Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt
Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.
Audis VD Gernot Döllner betonar betydelsen av den första modellen som bygger på Premium Platform Electric (PPE):
- PPE, och därmed Q6 e-tron-serien, är basen för kommande eldrivna Audi-modeller. Vi tar därmed ett avgörande steg mot att erbjuda en eldriven modell i alla kärnsegment fram till 2027.
Gerd Walker, chef för Produktion och Logistik i Audis ledning, ser produktionsstarten som en viktig milstolpe för produktionsstrategin 360factory:
- Fram till slutet av årtiondet gör vi successivt alla Audi-anläggningar redo för produktion av elbilar. Vi utnyttjar elektrifieringen för en omfattande transformation av våra befintliga anläggningar. Med produktionen av Q6 e-tron-serien tar anläggningen i Ingolstadt nästa steg mot att bli en 360factory.
Audi har en tydlig vision för framtidens produktion där företaget antagit ett holistisk och hållbart tillvägagångssätt för att modernisera, digitalisera och omvandla sina befintliga anläggningar. Audi Q6 e-tron-serien, liksom alla andra bilar som byggs i fabriken, har tillverkats med nettonollutsläpp1 sedan årets början.
Toppmodern produktionsteknik i nya batterimontaget
Ett exempel på hur Audi moderniserar och utökar sina befintliga system är den nya batterimonteringsanläggningen för PPE-modeller. På en yta på cirka 30 000 kvadratmeter arbetar 300 medarbetare i tre skift med en automatiseringsgrad på nästan 90 procent för att montera upp till 1 000 högvoltsbatterier per dag – till en början för Q6 e-tron-serien. Samtidigt får varumärket erfarenheter som de senare kommer att använda för att även tillverka batterimoduler själva. Medarbetarna drar samtidigt nytta av erfarenheter från kollegorna i Bryssel som tillverkar Q8 e-tron och av expertis från batteritestcentret i Gaimersheim.
- På så sätt utökar vi vår vertikala integration i tillverkningen samtidigt som vi tar med oss ytterligare kompetens och teknik till anläggningen, förklarar Walker.
Den nya anläggningen, som ligger i en särskild batterimonteringshall vid logistik- och godstransportcentret (GVZ) i Ingolstadt, drivs uteslutande med förnybar el. Placeringen ger ännu större flexibilitet och effektivitet i produktionen utan att behöva uppföra fler nya byggnader.
Elmotorer för PPE från världens största motorfabrik i Győr
De nya elmotorerna till PPE tillverkas vid världens största drivlineanläggning vid Audis fabrik i ungerska Győr. Därefter transporteras motorerna utsläppsfritt till Ingolstadt av transport- och logistikföretaget DB Cargo. Audi har även tillverkat motorerna till Audi e-tron/Q8 e-tron på Győr-anläggningen, vilket sker med nettonollutsläpp1 sedan 2020. Hittills har över en halv miljon elmotorer tillverkats i Györ sedan 2018.
- Hållbar produktion i befintliga anläggningar är kärnan i vår tillverkningsstrategi 360factory och ett integrerat steg på vår väg mot att bygga ett framtidssäkert produktionsnätverk, säger Walker.
Ombyggnad och flexibelt koncept i karosseriverkstaden
För att göra produktionen av Q6 e-tron-serien både hållbar och effektiv har Audi integrerat karosseriverkstaden i befintlig struktur. Med 328 medarbetare per skift och 1 150 robotar produceras karossdelarna till Audi Q6 med en automatiseringsgrad på 87 procent. Den flexibla utrustningen möjliggör en närmast sömlös lansering av framtida modeller. För att utnyttja resurserna på ett hållbart och synergiskt sätt återanvänder Audi 680 robotar som redan använts för att tillverka andra Audi-modeller. Audi har också driftsatt en ny vagnpark på över 40 självkörande AGV:er (automated guided vehicles) som levererar materialet.
Montering av PPE-modeller på samma monteringslina som Audi A4
Audi förlitar sig konsekvent på befintliga system och utrustning för montering. Audi Q6 e-tron-serien har därför integrerats sömlöst i den befintliga monteringslinan för Audi A4 och A5. På så sätt monteras förbrännings- och elbilar från olika modellserier på en gemensam lina.
