135-åring uppmanar Sverige att bli ledande inom djurfri forskning

Uttalande antaget vid Djurens Rätts riksstämma i Malmö den 27 maj 2017.

I år är det 135 år sedan Djurens Rätt bildades under namnet Nordiska Samfundet till bekämpandet av det vetenskapliga djurplågeriet. Sedan dess har Djurens Rätt arbetat mot plågsamma djurförsök.

Även om en hel del djurförsök kan ersättas med djurfria metoder kan inte alla djurförsök bytas ut ännu. Vad vi däremot kan göra redan i dag är att förändra vårt sätt att tänka kring djurförsök och forskning. Det som är vetenskapligt möjligt kommer inte av sig själv.

EU:s försöksdjursdirektiv är tydligt: det slutliga målet är att djurförsök ska fasas ut och ersättas. Nederländernas regering har gått ut med en plan om att till år 2025 fasa ut många djurförsök. De ska också utarbeta 10-årsplaner för en minskning av djurförsöken inom olika grundforskningsområden.

Genom att fasa ut djurförsöken kan vi inte bara bespara tusentals djur lidande, vi kan också få fram mer utvecklade, kostnadseffektiva och precisa metoder. Även om människor är djur så är djur inte människor. Ett välkänt problem är att resultatet i djurförsök aldrig till fullo kan motsvara effekter hos människor.

Vi ska ta avstamp i försöksdjursdirektivet som redan angett det slutliga målet om att djurförsök ska fasas ut.

Nu måste vi satsa på att utveckla de alternativa metoderna. Sverige bör utarbeta en nationell handlingsplan för hur utfasning av djurförsök ska gå till och ta fram handlingsplaner för minskning av djurförsök inom olika forskningsområden. Sveriges regering, näringsliv och forskning behöver arbeta tillsammans för att Sverige ska kunna uppfylla försöksdjursdirektivets mål. Sverige bör bli världsledande inom djurfri forskning.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.