20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

A6 allroad quattro i gavial green

Audi A6 allroad quattro - milslukare med offroadkapacitet

A6 allroad quattro är redan inne på sin fjärde generation och firar 20-årsjubileum i år. Med fyrhjulsdrift och adaptiv luftfjädring är A6 allroad quattro en favorit bland långresenärer med höga komfortkrav. Den ställbara markfrigången och dragkapaciteten på 2,5 ton gör den dessutom flexibel vid tuffare körförhållanden.

A6 allroad quattro är upp till 45 millimeter högre än A6 Avant och har adaptiv luftfjädring med reglerbar dämpning som standard. Luftfjädringen är specialanpassad för offroadkörning och reglerar dessutom markfrigången efter hastighet och läge i Audi drive select. I auto- och komfortläget startar A6 allroad quattro med en markfrigång på 139 mm som standard. I offroad-läget ökar markfrigången med 30 mm upp till 80 km/h. Vid ännu tuffare vägförhållanden kan markfrigången ökas med ytterligare 15 mm i lift-läget (+45 mm jmf standard) och köras i upp till max. 35 km/h. Karossen sänks sedan automatiskt om hastigheten ökar. På motorvägar med en hastighet över 120 km/h sänks karossen med ytterligare 15 millimeter för att öka stabiliteten och sänka luftmotstånd och förbrukning.

Vid utmanande körning i branta partier stöttar dessutom hill descent control genom att bromsa alla hjulen individuellt. Föraren får även hjälp genom att lutningsvinkeln i både längs- och tvärgående riktning visas i MMI-skärmen.

Markerad och särskiljande design
Nya A6 allroad quattro har fått en ännu tydligare offroad-karaktär jämfört med föregångaren. Single-frame grillen är låg och bred med vertikala aluminiumstag. För den som önskar så kan den förhöjda takrelingen, fönsterlister och hasplåtar väljas i antingen svart eller aluminium. Hjulhusen är markerade i kontrasterande skandiumgrått som standard men kan också lackeras i karossfärgen eller blanksvart. Nya A6 allroad erbjuds i elva lackfärger, varav en speciallack – gavial green – som är baserad på den ursprungliga gröna lacken från 1999.

Effektiva och kraftfulla V6 TDI-motorer med mildhybridteknik

A6 allroad erbjuds med tre nykonstruerade V6 TDI-motorer med högt vridmoment och hög dragkapacitet. 45 TDI på 231 hk och 500 Nm vridmoment (1750-3250 varv) som gör 0-100 km/h på 6,7 sekunder. 50 TDI på 286 hk och 620 Nm (2250-3000 varv) med 0-100 km/h på 5.9 sekunder. 55 TDI avrundar med 349 hk och 700 Nm vridmoment (2500-3100 varv) och gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder.

Samtliga motorer är elektrifierade med Audi’s mildhybridteknik som standard (MHEV = Mild Hybrid Electric Vehicle). Det baseras på ett 48-volts huvudelsystem som gör körningen både bekvämare och mer effektiv genom att förbrukningen kan sänkas med upp till 0,4 liter per 100 kilometer vid verklig körning. Den remdrivna kombinerade generatorn och startmotorn återvinner upp till 8 kW under inbromsning och överför elektriciteten till ett separat litiumjon-batteri på 10 Ah. Audin kan därför frirulla med motorn avstängd över ett större hastighetsregister och start-stop-läget går in redan från 22 km/h.

Fyrhjulsstyrning, sportdifferential och quattro

Kraften överförs via en åttastegad tiptronic-växellåda till quattrosystemet som är kombinerat med hjulselektiv momentsstyrning. Vid aktiv kurvtagning bromsas innerhjulen och vridmomentet styrs över till hjulen med bättre fäste. Som tillval erbjuds även sportdifferential som fördelar kraften variabelt mellan bakhjulen för bästa körupplevelse vid aktiv körning.

Som standard ingår progressiv styrning och som tillval erbjuds fyrhjulsstyrning som gör det smidigare att köra i trånga parkeringsutrymmen samtidigt som stabiliteten ökar i högre hastigheter. Upp till 60 km/h kan då bakhjulen vridas upp till fem grader i motsatt riktning mot framhjulen och i högre hastigheter kan fram- och bakhjul vridas med upp till två grader i samma riktning. Med Audi drive select väljer föraren mellan dynamic, automatic, comfort, effeciency, allroad och lift-läge. Som standard har A6 allroad quattro 18-tumshjul med 225/55.

565 liters bagage med praktisk 40:20:40-delning av ryggstöd

Nya Audi A6 allroad quattro är 4,95 meter lång, 1,90 meter bred och 1,50 meter hög.  Hjulbasen på 2,93 meter ger gott om innerutrymme och bagageutrymmet lastar som i A6 Avant, 565-1680 liter med nedfällda baksäten. Baksätena kan även fällas med praktisk 40:20:40-fördelning som standard. I standardutrustningen ingår även elbaklucka, automatiskt lastskydd, railsystem, spännband, nät och krokar. Som tillval finns även ett lastsäkringssystem med lastavskiljare.

Digital interiör med touch-skärmar

A6 allroad quattro har motsvarande digitala interiör som i Audi A6 med två digitala touch-skärmar i mittkonsolen, där den nedre bl.a. används för snabb och enkel textinmatning. I förarens siktfält erbjuds även Audi virtual cockpit som tillval med en 12.3-tums digital instrumentskärm som styrs med multifunktionsknappar på ratten. I standardutrustningen ingår även MMI navigation och som tillval erbjuds även den mer avancerade MMI Navigation plus. Navigationen sker med inlärning baserad på tidigare resor vilket förenklar inställningen av resmål. Rutten beräknas även online hos HERE för lämpligaste vägval.

Uppkopplad med Audi connect och avancerade förarassistanssystem

Som standard ingår även Audi connect nödsamtal och servicebokning, Audi connect navigation och infotainment samt stöldspårningssystem. Med myAudi appen kan användarens mobil anslutas sömlöst med bilens MMI och med Audi connect key kan föraren låsa upp bilen och starta motorn genom att använda en Android-mobil med near field communication (NFC). Audi A6 allroad är även standardutrustad med omfattande säkerhets- och assistanssystem med bl.a. effektivitetsassistent, adaptiv farthållare, kökörnings- och nödstoppsassistent. Som tillval erbjuds även City-paketet med korsningsassistent och urstigningsvarning vid dörröpping. I den centrala datorn (zFAS) samlas all sensorinformation och räknas om till en modell av omgivningen, för att därefter ge information till alla assistanssystem.

Säljstart I juni

Försäljningen av nya Audi A6 allroad quattro startar den första veckan i juni.

A6 allroad 45 TDI 231 hk quattro – Proline edition pris från ca 582.100 kr
A6 allroad 50 TDI 286 hk quattro – pris från ca 626.900 kr
A6 allroad 50 TDI 349 hk quattro – pris ännu ej fastställt

Bränsleförbrukning

45 TDI: Blandad förbrukning 5,8-5,9 l/100 km. CO2-utsläpp 152-156 g/km
50 TDI: Blandad förbrukning 5,8-5,9 l/100 km. CO2-utsläpp 152-156 g/km
55 TDI: Blandad förbrukning 6,4-6,6 l/100 km. CO2-utsläpp 168-172 g/km

Informationen om bränsleförbrukning och CO2 utsläpp varierar beroende på vilka hjul och fälgar som används. Uppgifterna gäller WLTP korrigerat NEDC.Ca-pris innebär att varje återförsäljare är fri i sin prissättning.

A6 allroad quattro i gavial green
Interiör A6 allroad quattro
Markfrigång A6 allroad quattro

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi i överenskommelse om framtidsinriktning27.11.2019 11:36:08 CETPressmeddelande

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.

Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback20.11.2019 10:55:19 CETPressmeddelande

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.

Audi fokuserar på eldrift i ny mobilitetsstrategi7.10.2019 11:12:24 CESTPressmeddelande

Audi är inne i en transformationsfas och ställer om hela företaget mot elektrisk och hållbar mobilitet. 2025 planerar märket med de fyra ringarna för mer än 30 laddbara modeller, varav 20 helt eldrivna. Audi satsar på fyra plattformar för att kunna erbjuda elbilar i varje segment. Parallellt ökar utbudet av plug-in hybrider med fyra modeller under hösten. Redan idag tillverkas elbilen Audi e-tron koldioxidneutralt i Bryssel. 2025 planerar Audi för att samtliga produktionsanläggningar vara klimatneutrala.

Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller på Frankfurtsalongen6.9.2019 14:33:54 CESTPressmeddelande

Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller visas publikt för första gången på Frankfurtsalongen den 10-22 september. Under presskonferensen den 10:e september sker avtäckningen av konceptbilen Audi AI:TRAIL som är en vision av en framtida helt eldriven offroad-bil. Den andra modellen som premiärvisas är Audi RS 7 Sportback, med vilken Audi Sport GmbH expanderar portföljen av högprestandabilar. Audi premiärvisar även den nykonfigurerade eldrivna racingbilen e-tron FE06 som kommer att tävla i Formel E med start i november.