15-åriga Ella från Lund vinner Djurens Rätts pris Eldflugan

Eldflugan är Djurens Rätts aktivistpris för unga djurvänner och medlemmar från 14 till 25 år. Priset tilldelas någon som uppvisar ett glödande engagemang för djuren och som utstrålar den kraft och energi som behövs för att göra skillnad. Årets val föll på 15-åriga Ella från Dalby, strax utanför Lund.

Årets Eldfluga Ella Grahn. Foto: Djurens Rätt

- Den här utmärkelsen gör mig väldigt glad och stolt. Jag känner mig nu ännu mer peppad att fortsätta kämpa för djuren. Det visar att vem som helst kan göra skillnad oavsett hur ung du är, säger Ella Grahn.

Ella har alltid älskat djur och för några år sedan läste hon på om hur djuren inom livsmedelsindustrin har det. Där och då ändrade hon sina egna kostval och blev vegan, men hon ville göra mer.

- Jag hade sedan tidigare hört talas om Djurens Rätt och sökte upp hemsidan och anmälde mig till att vara volontär på Vegovision, säger Ella.

Engagemanget fortsatte och efter att ha jobbat på Vegovision, som är Djurens Rätts mässa för djurvänliga val, så blev det även en sommar med ideellt engagemang på sommarturnén

I februari valdes Ella även in i styrelsen för den nystartade lokalavdelningen Djurens Rätt Malmö-Lund, en avdelning med över 2800 medlemmar. Ella hälsar att den som är intresserad av att engagera sig i lokalavdelningen får gärna ta kontakt med henne och resten av styrelsen via Facebook eller hemsidan.

- Det har varit superkul den här tiden i Djurens Rätt. Jag har lärt mig väldigt mycket. Att se andra som kämpar för samma sak gör att det känns lättare att göra skillnad, säger Ella.

- Vårt arbete för djuren drivs framåt av personer som Ella, som utan att tveka väljer att spendera sin sommar och lediga tid på att informera allmänheten om djurens situation och vad vi kan göra åt den. Varje samtal vi har är en potentiell ny röst för djuren och Ella har med säkerhet inspirerat många att ta steget mot ett djurvänligare liv, säger Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Bergvall.

Motiveringen till Eldflugan 2020

”Ella har den glöd och det brinnande engagemang som en Eldfluga ska ha och mer därtill. Hon har både genom utåtriktade aktiviteter som Sommarturnén och Vegovision såväl som i styrelsearbetet tagit sig an uppgifter med bravur. Hon beskrivs av andra som en person som är pålitlig, ansvarsfull och alltid redo att ge en hand i både stort som smått. Ella är en fantastisk inspiration inte bara för unga aktivister utan för oss alla. Med personer som Ella kommer vi att nå vår vision: En värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. ”

Årets Eldfluga Ella Grahn. Foto: Djurens Rätt
Ella Grahn är aktiv för djuren i Djurens Rätt Malmö-Lund. Foto: Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Framgång i djurskyddsarbetet för katter28.5.2020 09:09:01 CESTPressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat om nya djurskyddsregler om hållning av hundar och katter. Den 15 juni börjar de nya reglerna att gälla. En viktig del av den nya föreskriften är att det blir tuffare krav på att djurhållare måste se till att katter inte förökar sig oplanerat. Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat. Organisationen Djurens Rätt, som länge arbetat med frågan gläds åt beslutet.