %) i Sverige mellan 18 och 79 år tycker att svensk gruvnäring bör ges förutsättningar att utvecklas för att säkra till gången på viktiga metaller och varannan person (49 %) kan tänka sig att ha en aktiv gruva i sitt närområde. Det visar en undersökning som Sveriges geologiska undersökning (SGU) har gjort tillsammans med undersöknings- och analysföretaget Novus

Tolv förslag på vägen till en hållbar batterivärdekedja17.10.2022 10:04:05 CEST | Pressmeddelande

Batterier är centrala och avgörande pusselbitar i elektrifieringen av industrin och transportsektorn för att möta klimatutmaningarna. Arbetet behöver intensifieras och Sverige har möjlighet att bli en ledande batterination, bidra till att bibehålla välfärden, Parisavtalet och Agenda 2030-målen. Energimyndigheten, Naturvårdsverket och Sveriges geologiska undersökning presenterar tolv förslag för att etablera en hållbar och konkurrenskraftig europeisk värdekedja för batterier.
  • >>

Cecilia Irefalk Lif