Tel:08-504 151 00press@unionen.se

Jobbtillväxt i storstadsregionerna – då minskar långtidsarbetslösheten11.10.2021 14:27:03 CEST | Pressmeddelande

Långtidsarbetslösheten har stigit kraftigt under Coronakrisen och pekas ut som det stora problemet på svensk arbetsmarknad just nu. Under september månad minskade antalet långtidsarbetslösa under fyra veckor i följd. Unionens analys visar att det framförallt berodde på att utvecklingen vände i Stockholm, Göteborg och Malmö. Första veckan i oktober ökade långtidsarbetslösheten något igen, men det tror Unionen är ett tillfälligt hack i kurvan.

Vattenfall Kundservice AB vinner Unionens hbtqi-pris 20217.8.2021 12:17:44 CEST | Pressmeddelande

Genom att ta med arbetet med mångfalds och inkluderingsfrågor i allmänhet och hbtqi-frågor i synnerhet i affärsplanen har Vattenfall Kundservice AB visat att frågorna prioriteras på högsta nivå. Företaget bedriver ett strukturerat och aktivt arbete för att skapa en inkluderande arbetsplats för hbtqi-personer där man blir sedd och accepterad för den man är. För det vinner Vattenfall Kundservice Unionens hbtqi-pris år 2021.

Ny rapport: Digital integritet på jobbet allt viktigare, samtidigt svårare att värna24.5.2021 09:00:59 CEST | Pressmeddelande

Unionens nya rapport ”Privata spår i jobbmobilen” granskar hur den digitala integriteten ser ut för anställda när de använder sig utav telefoner och datorer som arbetsgivaren äger. Vår rapport visar att det finns en integritetsparadox, där en stor andel av anställda använder jobbenheterna för privata ärenden, samtidigt som de är måna om att arbetsgivaren inte ska få tillgång till deras personliga information. Avsaknad av samlad lagstiftning och snabba förändringar på arbetsmarknaden har gjort det svårt för den enskilde att skydda sin digitala integritet.

Var fjärde egenföretagare spår konkurs12.5.2021 15:38:16 CEST | Pressmeddelande

Egenföretagare har drabbats mycket hårt av coronakrisen. Enligt en enkät från Unionen räknar en fjärdedel av egenföretagarna med konkurs inom sex månader om inte läget förbättras. Sämst är läget för egenföretagare med enskild firma där hela sju av tio har sänkt eller ställt in lönebetalningen till sig själva. Samtidigt anger en fjärdedel av alla med enskild firma att inga krisstöd har passat dem.
  • >>