Miljözonerna, ett dyrt slag i luften
Motormännens Riksförbund har lämnat sitt remissvar på Transportstyrelsens förslag om miljözoner för lätta fordon. Transportstyrelsens uppdrag var att utreda om befintliga miljözoner för tunga fordon kan utökas till att gälla även för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar. Transportstyrelsens förslag innebär två nya klasser av miljözon, klass 2 och klass 3. I klass 2 förbjuds dieselbilar som inte uppfyller utsläppsklass Euro 6 och bensin-, biogas- och etanolbilar som inte uppfyller Euro 5. I miljözon klass 3 förbjuds samtliga lätta motorfordon som inte drivs helt med el eller vätgas. Euro 6 blev obligatorisk för nya bilar under 2015 och Euro 5 blev obligatorisk för nya bilar 2011. Inget undantag för boende inom zonerna föreslås och kommuner ska införa zonerna i de tätbebyggda områden som anses lämpliga. Koppling till höga halter av luftförororeningar saknas helt.
Transportstyrelsens egna beräkningar visar att vid ett införande 2020 endast i Stockholms stad kommer över 100 000 hushåll i och kring staden att få se sina bilar förbjudna inom tullarna, dygnet runt, året om. Stockholmshushållens kostnader för bilbyten beräknas till minst 9,4 miljarder kronor. Samtidigt sparar samhället genom hälsovinster motsvarande 0,33 miljarder över tio år. Utredningens beräkningar visar dessutom att effekten av miljözonen är mycket liten efter 2025, för att vara helt utplånad 2030. Andra konsekvenser, till exempel för företag och samhällsekonomi, har inte utretts av Transportstyrelsen.
– Det är märkligt att Transportstyrelsen egna kalkyler inte har fått dem att fundera över andra alternativ. Riktade förbud mot äldre dieselbilar när det finns risk för överskridna gränsvärden för luftföroreningar, i kombination med ett tydligt stöd till de renaste fordonen efter norsk modell, kan ge en snabbare sänkning av föroreningshalterna samtidigt som hushåll och företag kan byta upp sig i den takt som fungerar bäst utifrån ekonomi och transportbehov, säger Motormännens VD Fredrik Daveby.
För att påverka koldioxidutsläppen har det svenska fordonsskattesystemet i många år premierat snåla dieselbilar. Dessa kan dessutom tankas med hållbart producerad biodiesel. Bland de bilar som Transportstyrelsen vill förbjuda finns även de som klassats som miljöbilar med femårig skattebefrielse. Utsläppsnivåerna av kväveoxider från dieselbilarna vid verklig körning är dock ofta betydligt högre än de nivåer som fordonstillverkarna har uppgett i samband med typgodkännande. Transportstyrelsen och dess europeiska motsvarigheter har länge känt till detta utan att agera mot fordonstillverkarna.
- Ansvaret för höga värden av kväveoxid i vissa stadsmiljöer vilar tungt på tillverkarna, politikerna och kontrollmyndigheterna. Kostnaderna för trixandet förs nu över på konsumenterna, som tvingas köpa mer eller mindre nya bilar inför kommunernas godtyckliga förbud, avslutar Fredrik Daveby.
Nyckelord
Kontakter
Fredrik Davebyvd
Tel:070-271 00 52fredrik.daveby@motormannen.seCarl Zeidlitztrafiksäkerhetsansvarig
Tel:072-078 75 07carl.zeidlitz@motormannen.seLänkar
Om
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum