Delårsrapport 1 januari - 30 september 2017

VD HAR ORDET
Moment Groups rörelseresultat för tredje kvartalet uppgick till -11,3 msek (-13,2 msek) vilket är något bättre än föregående år. Resultat efter årets första tre kvartal uppgår därmed till -24,6 msek (-36,0 msek), vilket är en markant förbättring mot samma period föregående år. I sammanhanget är det värt att notera att det ackumulerade resultatet även belastas med 3,2 msek i kostnader för Wallmans Groups kommande öppning av Kungsportshuset i Göteborg. Under tredje kvartalet växte koncernen med 27% jämfört med samma period föregående år. Förvärvet av Minnesota genererar 16% i tillväxt och resterande 11% utgörs av organisk tillväxt.
Det tredje kvartalet inkluderar två sommarmånader med låg aktivitetsnivå inom verksamheterna och flera stängda arenor. I det sammanhanget vill jag därför lyfta fram en av våra mest lönsamma upplevelser som skapas inom 2Entertain, nämligen den årligen återkommande uppsättningen på Vallarnas Friluftsteater i Falkenberg. Denna sommar fick vi stifta bekantskap med ”Soldat Fabian Bom”, som hyllades både av en enig kritikerkår och av sommarteaterns gäster. Efter premiären den 2 juli var publiktillströmningen god men tyvärr hämmades den totalt sett något av det ostadiga sommarvädret. Kvartalet belastas även av att Cirkusbygningen i Köpenhamn öppnade ett par veckor senare än vanligt pga ombyggnad av scenen och att ett antal föreställningar på Hamburger Börs fick ställas in pga sjukdom. Sammantaget ser vi därför att det kvarstår en del orealiserad potential i tredje kvartalet.
Lanseringen av den nya arenan Kungsportshuset i Göteborg, med öppning i mars 2018, löper på enligt plan och i huset kommer Wallmans Group att driva en dinnerclub med internationell karaktär – The Concept – och en restaurang med skandinaviska förtecken – Kungsportshuset Matbar.
Vi befinner oss nu en bit in i det fjärde kvartalet, som historiskt sett är koncernens absolut starkaste. Vi fortsätter vår strävan att även detta kvartal skall bli ett kvartal med tillväxt och stärkta marginaler, med målsättningen att koncernen ska gå in i 2018 med större affärsvolymer och en högre intjäning som utgångsläge.
Vi utvärderar fortsatt ett antal förvärvsmöjligheter och vi ser att kombinationen av att vidareutveckla existerande verksamheter och att införliva nya bolag i koncernen kommer att vara avgörande för att befästa positionen som den ledande börsnoterade aktören inom upplevelseindustrin.
I rapporten återfinns en mer detaljerad genomgång av våra affärsområden och jag ser fram emot att se er på någon av våra arenor under hösten, vintern och i julhelgerna!
Göteborg 26 oktober 2017
Pelle Mattisson
VD/Koncernchef
pelle.mattisson@momentgroup.com
Klicka här och läs hela rapporten.
Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA som Certified Adviser. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö.
Inom affärsområde Event verkar Hansen och Minnesota Communication och sammantaget är de den största aktören inom eventbranschen i Norden. Se mer på www.hansen.se och www.minnesota.se.
Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert. De skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på www.2entertain.com och www.showtic.se.
Inom affärsområde Venues driver Wallmans Group fem arenor för mat- och showupplevelser. På fyra av arenorna erbjuds de egna dinnershow-koncepten Wallmans och Golden Hits – se www.wallmans.com och www.goldenhits.se och på den femte – se www.hamburgerbors.se - skapas shower med aktuella artister. Ytterligare en arena öppnar i centrala Göteborg efter pågående totalrenovering och samtliga arenor erbjuds också för galor och företagsevent.
Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA som Certified Adviser. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö.
Inom affärsområde Event verkar Hansen och Minnesota Communication och sammantaget är de den största aktören inom eventbranschen i Norden. Se mer på www.hansen.se och www.minnesota.se.
Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert. De skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på www.2entertain.com och www.showtic.se.
Inom affärsområde Venues driver Wallmans Group fem arenor för mat- och showupplevelser. På fyra av arenorna erbjuds de egna dinnershow-koncepten Wallmans och Golden Hits – se www.wallmans.com och www.goldenhits.se och på den femte – se www.hamburgerbors.se - skapas shower med aktuella artister. Ytterligare en arena öppnar i centrala Göteborg efter pågående totalrenovering och samtliga arenor erbjuds också för galor och företagsevent.
Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA som Certified Adviser. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö.
Inom affärsområde Event verkar Hansen och Minnesota Communication och sammantaget är de den största aktören inom eventbranschen i Norden. Se mer på www.hansen.se och www.minnesota.se.
Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert. De skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på www.2entertain.com och www.showtic.se.
Inom affärsområde Venues driver Wallmans Group fem arenor för mat- och showupplevelser. På fyra av arenorna erbjuds de egna dinnershow-koncepten Wallmans och Golden Hits – se www.wallmans.com och www.goldenhits.se och på den femte – se www.hamburgerbors.se - skapas shower med aktuella artister. Ytterligare en arena öppnar i centrala Göteborg efter pågående totalrenovering och samtliga arenor erbjuds också för galor och företagsevent.
Bilder
Om
Följ Moment Group
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Moment Group
Stor turné nästa år: Succékvartetten från Jersey Boys återförenas9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter mer än tio år återförenas Peter Johansson, Bruno Mitsogiannis, David Lindgren och Robert Rydberg i den nya showen Oh What a Night, som har premiär den 3 oktober i Skellefteå innan den ger sig ut på turné i landet.
Sista sommaren med Tomas Ledins Bygdespel – en oförglömlig final i Lövvik20.11.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 2 juli 2026 öppnar portarna till Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik, där Tomas Ledins stora bygdespel får sin tredje och avslutande sommarsäsong. "Nu laddar vi för en sista sommar, och vi ska ge allt," säger Tomas Ledin.
Hamburger Börs återöppnar28.10.2025 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten 2024 stängde Hamburger Börs, men nu drygt tio månader senare återöppnar Hamburger Börs sin verksamhet. Hamburger Börs som varumärke, med drygt 200-åriga anor, kvarstår men därtill skapas Börsen Live, som kommer vara en arena för konsert, klubb, event, humor, show och nöje.
Megasuccé för Moulin Rouge! The Musical i Göteborg efter premiären - 197 000 sålda biljetter - nu släpps ytterligare 28 föreställningar!1.10.2025 10:03:14 CEST | Pressmeddelande
Den 25 september hade musikalsuccén Moulin Rouge! The Musical premiär på Rondo i Göteborg. Med utsålda föreställningar och ett enormt tryck på biljetterna öppnas nu upp för fler att uppleva den hyllade musikalen. Idag släpps ytterligare 28 föreställningar, med biljetter tillgängliga hos Showtic och Liseberg.
Publiksuccén Joyride – The Musical fortsätter i vår – utökar med 32 nya föreställningar på China Teatern i Stockholm19.9.2025 09:46:43 CEST | Pressmeddelande
Roxette-feber och 90-tals-nostalgi! Efter en fenomenal Stockholmspremiär av Roxette-musikalen Joyride – The Musical är det biljettrusning på China Teatern. Nu fortsätter publiksuccén till våren med 32 nya föreställningar 8 januari–1 mars. Biljetterna släpps idag, fredag kl 10.00 via Showtic.se.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

