Svenska Cykelförbundet (SCF) bildades den 18 februari 1900 och är ett av landets äldsta specialidrottsförbund.
Vid bildandet och fram till 1938 var namnet ”Svenska Velocipedförbundet” och inträde till RF gjordes 1904. Förbundet består av 20 distriktsförbund och cirka 500 föreningar med totalt 70 000 medlemmar, fördelade i hela landet som bedriver cykelsport inom de åtta grenarna Bancykel, BMX, Cykelcross, E-Cycling, Mountainbike, Landsväg, Paracykel och Trial.

Stark Vilmer Ekman satte sig nio timmar i bil ner till världscup i Hulst efter SM-guldloppet27.11.2022 09:15:07 CET | Pressmeddelande

I svenska tävlingar avslutade Vilmer Ekman sin U16-tid med att imponera hela vägen till SM-guldet i cykelcross som officiellt gäller för 2023. Det är tidigt i cykelkarriären men bara det Vilmer Ekman visade på en fint varierad och krävande CX-bana under SM på Ring Knutstorp bådar gott för framtiden. Även viljan att skaffa sig internationell CX-erfarenhet är utöver det vanliga.

Tufft VM-linjelopp för Ludvigsson när Evenepoel vann i rena krossen25.9.2022 11:11:13 CEST | Pressmeddelande

Herrarnas VM-linjelopp över 267 kilometer var en mastig historia där den ende svensken, Tobias Ludvigsson, fick släppa till sist kontakten med huvudklungan efter ett struligt varv med en kostsam bakhjulspunktering med sju och en halv mil kvar. Ludvigsson kämpade sig tillbaka men bröt senare. Vann gjorde extremt formstarke 22-åringen Remco Evenepoel. Belgaren krossade allt motstånd.
  • >>