Svenska Cykelförbundet (SCF) bildades den 18 februari 1900 och är ett av landets äldsta specialidrottsförbund.
Vid bildandet och fram till 1938 var namnet ”Svenska Velocipedförbundet” och inträde till RF gjordes 1904. Förbundet består av 20 distriktsförbund och cirka 500 föreningar med totalt 70 000 medlemmar, fördelade i hela landet som bedriver cykelsport inom de åtta grenarna Bancykel, BMX, Cykelcross, E-Cycling, Mountainbike, Landsväg, Paracykel och Trial.

Med helt nytt träningstänk cyklar Ella Holmegård in i het XCE-månad med allt från världscup på hemmaplan till EM2.6.2022 18:11:18 CEST | Pressmeddelande

Ella Holmegård har bytt kurs. Från att ha haft cykelsporten som ett jobb sedan studenten kombinerar hon elitkarriären med heltidsstudier på Linnéuniversitetet i Växjö. Men målet är detsamma: världseliten i MTB-sprint. Och snacka om att juni har tre höjdare: XCE-världscup i Falun, sprint inleder SM-veckan och sedan EM i Portugal.
  • >>