1,7 miljoner besök under årets Kulturkalas

Under sex dagar hade Kulturkalaset 1,7 miljoner besök, varav 225 000 besök på EuroPride, det visar Kulturkalaset rapport för 2018. Den visar också att 93 procent tyckte att det finns något för alla på Kulturkalaset och EuroPride, att besökarna är väldigt nöjda med Kulturkalaset och att 6 500 tallrikar och bestick av engångsmaterial kunde undvikas genom satsningen ”Engångsfritt Kulturkalas”.

–  Det känns fantastiskt att kunna presentera succéresultat för året Kulturkalas som genomfördes i samverkan med EuroPride. Och det har vi framförallt kulturlivet i Göteborg och Västra Götaland samt alla andra samverkanspartner att tacka för, som stod för över 90 procent av programinnehållet, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Göteborgs Kulturkalas 2018 hade 1,7 miljoner besök, varav 225 000 på EuroPride och 200 000 på Barnens Kulturkalas, av dessa kom 76 procent från Göteborg och regionen, 10 procent kom från övriga Sverige och 13 procent från utlandet.

Nöjda besökare
Besökarna var väldigt nöjda med årets Kulturkalas, besöksundersökningen visar att besökarna i snitt gav över 6,0 på en 7-gradig skala i alla kategorier utom en där betyget blev 5,8. Detta är ett tydligt bättre resultat än 2017. Det besökarna var mest nöjda med är helhetsintrycket av Göteborg som evenemangsstad, 9 av 10 uppger att deras helhetsintryck av Kulturkalaset/EuroPride är bra.

Hållbarhetsarbete
Den nya miljösatsningen för året, Engångsfritt Kulturkalas, resulterade i att omkring 6 500 tallrikar och bestick, samt tusentals glas i engångsmaterial kunde undvikas. Satsningen är ett treårigt projekt som genomförs tillsammans med Kretslopp och vatten, målet är ett engångsfritt evenemang 2021. Under 2018 års Kulturkalas sorterades också 63 procent av allt avfall, vilket är en bra förbättring jämfört med 2017 då 46 procent sorterades.

– Jag är oerhört nöjd över att vi gör skillnad på riktigt. Vi sätter avtryck genom vårt systematiska hållbarhetsarbete med lyckade satsningar på såväl ekologisk- som social hållbarhet, säger Tasso Stafilidis.

Under året har också Kulturkalasets arbete för att minska segregationen i Göteborg fortsatt. Ett exempel är samarbetet med Mosaikfabriken där elever från skolor i olika stadsdelar möts, lär känna varandra och skapar konst i mosaik tillsammans. Årets mosaiker pryder nu muren på Kungstorget som invigs idag, den 6 november, klockan 13.00 av stadsdirektören Eva Hessman.

Kulturkalaset fortsatte också sin medvetna programbokning med en bred blandning av artister och konstnärliga uttryck som var så heltäckande och inkluderande som möjligt. Samverkan med EuroPride skapade också flera positiva effekter, bland annat genom fler internationella besökare men också ett program på engelska och fokus på hbtq-frågor.

Läs hela rapporten här!