Svenska Cykelförbundet (SCF) bildades den 18 februari 1900 och är ett av landets äldsta specialidrottsförbund.
Vid bildandet och fram till 1938 var namnet ”Svenska Velocipedförbundet” och inträde till RF gjordes 1904. Förbundet består av 20 distriktsförbund och cirka 500 föreningar med totalt 70 000 medlemmar, fördelade i hela landet som bedriver cykelsport inom de åtta grenarna Bancykel, BMX, Cykelcross, E-Cycling, Mountainbike, Landsväg, Paracykel och Trial.

Lidl-Treks utvecklingslag nästa för Jakob Söderqvist – men behåller trygg bas i Falun24.10.2023 17:16:45 CEST | Pressmeddelande

Jakob Söderqvist är MTB-cyklisten som slog igenom stort på landsväg under 2023. Nästa år blir det minst sagt landsväg fullt ut för 20-åringen. Han är klar för Lidl-Trek Development Team och Mattias Reck blir ansvarig tränare. Men Jakob kommer att ha kvar den trygga basen i Falun även i vinter. ”Jag är precis där jag vill med min cykling och trivs faktiskt på isiga vintervägar”, säger Söderqvist.

Tonvikten på två starka U23-lag när Sverige åker till EM i Nederländerna12.9.2023 18:25:34 CEST | Pressmeddelande

Tolv svenska landsvägscyklister är klara för EM i den nederländska provinsen Drenthe 20–24 september. Betoningen ligger på U23-lagen i både dam- och herrklassen med bra kort som Caroline Andersson, Julia Borgström samt ett starkt herrlag med Jakob Söderqvist som vann Flanders Tomorrow Tour härom veckan. På seniorsidan blir det bara Emilia Fahlin och Hanna Nilsson i EM.

Jenny Rissveds kör även landsväg på VM i Glasgow – här är svenska laget11.7.2023 09:49:43 CEST | Pressmeddelande

Sju svenska cyklister är laddade att ta sig ett ovanligt stort, samlat cykel-VM i Glasgow. Sverige kommer med en mycket stark trio i damernas linjelopp med Jenny Rissveds, Emilia Fahlin och Julia Borgström. Lucas Eriksson och Jakob Söderqvist tar de enda platserna i herrelit respektive U23. Juniorerna Stina Kagevi och Ivan Åström blir två av fyra VM-debutanter på landsväg.

Favoriterna Forssell och Frantzich levererade på SM-veckan i Umeå – och Wincent frälste hemmapubliken30.6.2023 08:50:56 CEST | Pressmeddelande

Linköpingsklubben CK Hymers stora lag hade begett sig till Umeå för att hämta SM-guldet till kaptenen på SM-kortdistansen, Hugo Forssell. Snacka om att de levererade. Men hemmacyklisten Michael Wincent pressade storfavoriten, tog ett skrällsilver – och skapade ett jättejubel. Favoritseger även i damernas SM-kortdistans genom Matilda Frantzich.
  • >>