08-504 151 00

Unionen är Sveriges största fackförbund med 675 000 medlemmar, varav mer än 31 000 förtroendevalda på över 65 000 arbetsplatser. Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Unionen och Arbetsgivaralliansen har tecknat ett centralt kollektivavtal om korttidsarbete för fotbolls-, hockey- och handbollsspelare25.3.2020 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Unionen och Arbetsgivaralliansen har enats om ett centralt kollektivavtal rörande korttidsarbete för fotbolls-, hockey- och handbollsspelare. Syftet med det centrala avtalet är att öppna förmöjligheten att sluta lokala avtal om korttidsarbete för spelare. Avtalet bygger på det nya systemet för korttidsarbete med statligt stöd som presenterades av regeringen den 16 mars. Läs mer om korttidsarbete med statligt stöd på unionen.se

Unionen och Svenskt Näringsliv har enats om centralt kollektivavtal om korttidsarbete18.3.2020 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Unionen och Svenskt Näringsliv har kommit överens om ett centralt kollektivavtal rörande korttidsarbete. Vi har länge efterfrågat ett nytt system för korttidsarbete och coronavirusets allvarliga konsekvenser för svenska företag och jobb har gjort detta än mer angeläget. Avtalet berör cirka 500 000 tjänstemän i privat sektor och bygger på den kommande lagstiftningen om korttidsarbete som presenterades av regeringen den 16 mars. Detta innebär i praktiken att arbetsgivarens lönekostnader kan minska med hälften samtidigt som arbetstagaren får ut över 90 procent av lönen. – Det är mycket bra att vi har fått ett avtal på plats så här snabbt. Korttidsarbete kommer göra att färre förlorar jobbet och att färre företag slås ut i den här krisen. Vi befinner oss i ett allvarligt läge och då är det viktigt att både politiken och arbetsmarknadens parter tar gemensamt ansvar på det här sättet, säger Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt. Erik Wirkensjö Pressekreterare +46 72-465 35 84 erik.wirken