Mediekompass och UR i samarbete: TU:s ungsatsning ger ut lärarhandledning till programserie om mediekritik
I Medialized får vi möta journalister, mediekonsumenter och de som försöker påverka och styra medierna i över 15 länder, i en skildring och problematisering av den globala mediebranschen och dess konsumenter.
Lärarhandledningen består av sju kapitel som är kopplade till frågeställningen i respektive program i serien. Det handlar bland annat om källkritik, sociala medier, bilders betydelse och pressfrihet. Varför vinklar medierna nyheter? Hur ser arbetssituationen ut för journalister runt om i världen? Hur påverkar sociala medier mediebruset?
– Syftet med serien är att problematisera den globala mediebranschen så att tittaren ska förstå hur verkligheten som förmedlas i medierna skapas. Eleverna ska få redskap för att kunna tolka det medielandskap de har omkring sig, säger Christina Friborg från UR som gjort förstudien till serien.
Varje kapitel inleds med förståelsefrågor samt reflekterande frågor kopplat till själva avsnittet. Därefter kommer en undersökande del i andra medier där eleverna får lösa problem, prova egna antaganden och kritiskt granska och värdera påståenden.
Lärarhandledningens målgrupp är lärare på gymnasiet. Lärarhandledningen finns här. Se Medialized här .
Frågor om lärarhandledningen besvaras av Ulrika K Engström, verksamhetsledare Mediekompass, tel: 076-527 46 34, e-post:ulrika.engstrom@tu.se .
Frågor om programserien Medialized besvaras av Jenny Reichwald, mediepedagog UR, tel: 0708-39 94 15, e-post:jenny.reichwald@ur.se .
Mediekompass är en icke-kommersiell och opolitisk verksamhet som har till uppgift att hjälpa skolan med undervisning om och med dagstidningar och andra medier. Bakom Mediekompass står Tidningsutgivarna, en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier, för ett öppet och demokratiskt samhälle. Mer information på www.tu.se ochwww.mediekompass.se .
Utbildningsradion (UR) är en del av svensk public service tillsammans med Sveriges Radio och SVT. Kunskapsföretaget UR har som uppdrag att producera utbildnings- och folkbildningsprogram från förskola till högskola som ska förstärka, bredda och komplettera andras utbildningsinsatser. Mer information på www.ur.se .
Nyckelord
Kontakter
Jeanette GustafsdotterVD
Tel:08-692 46 90jeanette.gustafsdotter@tu.seOm
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.
Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Följ oss gärna på LinkedIn!
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Offentlighetspriset 2025 tilldelas Lidingö stad9.12.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas Offentlighetspris 2025 tilldelas Lidingö stad för sitt innovativa sätt att med generativ AI använda ny teknik till att stärka öppenheten.
Två miljoner till ukrainsk frontrapportering28.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas styrelse har beslutat att ytterligare öka stödet till redaktionella medier i Ukraina. Detta genom nära två miljoner kronor till 25 utvalda tidningar som verkar i byar och städer vid krigets frontlinje.
Branschgemensam rekommendation för content advertising13.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.
Digitala läsarintäkter gav morgonpressen tillväxt under tredje kvartalet 20255.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter, samtidigt som annonsintäkterna slutat minska. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande
Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
