UTVECKLINGEN AV AUDI POWER UNIT FÖR FORMEL 1: ”BETYDANDE MILSTOLPAR OCH MÅL UPPNÅDDA”

I mer än två år har arbetet pågått för att utveckla en s.k. Power Unit inför Audis Formel 1-inträde. Ansvariga för utvecklingen av F1-hybriddrivlinan (Power Unit) är Audi Formula Racing GmbH (AFR) i Neuburg a. d. Donau som nu framgångsrikt slutfört uppstartsfasen. Tillsammans med enheten i Hinwil kommer teamet från Neuburg att bilda det framtida fabriksteamet som Audi kommer att tävla med 2026. Audis F1 Power Unit ”Made in Germany” gör stora framsteg bakom stängda dörrar. Adam Baker, VD för AFR, och Stefan Dreyer, CTO för AFR, ger en inblick i nuläget.

Stefan Dreyer (vänster) och Adam Baker (höger) i en av verkstäderna för förbränningsmotorn

Sedan våren 2022 pågår arbetet med utvecklingen av Audi Power Unit för Formel 1 vid anläggningen i Neuburg. Vad har uppnåtts hittills?

Baker: Efter bara två år körs vår Power Unit, som består av förbränningsmotor, elmotor, batteri och styrelektronik, dynamiskt på testbänken. Att lyckas förena de olika komponenterna till en enda enhet är resultatet av hårt arbete och fantastiskt lagarbete. Audi Power Unit har redan kört simulerade tävlingssträckor på testbänken. Vi fick mycket testtid med de enskilda komponenterna under 2023 och kunde ta med oss erfarenheterna parallellt i de kommande konstruktionsstegen. Betydande milstolpar och mål har uppnåtts, vilket ger hela teamet en bra känsla.

Dreyer: Vi genomförde en väldigt ambitiös modernisering och utbyggnad av vår testanläggning. Idag har vi 22 toppmoderna testbänkar på plats. Våra nya utvecklingsverktyg är toppmoderna och har möjliggjort en brant inlärningskurva. Genom att testa på testbänken under simulerade tävlingsförhållanden får vi viktiga insikter i denna fas av projektet. Efter de framgångsrika tävlingssträckorna med vår Power Unit kommer vi snart att göra detsamma med hela drivsystemet, det vill säga kombinationen av Power Unit och transmission. Samtidigt sätter vi fullgas på prestanda-utvecklingen för att nå de mål vi satt upp.

På vilka banor har Audi Power Unit redan körts?

Dreyer: Vi kör vår Power Unit på testbänken med olika layouter från nuvarande F1-kalender, beroende på syftet med testet. Till exempel är Las Vegas intressant för vårt utvecklingsteam när det gäller den totala energihanteringen. Flera omväxlande snabba och långsamma kurvor och nästan två kilometer fullgaskörning på Las Vegas Strip ger den perfekta utvecklingsmiljön för finjustering av förbränningsmotorn och ERS-komponenterna (Energy Recovery System).

Baker: Att höra Audi Power Unit simuleras idag på banor som Spielberg, Singapore eller Las Vegas ger inte bara alla inblandade gåshud, utan ger oss också känslan av att vi är ett stort steg närmare vårt första lopp 2026.

Hur har utvecklingsavdelningen förberett sig för detta utmanande projekt?

Dreyer: Det var särskilt viktigt att etablera en bred bas inom alla områden, att skapa en bra grund för utvecklingen av de enskilda komponenterna – förbränningsmotor, elmotor, batteri, styrelektronik, mjukvara – att stämma av dem med varandra i ett tidigt skede. Våra erfarenheter från tidigare motorsportprojekt med högvoltsteknik, Le Mans, Formel E, men även från Dakar-projektet, har hjälpt oss mycket. Vi har redan tidigare visat att vi kan utveckla konventionella, hybridiserade och helt elektriska drivlinor. Trots det är utmaningen i Formel 1 helt annorlunda när det gäller spetsteknik och konkurrens. Det gäller även våra partners och leverantörer – vi upplever ett mycket starkt engagemang från alla håll.

Trots att byggnationen i Neuburg är klar, ökar intensiteten fortfarande?

Baker: Sedan projektstarten våren 2022 har det varit milstolpar nästan varje månad, till exempel byggstarten för vår infrastrukturexpansion, start av testerna för singel-cylindern, den första testbänkkörningen av elmotorn och V6-motorn och de första tävlingssträckorna med den kompletta motorenheten. Att hela vårt team kan koncentrera sig fullt ut på utvecklingen av vår Power Unit för 2026 är en fördel för Audi. Resterande tid fram till 2026 handlar om att ha fullt fokus på att uppnå våra utvecklingsmål vad gäller maximal total prestanda för bilen. Det kommer att vara spännande fram till det första loppet – och självklart även efter det.

Dreyer: Intensitet är ett bra nyckelord för vår prestandautveckling. Reglementet tillåter totalt tre provbänkar för t.ex. singel-cylindertester, vilka inte begränsas av FIA vad gäller drifttider. Vi använder det maximala antalet på anläggningen så intensivt som möjligt för att utveckla förbränningsprocesser för förbränningsmotorer. Hittills har vi uppnått alla de mål vi satt upp för prestanda och effektivitet i denna fas. Dessutom har vår bränsleutveckling pågått sedan 2022 med en stark partner som har många års erfarenhet av Formel 1. Detta är en verkligt avgörande faktor för vårt projekt, eftersom det nya hållbara bränslet för 2026 kommer att ha ännu större relevans i konkurrensen.

Sedan i år finns även ett kostnadstak för utvecklingen av Power Unit. Hur kan vi tänka oss den dagliga verksamheten under FIA:s kostnadstak?

Baker: Precis som alla andra Formel 1-team och Power Unit-tillverkare ställdes vi inför utmaningen att formera oss i enlighet med detta. Det handlar om kostnadseffektivitet och efterlevnad av kostnadsbegränsningarna. En fördel var att vi kunde börja med ett tomt papper och skapa vårt eget företag, Audi Formula Racing GmbH, för projektet. Vi hade en tydlig bild av strukturer, system, processer och rätt tankesätt redan från början. Finansieringen har en direkt inverkan på resultatet på grund av kostnadstaket. Det har aldrig funnits en så direkt koppling mellan operativ effektivitet och sportslig framgång i Formel 1. Att vi med PU-utvecklingen kan verka på gränsen till kostnadstaket ställer oss på samma nivå som våra konkurrenter.

Hur viktigt var det att kunna förlita sig på en befintlig infrastruktur på anläggningen i Neuburg?

Dreyer: Infrastrukturen som Audi skapade för motorsporten 2014 har varit en mycket bra grund. Det har gett oss möjlighet att påbörja utvecklingen av vår Power unit under 2022. För att anpassa denna infrastruktur till Formel 1 byggde vi en ny byggnad för ytterligare testbänkar, toppmoderna verkstäder och laboratorier parallellt med våra utvecklingsaktiviteter. Alla nya testbänkar är nu i drift och gör det möjligt för oss att fortsätta utvecklingen på full gas.

För första gången på senare år utvecklas en F1 Power Unit igen i Tyskland. Var det svårt att rekrytera medarbetare till Neuburg-anläggningen?

Baker: Närheten till vårt moderbolag Audi i Ingolstadt är en stor fördel för oss på många sätt. Det finns många tekniska experter i regionen, särskilt för utvecklingen av drivlinekomponenter. Övriga tillverkare av F1-Power unit finns i Storbritannien, Frankrike, Italien och Japan. Om man vill ta in medarbetare från konkurrenter måste de oftast flytta till ett annat land – det är en utmaning, men det är inte större för oss än för någon annan. Människor måste inte bara vara beredda att byta arbetsgivare, utan även landet. Att vi lyckades rekrytera erfarna ingenjörer och tekniker från alla andra Power Unit-tillverkare visar att vårt projekt och platsen är attraktiv – även för internationella experter och talanger. Vi har nu en bred mix i teamet med medarbetare från 23 länder.

Dreyer: Vi har inte bara en bred internationell bas, utan vi har även stärkt vår befintliga motorsportkompetens på Audi Sport med extern F1-kompetens. Detta har bidragit till att accelerera vår inlärningskurva avsevärt. Alla ger maximal i projektet och ser fram emot inträdet i Formel 1. Motivationen är extremt hög och vi känner en stark laganda.

Kan ni ge oss en framåtblick? Vilka ämnen arbetar Neuburg och Hinwil redan med tillsammans?

Dreyer: den tekniska sidan arbetar vi redan i ett genuint fabriksteamläge över båda anläggningarna. Fokus ligger här på att integrera Power Unit med viktiga detaljer som t.ex. termisk hantering. Det finns också ett nära samarbete kring växellådan. Vi utvecklar det inre i Neuburg, medan strukturella delar som växellådshus och bakaxel tillverkas i Hinwil. Testning av hela drivlinan, bestående av kraftenhet och växellåda, sker sedan på vår testbänk för drivlinor. Denna uppdelning är ur ett prestanda och kompetenssynpunkt ändamålsenlig.

Baker: Vi tog en tidig start i Hinwil med konceptteamet för 2026 redan i januari 2023. Detta arbete intensifieras nu med de aktuella chassireglementen. Vårt mål är tydligt: att fullt ut utnyttja fördelarna och möjligheterna hos ett fabriksteam när det gäller paketering och integrering av Power unit.

Adam Baker (vänster) ock Stefan Dreyer (höger) i en av verkstäderna för förbränningsmotorn
Högtryckstvätt för att rengöra maskinkomponenter
Genom nyckelhålet en blick på en av testbänkarna i Neuburg
Stefan Dreyer (vänster) i dialog vid testbänken

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Sverigepremiär i Almedalen för eldrivna Audi Q6 e-tron24.6.2024 11:17:44 CEST | Pressmeddelande

En av de viktigaste samhällsfrågorna just nu är elektrifiering och klimatomställning. Det framgår av de många programpunkterna som kommer att diskuteras under Almedalsveckan som startar imorgon tisdag denna vecka. Audi har en tydlig strategi för elektrifiering av hela modellprogrammet och för minskad klimatpåverkan vid tillverkningen. I Almedalen är det Sverigepremiär för nya eldrivna Audi Q6 e-tron som är starten på ett nytt kapitel i företagets elbilsoffensiv.

Nya Audi e-tron GT: Ett elektrifierande mästerverk18.6.2024 06:50:09 CEST | Pressmeddelande

Sedan premiären 2021 har Audi e-tron GT quattro varit den eldrivna och sportiga toppmodellen i Audis produktportfölj. Med tre nya versionerna förbättras nu både räckvidd, prestanda, laddning och köregenskaper avsevärt i den linjesköna Gran Turismon. Med RS e-tron GT Performance lanserar Audi också sin första helt eldrivna RS Performance-modell. De nya modellerna i Audi e-tron GT-familjen kan beställas redan denna vecka.

Audi Q6 e-tron performance: insteg med ännu längre räckvidd29.5.2024 09:11:38 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar ännu en version av nya Audi Q6 e-tron inför den officiella marknadsintroduktionen i augusti. Med bakhjulsdrift och ett nyutvecklat litiumjonbatteri med en total bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 kWh netto) har Audi Q6 e-tron performance en räckvidd på upp till 639 kilometer (enligt WLTP), vilket är längst i Q6 e-tron-familjen. Skalbara Premium Platform Electric (PPE) visar därmed sin flexibilitet med den första bakhjulsdrivna varianten. Nya Audi Q6 SUV e-tron performance kan nu beställas för 825 000 kr i standardutförande och 839 000 kr för Proline-varianten.

Nästa milstolpe i F1-projektet: Nico Hülkenberg blir förare för Audis fabriksteam29.4.2024 15:29:00 CEST | Pressmeddelande

Kursen fortsätter stakas ut för Audis Formel 1-projekt. Efter tillkännagivandet av det fullständiga övertagandet av Sauber Group inför inträdet i F1, har den första föraren nu bekräftats. Nico Hülkenberg har tecknat ett flerårigt avtal med Sauber och kommer starta för Audis fabriksteam 2026. Redan 2025 kommer Hülkenberg köra för Sauber och följer därefter med i transformationen till fabriksteamet.