10 miljoner flaskor och burkar har pantats på Malmen

Pantamera Express på Malmens Återvinningscentral fyller fem år, och på Ullstämma firar expressautomaten fyra år. Utöver årsdagarna firas nu också på Malmen att det i dagarna har pantats hela 10 miljoner förpackningar där, och många Linköpingsbor har valt att skänka sin pant till Tappra Barn.

Storpantautomaten underlättar för den som vill panta mycket på en gång. När midsommarhelgen närmar sig slår Tekniska verken ett extra slag för Pantamera Express.

-Det ska vara lätt att göra rätt, det är bara att komma hit och tömma hela sin kasse med burkar och flaskor rakt ner i automaten utan att sortera först - hur lätt som helst och går jättefort. Jag vill ge en eloge till alla Linköpingsbor som kommer hit, 10 miljoner pantade förpackningar är fantastiskt! Våra kunder är generösa också, de har under åren skänkt mycket pengar till bland andra Tappra Barn, det tackar vi för, säger Kjell Österskog, avdelningschef för Tekniska verkens återvinningscentraler.

Tappra Barn är en stiftelse som samlar in pengar till barn som har det svårt.

Kjell Österskog, Avdelningschef Tekniska verkens Återvinningscentraler i Linköping, 013-20 92 57
kjell.osterskog@tekniskaverken.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Tekniska verken och Hydroc utvecklar ny teknik för värmelagring vid Vallastaden9.7.2021 11:12:33 CEST | Pressmeddelande

Tekniska verken i Linköping har, precis som många andra fjärrvärmebolag, ett överskott av värmeenergi under sommaren. Överskottsenergin skulle kunna användas på vintern, under förutsättning att den kan sparas utan för stora förluster. Nu undersöker Tekniska verken och Hydroc Energy Storage AB möjligheten till en pilotanläggning för att lagra termisk energi i berggrunden, i anslutning till Vallastaden i Linköping.