Läs mer om hur Audi förnyat produktionsprocesserna i Ingolstadt.
Se film om batteritillverkningen
1 Med nettonollutsläpp av CO2 menar Audi en situation där, efter andra möjliga reduktionsåtgärder har uttömts, företaget kompenserar för koldioxidutsläppen från Audis produkter eller verksamheter och/eller de koldioxidutsläpp som för närvarande inte kan undvikas i leveranskedjan, tillverkningen och återvinning av Audi-bilar genom frivilliga kompensationsprojekt över hela världen. Detta inkluderar ej koldioxidutsläpp som genereras under ett fordons användningsfas, dvs. från det ögonblick den levereras till kunden.
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder
Om oss
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Dynamisk och mångsidig: andra generationen Audi Q5 Sportback26.11.2024 09:08:42 CET | Pressmeddelande
Audi utökar modellutbudet med en ny generation Audi Q5 Sportback. Med sin dynamiska silhuett tilltalar modellen främst designmedvetna kunder som samtidigt uppskattar fördelarna hos en SUV.
Audi-koncernen: Utmanande marknadsförutsättningar präglar den finansiella utvecklingen under de första nio månaderna6.11.2024 13:02:47 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernens finansiella resultat under de första nio månaderna återspeglar det utmanande makroekonomiska läget. Till detta räknas en krävande marknadsmiljö och förväntade omstruktureringskostnader, bland annat på grund av en möjlig alternativ användning eller möjlig nedläggning av anläggningen i Bryssel. Under de första nio månaderna 2024 uppgick försäljningsintäkterna till 46,3 miljarder euro, rörelseresultatet till 2,1 miljarder euro och nettokassaflödet till 3,8 miljarder euro. Varumärkesgruppen Progressive** levererade mellan januari och september totalt 1 251 381 bilar, varav 115 788 var helt eldrivna. Som ett led i en stor produktoffensiv lanserar Audi för närvarande elbilar och högeffektiva bilar med förbränningsmotor i viktiga modellserier. Med Audi Agenda ökar företaget också sin konkurrenskraft och förbättrar sina processer och organisationsstrukturer.
GABRIEL BORTOLETO FRAMTIDA AUDI F1-FÖRARE6.11.2024 10:59:34 CET | Pressmeddelande
Neuburg a. d. Donau, 6 november 2024 – Förarparet för Audis inträde i Formel 1 2026 är klart. En av de mest lovande talanger kommer att representera de fyra ringar i motorsportens kungaklass: Brasilianaren Gabriel Bortoleto (20) kommer att köra tillsammans med tyska Nico Hülkenberg (37) för Stake F1 Team Kick Sauber nästa år, som transformeras till Audi F1-fabriksteamet 2026. Den erfarna Hülkenberg, som bekräftades i april, och den lovande F1-rookien Bortoleto bildar ett välmatchat förarpar för Audis Formel 1-projekt.
Säljstart för eldrivna A6 e-tron i instegsversion och med quattro fyrhjulsdrift24.10.2024 08:33:55 CEST | Pressmeddelande
Audi öppnar nu orderböckerna för fyra nya eldrivna modellvarianter som förväntas passa den svenska marknaden extra väl. Den bakhjulsdrivna instegsversionen A6 Sportback e-tron med 286 hk börjar prismässigt på attraktiva 699.000 kr med 20.000 kr i Avant-tillägg och har en räckvidd på 62 respektive 59 mil*. För alla som föredrar fyrhjulsdrift erbjuds nu även en vässad quattro-version på 428 hk med större batteri och en räckvidd på hela 71 mil för Sportback-modellen och 69 mil i Avant-utförande.
Nya A3 Sportback TFSI e. Kraftfull och effektiv laddhybrid.15.10.2024 08:00:46 CEST | Pressmeddelande
Med större batterikapacitet, DC-laddning vid snabbladdningsstationer och eldrift i upp till 143 kilometer har laddhybriden Audi A3 Sportback TFSI e fått en omfattande teknikuppgradering. Det intelligenta drivsystemet säkerställer effektivitet, hög regenereringseffekt och lokalt utsläppsfri körning på längre sträckor i vardagen. Laddhybriden kombinerar dynamiska köregenskaper med ökad komfort.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum