Ny bok förklarar organisationsteori med fiktion

Det traditionella sättet att skriva kurslitteratur i organisationsteori är att använda sig av olika fall och exempel för att illustrera teorierna. Istället för att låta teorierna bli styrande för valet av de empiriska fallen gjorde författarna till En berättelse om organisering tvärtom. Med hjälp av den skönlitterära författaren och kulturskribenten Oline Stig skapade de berättelsen om modeföretaget Mess där läsaren får följa delägarna från deras första stapplande steg till utvecklingen av ett framgångsrikt företag. Berättelsen beskriver företagets organisering över tid och låter teorin växelvis ta upp olika verktyg för att förstå skeendena.
Förståelse för mellanmänskliga relationer
– Skönlitteratur kan fungera som ett sätt att förstå människor och mellanmänskliga relationer. Det är det organisationsteori handlar om. Med en längre sammanhållen berättelse får läsaren ett djup i beskrivningarna och kan lära känna och förstå människorna. Vi hoppas att både lärare och studenter hittar inspiration i växelspelet mellan berättelsen och teorigenomgångarna, säger medförfattaren Lars Strannegård, professor i företagsekonomi och rektor för Handelshögskolan i Stockholm.
Hjälper till att synliggöra strukturer
– Vår förhoppning är att berättelsen om vännerna på Mess lever vidare i studenternas samtal, då den ger många frågor att reflektera över. Det finns sällan några självklara svar men organisationsteorin hjälper till att synliggöra strukturer och ger möjlighet att utmana etablerad praktik och tankesätt, säger medförfattaren Maria Grafström, docent i företagsekonomi och forskare vid Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor (Score), Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet.
En berättelse om organisering är en grundbok i organisationsteori och riktar sig främst till förstaårsstudenter på universitetet och högskolor. Boken kan också hjälpa yrkesverksamma att bättre förstå vad en organisation är och vad organisering innebär. Med boken vann författarna Kurslitteraturpriset 2016 och belönades med prissumman 150 000 kronor.
Sagt om boken
Kristina Tjäder, Creative Director, House of Dagmar:
”En berättelse om organisering ger en mycket bra inblick i entreprenörens vardag med möjligheter och problemställningar i allt från koncept och ideologi till verklighet och strategi. Kombinationen av teori och vetenskap tillsammans med en verklighetstrogen och rolig story skapar lust att lära.”
Mats Alvesson, professor vid Lunds universitet:
”En ambitiös, heltäckande och innovativ lärobok skriven av framstående forskare med utmärkta insikter i organisationsteori.”
Nyckelord
Kontakter
Ola HåkanssonFörläggare - Företagsekonomi och Metod
Tel:046-31 21 66ola.hakansson@studentlitteratur.seBilder

Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 317 miljoner kronor och har drygt 120 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
Student belönas för bästa rättsteoretiska examensarbete4.6.2024 08:06:33 CEST | Pressmeddelande
David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete delas nu ut för tredje gången. Studentlitteratur uppvaktade årets mottagare Gustaf Sveréus med diplom och 5000 kr vid en högtidlig ceremoni på Juridicum i Lund den tredje juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum