A Non Smoking Generation

Paradiset tilldelas 2017 års Guldvinge för tobaksfri handel

Dela
Paradiset har som första livsmedelskedja i Sverige valt att inte sälja tobak. Därför tilldelas Paradiset nu Guldvingen, ett nytt pris som är instiftat av A Non Smoking Generation för att uppmärksamma extraordinära insatser för starka och tobaksfria barn och ungdomar.
Guldvingen är en symbol för starka och tobaksfria barn och ungdomar.
Guldvingen är en symbol för starka och tobaksfria barn och ungdomar.

Försäljningen av tobak i svenska livsmedelsbutiker sker ofta med full exponering på bästa försäljningsyta och bidrar starkt till att befästa tobaksbruket som norm, vilket lockar många unga människor in i ett osunt beroende. Trots att det i Sverige är förbjudet att göra reklam för tobak är det ännu lagligt att marknadsföra tobaksprodukter på försäljningsställen och i närheten av godispåsar och tuggummipaket som riktar sig till barn och unga. Butikerna är i dag en av tobaksindustrins viktigaste marknadsföringskanaler.

- Paradiset är ett föredöme för alla svenska handlare och bidrar starkt till att skydda barn och ungdomar från ofrivillig tobaksexponering. Sverige ligger annars långt efter våra grannländer Norge, Finland och Island som redan har infört exponeringsförbud för tobak, säger Helen Stjerna, generalsekreterare för A Non Smoking Generation.

Tobak är ett hot mot global hållbar utveckling och genom att avstå från tobak bidrar man till minst tolv av FN:s sjutton hållbarhetsmål.

Tobaksindustrin utnyttjar miljontals fattiga barn på tobaksodlingar runt om i världen och årligen avverkas över 200 000 hektar skog för att ge plats åt nya tobaksodlingar. Om världens alla tobaksplantage omvandlades till ätbar och hållbart odlad gröda skulle det kunna föda 20 miljoner människor som idag svälter.

Paradisets matbutiker är Skandinaviens största för naturliga och ekologiska produkter. Man har idag tre butiker i Stockholm med planer på att öppna fler under nästa år.

- Det känns jätteroligt att få priset och vi är väldigt stolta över det. För oss har det varit en självklarhet att inte sälja tobak, på samma sätt som vi inte säljer annat som är farligt för hälsan, säger Johannes Cullberg, vd för Paradiset.

Priset kommer att delas ut av A Non Smoking Generations generalsekreterare Helen Stjerna vid NSG:s hållbarhetsseminarium i Stockholm 22 november 2017.

I samband med detta kommer A Non Smoking Generation också att utmana övriga livsmedelsbutiker runt om i landet att följa efter Paradiset och göra ett aktivt val att välja bort försäljning av tobak.

För mer information, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking Generation, 0733-39 36 44

Johannes Cullberg, vd/grundare Paradiset, 0700-22 80 55

Nyckelord

Bilder

Guldvingen är en symbol för starka och tobaksfria barn och ungdomar.
Guldvingen är en symbol för starka och tobaksfria barn och ungdomar.
Ladda ned bild

Länkar

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Människorna bakom nikotinet: Tobaksindustrins systematiska utnyttjande av bönder och barn i Indonesien27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Allvarliga hälsorisker, fattigdom och skuldslaveri är vardag för tobaksbönder och barn i Indonesien – som odlar den tobak som företag i Sverige slutligen säljer i form av både brunt och vitt snus. I den nya rapporten Människorna bakom nikotinet, baserad på en studieresa till Indonesien, uppmärksammar A Non Smoking Generation hur den globala tobaksindustrin fortsätter att vinstmaximera på bekostnad av människors levnadsförhållanden och arbetsvillkor i produktionen.

Den svenska modellen sätter barns hälsa på spel9.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Befolkningens nikotinanvändning ökar och andelen gymnasieelever som inte har använt någon form av nikotin är nu en minoritet. Fler än hälften av de unga i 14-18 års ålder uppger att man testar vitt snus och e-cigaretter på grund av tilltalande smaker, och åtta av tio uppger att man kan köpa via kiosker som inte kontrollerar leg. A Non Smoking Generations nya Novusrapport beskriver orsakerna till den pågående nikotinepidemin bland svenska ungdomar och hur lagstiftningen måste stärkas för att stoppa spridningen.

Ny digital föreläsning: Barnarbete i ny förpackning28.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

A Non Smoking Generation lanserar nu den nya digitala föreläsningen ”Barnarbete i ny förpackning”, som i fyra olika delar belyser tobaksindustrins barnarbete, marknadsföring, hälsorisker och miljöpåverkan. Föreläsningen är helt kostnadsfri och särskilt anpassad för högstadie- och gymnasieelever. Syftet är att öka ungas kunskap, engagemang och motivation för att avstå från alla former av nikotinanvändning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye