Svenska Cykelförbundet (SCF) bildades den 18 februari 1900 och är ett av landets äldsta specialidrottsförbund.
Vid bildandet och fram till 1938 var namnet ”Svenska Velocipedförbundet” och inträde till RF gjordes 1904. Förbundet består av 20 distriktsförbund och cirka 500 föreningar med totalt 70 000 medlemmar, fördelade i hela landet som bedriver cykelsport inom de åtta grenarna Bancykel, BMX, Cykelcross, E-Cycling, Mountainbike, Landsväg, Paracykel och Trial.

Svenska Spel/Tillsammans för fler i rörelse satsar på Svenska Cykelförbundets e-cycling26.11.2020 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Genom initiativet Tillsammans för fler i rörelse, initierat av Riksidrottsförbundet och Svenska Spel får Svenska Cykelförbundet nu medel för att utveckla e-cycling i Sverige. Sverige är världsledande på e-cycling och den 9 december samlas eliten för första gången i ett officiellt världsmästerskap där den svenska truppen tävlar under Svenska Cykelförbundet. Medlen gör det möjligt att fortsätta utvecklingen av e-cycling.
  • >>