Sveriges läkarförbund är läkarnas professions- och fackförbund med över 57 000 medlemmar. Läkarförbundet har till uppgift att tillvarata medlemmarnas yrkesmässiga, sociala och ekonomiska intressen och verka för en god och värdig anda inom läkarkåren. Förbundets uppgift är också att främja medlemmarnas utbildningsmässiga och vetenskapliga intressen samt arbeta för en ändamålsenlig utveckling av hälso- och sjukvården.

Läkare i Jönköpings län utsatta för hot och våld30.11.2022 11:52:21 CET | Pressmeddelande

15 procent av läkarna i länet har under det senaste året utsatts för hot eller våld på jobbet. Det visar en ny undersökning från Sveriges Läkarförbund, som vill se att arbetsgivarna tar ett större ansvar. – Jag blir illa berörd av att så många läkare har blivit utsatta för hot eller våld. Ingen ska behöva gå till jobbet och vara rädd för att bli utsatt. Arbetsgivarna i Jönköpings län måste ta ett mycket större ansvar för att säkerställa en trygg arbetsmiljö – det är deras skyldighet, säger Sofia Rydgren Stale, ordförande för Sveriges läkarförbund. Undersökningen, där totalt nära 15 901 läkare ingår, visar att hot och våld mot läkare är mycket vanligt. I Jönköpings län har 15 procent utsatts för hot eller våld. Motsvarande siffra för riket är 12 procent. Totalt sett visar undersökningen att läget är värst inom psykiatrin, där hela 35 procent har blivit utsatta för hot eller våld det senaste året. Inom akutsjukvården är andelen 31 procent. Även läkare som är tidigt i karriären, som har e

Läkare i Östergötland utsatta för hot och våld30.11.2022 11:35:16 CET | Pressmeddelande

12 procent av läkarna i länet har under det senaste året utsatts för hot eller våld på jobbet. Det visar en ny undersökning från Sveriges Läkarförbund, som vill se att arbetsgivarna tar ett större ansvar. – Jag blir illa berörd av att så många läkare har blivit utsatta för hot eller våld. Ingen ska behöva gå till jobbet och vara rädd för att bli utsatt. Arbetsgivarna i Östergötland måste ta ett mycket större ansvar för att säkerställa en trygg arbetsmiljö – det är deras skyldighet, säger Sofia Rydgren Stale, ordförande för Sveriges läkarförbund. Undersökningen, där totalt nära 15 901 läkare ingår, visar att hot och våld mot läkare är mycket vanligt. I Östergötland har 12 procent utsatts för hot eller våld, vilket motsvarar riksgenomsnittet. Totalt sett visar undersökningen att läget är värst inom psykiatrin, där hela 35 procent har blivit utsatta för hot eller våld det senaste året. Inom akutsjukvården är andelen 31 procent. Även läkare som är tidigt i karriären, som har en utbildnings