Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets högskoleutbildade ingenjörer. Med 162 000 medlemmar är vi näst största förbunden inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

Organisationen är demokratiskt styrd och bygger på medlemsinflytande. Som fackförbund företräder vi medlemmar i relation till deras arbetsgivare och organiserar ingenjörer i både privat och offentlig sektor.

Som intresseorganisation arbetar vi för ett hållbart arbetsliv och samhälle. Förbundets frågeområden omfattar bland annat Utbildningspolitik, Forskning och innovation, Arbetsmiljö, Jämställdhet och mångfald, Miljö och hållbarhet, Inkomstpolitik, Näringspolitik och Etik.

Förbundsordförande är sedan 2016 Ulrika Lindstrand (länk till Wikipedia)

Lägre löner för IT-ingenjörer i offentlig sektor3.10.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För civilingenjörer och högskoleingenjörer i offentlig sektor kan det skilja flera tusen kronor i lönekuvertet jämfört med ingenjörer i privat sektor. Det visar Sveriges Ingenjörers lönestatistik. De lägre lönenivåerna för IT-ingenjörer försvårar rekryteringen av teknisk spetskompetens som behövs för digitala och smarta nya lösningar inom bland annat sjukvård, skola och infrastruktur.

NY RAPPORT: Tusentals ingenjörer knackar på högskolans dörr30.6.2022 08:21:46 CEST | Pressmeddelande

12 000 ingenjörer vill tillbaka till högskolan för kompetensutveckling när det nya omställningsstudiestödet införs. För de ingenjörer som vill spetsa sin kompetens för att driva utvecklingen i klimatomställning, elektrifiering eller digitalisering riskerar reformen bli ett slag i luften. Landets tekniska lärosäten saknar matchande kursutbud. Det visar en ny rapport av Sveriges Ingenjörer.
  • >>

Förbundsordförande är sedan 2016 Ulrika Lindstrand (länk till Wikipedia)