Lärare nöjda med Matematiklyftet
– Att så många lärare deltagit i Matematiklyftet visar att landets skolor verkligen prioriterar att utveckla undervisningen i matematik. Det här är viktigt för att på sikt förbättra elevernas kunskaper i matematik, säger Maria Weståker, chef för enheten för ämnesdidaktik på Skolverket.
76 procent av alla matematiklärare har deltagit
Under perioden 2012-2016 har totalt 35 580 matematiklärare genomfört kompetensutvecklingen med statsbidrag i den obligatoriska skolan, gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och vuxenutbildningen. Detta betyder att 76 procent av alla matematiklärare i Sverige har deltagit i Matematiklyftet, 77 procent av grundskolans lärare och 53 procent av gymnasieskolans lärare. Nästan alla lärare har som påbörjat kompetensutvecklingsinsatsen har också fullföljt den.
Lärare känner ökat självförtroende och trygghet
Utvärderingen visar att lärare getts bättre förutsättningar att bedriva och utveckla matematikundervisningen. De metoder och verktyg som tillhandahållits genom kompetensutveckling har bidragit till att lärarna känner ett ökat självförtroende och trygghet kring yrkesrollen. Det kan exempelvis vara kommunikation i klassrummet och formativ bedömning, alltså att man formar sin undervisning utifrån elevernas olika behov. Dessutom har de fått verktyg för att variera undervisningen och blivit mer medvetna om sin och elevernas roll i klassrummet.
Undervisningen i matematik är nu mer varierad
Lärarna beskriver att de fortsätter att använda undervisningsmetoder och nyförvärvade kunskaper som Matematiklyftet gav. Lärarna varierar numera medvetet undervisningen i högre grad och säger sig ha utvecklat en mer kritisk hållning kring undervisningsmetoder och arbetsätt. Detta kvarstår även två år efter att de deltagit i Matematiklyftet.
Lärare lär sig tillsammans med andra lärare
Kompetensutvecklingen sker genom kollegialt lärande vilket förenklat innebär att lärare lär av och med varandra. Allt stödmaterial finns och utvecklas kontinuerligt på Skolverkets webbplats Lärportalen för matematik. Innehållet är populärt och används bland annat i lärarutbildningen. Under läsåret 2015/2016 hade Lärportalen nästan 200 000 unika besökare.
Fakta om utvärderingen
Slutredovisningen baseras på två utvärderingar som gjorts av Ramböll Management Consulting och Umeå universitet. Utvärderingarna består av intervjuer, gruppintervjuer, observationer och enkätundersökningar till huvudmän, matematiklärare, handledare och rektorer. I Rambölls utvärdering har alla som deltagit i Matematiklyftet fått möjlighet att besvara enkäter. Svarsfrekvensen för till exempel matematiklärarna varierar mellan 51 och 56 procent mellan de olika läsåren, vilket motsvarar cirka 16 700 enkätsvar. I Umeå universitets utvärdering gjordes bland annat återkommande lektionsobservationer i 35 slumpvis utvalda grund- och gymnasieskolor över hela Sverige. På varje skola valdes tre matematiklärare ut och besöktes två gånger, med ett års mellanrum.
Utvärdering av elevernas resultat pågår
De två utvärderingarna som presenteras ovan och som genomfördes på uppdrag av Skolverket omfattar inte Matematiklyftets effekt på elevers måluppfyllelse i matematik. Denna utvärdering genomförs av IFAU (Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering). IFAU undersöker Matematiklyftets effekter på elevers resultat på de nationella proven i matematik i årskurserna 3, 6 och 9. Utvärderingen genomförs av IFAU och sker i samråd med Skolverket. IFAU har ännu inte presenterat sina slutsatser.
För frågor kontakta
Maria Weståker, chef enheten för ämnesdidaktik på Skolverket, 08-5273 3193
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Många elever får inte den hjälp de behöver i skolan24.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En tredjedel av eleverna uppger att de inte får tillräckligt med hjälp i skolan när skolarbetet känns för svårt. Av lärarna är det många som också upplever begränsade förutsättningar för att ge tillräckligt stöd och stimulans till alla elever. Det visar den tredje delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.
Skolverket trycker och distribuerar ersättningsprov till skolorna13.3.2025 10:08:03 CET | Pressmeddelande
Ersättningsproven för årskurs 9 och gymnasieskolan, samt ersättningsprovet i engelska för årskurs 6, trycks och distribueras till skolorna. Skolverket lättar även på reglerna kring ersättningsproven för årskurs 6 i svenskämnena den närmaste tiden vilket gör det möjligt att skriva ut eller kopiera upp proven några dagar före provdagen. De beskeden kommer Skolverket med idag.
Skolverket stänger ner provtjänsten för nationella prov för våren 20257.3.2025 16:01:37 CET | Pressmeddelande
Flera fel har uppdagats med provplattformen där digitala nationella prov skulle ha genomförts från och med mars i år. Skolverket har därför beslutat om att stänga ner provtjänsten för våren 2025. Eleverna kommer därför att använda ersättningsprov istället.
Många elever upplever bristande studiero i skolan6.3.2025 08:01:00 CET | Pressmeddelande
Endast hälften av eleverna i grundskolan och gymnasieskolan upplever att de i allmänhet kan koncentrera sig på lektionerna. Det visar den andra delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.
Färre förskollärare på förskolor med störst behov10.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Segregationen, det vill säga uppdelning av barn med olika socioekonomisk- och migrationsbakgrunder, är hög inom förskolan. Barn från mindre gynnsamma socioekonomiska förhållanden tycks påverkas mer negativt av segregationen i förskolan. Samtidigt är tillgången till utbildade förskollärare lägre på förskolor med störst behov. Huvudmän behöver därför ta ett större ansvar för likvärdigheten och fördela resurser mer kompensatoriskt. Det visar Skolverkets rapport om segregation och likvärdighet i förskolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum