Audi

Nya Audi e-tron GT: Ett elektrifierande mästerverk

Dela

Sedan premiären 2021 har Audi e-tron GT quattro varit den eldrivna och sportiga toppmodellen i Audis produktportfölj. Med tre nya versionerna förbättras nu både räckvidd, prestanda, laddning och köregenskaper avsevärt i den linjesköna Gran Turismon. Med RS e-tron GT Performance lanserar Audi också sin första helt eldrivna RS Performance-modell. De nya modellerna i Audi e-tron GT-familjen kan beställas redan denna vecka.

Florettsilver Audi S e-tron GT, Audi RS e-tron GT i Bedford green och Nimbusgrå Audi RS e-tron GT.
Florettsilver Audi S e-tron GT, Audi RS e-tron GT i Bedford green och Nimbusgrå Audi RS e-tron GT.
  • Mer distinkt: Modellfamiljen omfattar nu tre varianter
    Audi S e-tron GT*, Audi RS e-tron GT* och Audi RS e-tron GT performance*
  • Kraftfullare: Avsevärda förbättringar i räckvidd, prestanda och laddning
  • Mer variabel: Nyutvecklade chassin ger en perfekt balans mellan åkkomfort och kördynamik

-  Med e-tron GT-modellerna sätter vi nya standarder när det gäller prestanda. Den ökade laddeffekten förbättrar långdistansegenskaperna och den elektriska fyrhjulsdriften ger avsevärt högre prestanda. Det nyutvecklade chassit erbjuder ett oöverträffat spann mellan åkkomfort och kördynamik, säger Gernot Döllner, CEO AUDI AG.

De nya varianterna i e-tron GT-serien kombinerar progressiv design med innovativ teknik, var och en med ett distinkt särskiljande utseende:

Nya Audi S e-tron GT står för elegant sportighet. Fronten är uttrycksfull med en svart mask som omger den helt stängda, inverterade Single-frame-grillen, som är en del av e-tron-modellernas specifika designspråk. Den präglade strukturen ger kylargrillen en tredimensionell känsla. Luftintagen, som optimerar luftflödet runt framhjulet, är nu ännu mer markerade. Bakpartiet domineras av en aerodynamisk diffusor med vertikala stag.

Nya Audi RS e-tron GT är nu ännu sportigare med en mer markerad front. Den inverterade Single-framegrillen har den RS-typiska 3D-bikakestrukturen. I kombination med de L-formade designelementen ser bilen ännu lägre ut. Bakpartiet på RS e-tron GT har hämtat element från motorsporten med diffusor och L-formade blades som återspeglar den främre designen. De senare är som standard lackerade i karossfärgen. En annan detalj från racingvärlden är en vertikal, röd reflektor som sitter mellan luftkanalerna.

Audi RS e-tron GT Performance är den första helt eldrivna RS performance-modellen. Den har unika designelement och skiljer sig från RS e-tron GT genom ett matt, mörktonat kolfibertak i kombination med kolfiberkamouflageelement som finns som tillval och enbart finns till RS-performance. Kolfiberkamouflage används i de präglade stötfångarna, dörrtrösklar, delar av diffusorn och ytterbackspeglarna.

Den nya företagsidentiteten (CI) syns även på den nya e-tron GT-familjen. De fyra ringarna är nu tvådimensionella och placerade mellan kylargrillen och frontspoilern. Utbudet av färger omfattar nio exteriörlacker. Förutom solid Arkonavit finns även metallic- eller pärleffekt i Ascariblå, Daytonagrå, Florettsilver, Kemoragrå, Mytsvart och Progressivröd. Exklusivt för RS -tron GT och RS e-tron GT performance finns även Nimbusgrå lack, medan den nya färgen Bedford Green enbart finns till RS e-tron GT Performance. Svart optikpaket är standard på RS och RS Performance och finns som tillval för S e-tron GT. Här ingår Audi-ringar fram och bak, luftintag, ytterbackspegelkåpor och diffusorelement (S e-tron GT). De mörka Audi-ringarna, de L-formade designelementen och de två insatserna i luftintagen är standard på RS-modellerna. Svart optikpaketet har L-formade blades på stötfångaren och svarta luftkanaler i diffusorn.

Audi har även omarbetat fälgsortimentet. Nya 20-tums fälgar i multiekerdesign finns för S e-tron GT och RS. Dessutom finns två nya fälgar i 6-dubbelekerdesign till RS-modellerna. De smidda och frästa 21-tumsfälgarna påminner om den så kallade AVUS-fälgen som Audi presenterade 1991 i Audi AVUS quattro-studien. Med sina rena och kompromisslösa linjer hör denna ikoniska fälg till Audis DNA. Hela fälgytan är matt och mörktonad för RS e-tron GT Performance, vilket förstärker bilens sportiga ambitioner.

Interiören – Sportiga inslag och hållbara material

Audis nya CI formar även interiören med nydesignade säten, ratt, instegslister och digitalt innehåll. Ljusprojektionen från dörren har också anpassats. När förardörren öppnas visas en röd romb med en röd skugga. S-versionen har en vit romb med en röd skugga. Nya träinlägg finns i naturbjörk antracit. För RS e-tron GT Performance finns även dekorinlägg i matt kolfiberkamouflage som matchar exteriören. Till de nya interiördetaljerna hör applikationer i Vanadium, en antracitfärgad effektlack som ser olika ut beroende på belysning. Applikationerna finns som tillval till S e-tron GT och ingår som standard i RS-modellerna.

Ratten är avfasad upptill och nedtill. För RS-modellerna levereras den med två röda kontrollsatelliter och som tillval med en klockan 12-markering. Även sätena har uppgraderats till en ännu sportigare design och med belyst logotyp. S e-tron GT levereras nu som standard med sportstolar plus med 14-vägsinställning. I kombination med det läderfria designpaketet har sportstolarna kontrasterande orange sömmar. För RS-modellerna kan sätena beställas med massagefunktion som tillval. Performance-modellen har ett exklusivt nytt designpaket med serpentingröna-sömmar som kompletterar exteriörens Bedford Green-lackering, och säten med 18-vägsinställning som tillval.

Interiört används det hållbara mikrofibermaterialet Dinamica och tyget Cascade. Dinamica, som ser ut och känns som mocka, består till nästan hälften av återvunnen polyester, varav en del kommer från tygrester. Stolarna, ratten, skärmen ovanför Virtual cockpit, ytterbackspeglarna, och mittkonsolen är tillverkade i 37 till 45 procent Dinamica. Tyget Cascade påminner om naturfibrer och är tillverkat av 15 procent selvage och 35 procent återvunnen polyester, som av miljöskäl är ofärgat. Cascade används i sätena och dörrspeglarna. Golvet och golvmattorna är tillverkade av Econyl, ett material som består av 100 procent återvunna nylonfibrer från produktionsavfall, textil- och mattrester eller gamla fisknät.

Uppgraderad Audi virtual cockpit och smart panoramatak

GT-familjen är digital och uppkopplad tack vare många Audi Connect-tjänster, on-demand-funktioner och en appbutik. Audi virtual cockpit ger ny information om batteritemperaturen och visar maximalt möjlig laddeffekt i realtid. RS e-tron GT har displayer med RS-specifikt innehåll. Exempelvis kan kunder som köper en RS e-tron GT-performance välja en vit effektmätare och hastighetsmätare via MMI – en hyllning till 1994 års Audi RS 2 Avant, där de analoga instrumenten först kom i vitt.

Som tillval finns ett tekniskt avancerat panoramaglastak med justerbar toning. Till skillnad från tidigare material minimerar panoramatakets smarta glas direkt solljus och blir ogenomskinligt med en knapptryckning. Det sker genom så kallad polymerdispergerad flytande kristallteknik (PDLC), som kan ändras från transparent till ogenomskinlig. Elektriskt ställbara glaskomponenter innehåller två PDLC-filmelement med flytande kristaller som ger tekniken dess namn. När ingen spänning läggs på kristallerna bildar de ett ogenomskinligt lager. När spänning tillförs riktas kristallerna in igen och taket blir genomskinligt. Det kan styras individuellt som en ”digital gardin” via MMI-displayen, där kunden kan välja mellan fyra förinställningar. Grafiken på de matta ytorna påminner om den sportiga bikakestrukturen som Audi är kända för.

Effektivare och kraftfullare med elektrisk fyrhjulsdrift

På framaxeln i S e-tron GT och RS e-tron GT används permanentmagnetsynkronmotorer (PSM) med en effekt på vardera 176 kW (239 hk). RS e-tron GT Performance har dessutom modifierad effektelektronik på framaxeln med en vidareutvecklad pulsväxelriktare. Alla tre modellerna är mer effektiva, samtidigt som effekten har ökats markant och accelerationen förbättrats.

På bakaxeln sitter en nyutvecklad elmotor som även den är en permanentmagnetsynkronmotor (PSM). Den har samma storlek som PSM i RS e-tron GT och RS e-tron GT Performance med en axellängd på 192 millimeter och en diameter på 230 millimeter där vissa delar, som rotorn, kommer från Premium Platform Electric (PPE). Elmotorerna har en effekt på vardera 415 kW (564 hk). Båda elmotorerna har dessutom effektreserver för extrema körsituationer.

S e-tron GT är systemeffekten 500 kW (679 hk) medan RS e-tron GT når en maximal effekt på 630 kW (856 hk). Toppmodellen RS e-tron GT performance har en effekt på hela 680 kW (925 hk), vilket gör den till den mest kraftfulla serietillverkade bilen som Audi någonsin har byggt.

Den helt eldrivna Gran Turismon från Audi bjuder på imponerande prestanda i alla tre modellvarianterna. S e-tron GT accelererar från noll till 100 km/h på 3,4 sekunder, RS e-tron GT på 2,8 sekunder och RS e-tron GT Performance gör 0-100 km/h på bara 2,5 sekunder. S e-tron GT når en topphastighet på 245 km/h medan RS-modellerna har en topphastighet på 250 km/h.

Ny boost-funktion ger effektökning med 70 kW

Bromssystemet i S e-tron GT är nyutvecklat och förstorat med stålskivor och svarta bromsok som standard och röda som tillval. Båda RS-modellerna har Wolframkarbidbelagda bromsskivor, som är tillval på S-modellen. Dessa bromsok kan fås i svart, rött eller orange. Audi erbjuder även kolfiberkeramiska bromsskivor för hela e-tron GT-familjen. Här är tiokolvsbromsoken som standard antracitfärgade och kan fås i rött på begäran.

Trots den markanta effektökningen har Audi kunnat minska elmotorns vikt på bakaxeln med cirka tio kilo genom att omkonstruera komponenter, bl.a. en lättare rotor och stator, och genom att optimera kylsystemet. Audi har dessutom förstärkt drivaxeln för att säkerställa en jämn kraftfördelning och vidareutvecklat elektroniken för fyrhjulsdriften samt optimerat den för alla Audi drive select-lägen.

En ny boost-funktion som är standard gör att RS e-tron GT och RS e-tron GT kan leverera en effektökning på 70 kW under körning. Föraren kan aktivera boost-funktionen med den vänstra kontrollsatelliten på ratten. Boosten aktiveras i tio sekunder, vilket indikeras av en nedräkning på förarplatsen.

Lättare batteri med högre energitäthet, räckvidd upp till 605 km

Audi har lyckats minskat vikten på högvoltsbatteriet (HV) och samtidigt öka energitätheten. Trots det högre energiinnehållet har vikten minskats med nio kilo till totalt 625 kilo. Högvoltsbatteriet har en total lagringskapacitet på 105 kWh (netto: 97 kWh) där bland annat optimeringen av kylplattan i två lager har resulterat i en kapacitetsökning på tolv procent för de 33 cellmodulerna, som var och en rymmer tolv påsceller med ett flexibelt ytterhölje. Audi har även modifierat själva kylsystemet i cellerna.

Detta, i kombination med förändringar i material och separatorer och anpassad cellkemi, har resulterat i en högre energitäthet i cellerna. Den energi som finns tillgänglig via regenerering har också ökat från 290 till 400 kW. Föraren kan välja manuell eller automatisk regenerering via MMI och styra den i tre steg med växelpaddlarna.

Audi har dessutom ökat den maximala laddnings- och urladdningsströmmen till 400 ampere genom ett ökat strömflöde i de enskilda cellerna. Den förändrade cellkemin och det optimerade, intelligenta, förutseende värmehanteringssystemet med förbättrad pump- och ventilomkoppling och förfinad förkonditionering gör att mer effekt kan flöda under laddningen. Det nykonstruerade laddningssystemet i den kombinerade boosteromvandlaren bidrar också till en förbättrad laddningsprestanda genom att minska vikten med 2,3 kg och tillhandahålla spänningsomvandlingsstegen från batteriet till slutbelastningen.

Högre laddeffekt: Ladda i 10 minuter, kör 280 kilometer

Audi har ökat den maximala laddeffekten med 50 kW till 320 kW. Under idealiska förhållanden kan högvoltsbatteriet i e-tron GT-familjen laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter på en högeffektsladdningsstation (HPC). På bara 10 minuter kan batteriet laddas för räckvidd på upp till 280 kilometer. Med Plug&Charge auktoriserar och aktiverar bilen automatiskt kompatibla laddningsstationer när laddkabeln sätts i. Det nya högvoltsbatteriet har dessutom ett betydligt bredare snabbladdningsfönster. Även vid låga temperaturer når bilen mycket hög laddningsprestanda snabbare. Detta möjliggör hög laddningseffekt vid temperaturer så låga som 15 °C, vilket ytterligare minskar energibehovet för värmehanteringssystemet och gör det ännu enklare för kunderna att dra nytta av det idealiska snabbladdningsfönstret. Som tillval kan kunden även ladda med upp till 22 kW vid laddning med växelström.

Audi virtual cockpit plus levererar nu omfattande information om högvoltsbatteriets status, inklusive batteritemperatur, snabbladdningsprognos och förklimatiseringsstatus. Den nya funktionen använder Audi-specifika grafer och ikoner för att tydligt visa aktuell laddningseffekt och aktuell temperatur för högspänningsbatteriet. Audi Virtual Cockpit Plus visar även status för förklimatiseringen när navigeringen till en HPC-laddningsstation är aktiv. På så sätt kan föraren snabbt se vilken laddningseffekt som kan förväntas.

Termostyrningen, som består av fyra optimerade kylkretsar, håller batteriet och drivsystemets komponenter på optimal temperatur. Beroende på yttertemperaturen kan batteriet kylas eller värmas för snabbladdning. Värmepumpen som är standard säkerställer en energieffektiv klimatisering av innerutrymmet och ökar därmed räckvidden, speciellt på vintern.

Aktivt chassi och Audi drive select med individuellt konfigurerbara RS-lägen

Standardchassit är en nyutvecklad luftfjädring med 2-kammar-2-ventilsteknik som ger avsevärda fördelar när det gäller kördynamik utan att kompromissa med komforten. Som tillval finns dessutom det nya innovativa aktiva chassit som ger en oöverträffad spännvidd mellan komfort och kördynamik.

Med kördynamiksystemet Audi drive select kan föraren själv bestämma bilens karaktär. Den har tre profiler: efficiency, comfort och dynamic. I S e-tron GT kan föraren dessutom konfigurera ett individuellt läge, och RS-modellerna erbjuder två individuellt konfigurerbara, RS-specifika lägen: RS1 och RS2. Som en exklusiv funktion har RS e-tron GT Performance ett prestandaläge som är utformat för optimal inställning på utmanande banor.

Fjädringen håller karossen nästan horisontell vid dynamisk inbromsning, styrning och acceleration. Det ger en exakt styrrespons som ökar förarens kontroll över bilen vid dynamisk körning. Den aktiva fjädringen ger ett närmast perfekt väggrepp tack vare en balanserad fördelning av hjultrycket.

Vid jämn körning neutraliserar den aktiva fjädringen nästan helt karossvibrationer, särskilt vid körning över ojämnheter. När föraren aktiverar kurvlutnings-, start- och komfortbromsfunktionerna via Audi drive select kompenserar chassit för krängnings- och nigningsrörelser. Det aktiva chassit har även ett komfortläge när bilen står stilla. Beroende på bilens starthöjd kan den höjas med 55 till 77 millimeter på några sekunder för att underlätta insteget i bilen.

Som tillval kan Audi erbjuda fyrhjulsstyrning med en mer direkt utväxling än föregångaren. Det underlättar styrningen vid lägre hastigheter. Systemet använder en spindeldrivning för att rotera bakhjulen maximalt 2,8 grader – i motsatt riktning mot framhjulen upp till en hastighet på ca 50 km/h, vilket ökar smidigheten och manövrerbarheten, alternativt i samma riktning som framhjulen från en hastighet på ca 80 km/h, vilket förbättrar stabiliteten. I hastigheter mellan 50 och 80 km/h sker en kontinurligt anpassning av systemet beroende på körsituation. Fyrhjulsstyrningen minskar bilens vändradie med ca 0,6 meter vid rangering.

Kan beställas denna vecka

De nya modellerna i Audi e-tron GT-familjen kan beställas redan denna vecka. Priserna för S e-tron GT börjar vid 1.460.000 kr, för RS e-tron GT vid 1.695.200 kr och för RS e-tron GT Performance vid 1.860.000 kr.

Se fler bilder, videos och illustrationer här

Elförbrukning och utsläppsvärden blandad körning för ovannämnda modeller:

Audi S e-tron GT
Elförbrukning kWh/100 km: 18,2 (WLTP); CO2 -utsläpp g/km: 0

Audi RS e-tron GT
Elförbrukning kWh/100 km: 18,6 (WLTP); CO2 -utsläpp g/km: 0

Audi RS e-tron GT prestanda
Elförbrukning kWh/100 km: 19,0 (WLTP); CO2-utsläpp g/km: 0

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi RS e-tron GT: Nimbusgrå, Audi RS e-tron GT Performance: Bedford green; Audi S e-tron GT: Florettsilver
Audi RS e-tron GT: Nimbusgrå, Audi RS e-tron GT Performance: Bedford green; Audi S e-tron GT: Florettsilver
Ladda ned bild
Audi RS e-tron GT Performance
Audi RS e-tron GT Performance
Ladda ned bild
Audi RS e-tron GT Performance
Audi RS e-tron GT Performance
Ladda ned bild
Interiör Audi RS e-tron GT
Interiör Audi RS e-tron GT
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Världspremiär för Nya Audi A5 Avant16.7.2024 11:07:01 CEST | Pressmeddelande

Med nya Audi A5 startas ett nytt kapitel i Audis framgångsrika historia i mellanklassegmentet. 30 år efter lanseringen av Audi A4 har modellen tagit ytterligare ett steg upp. Den nya generationen heter nu Audi A5 och imponerar med vässat designspråk och premiumkänsla. Både Sedan och Avant-versionen har fått en sportigare karaktär i enlighet med Audis designfilosofi. Även interiören är helt nydesignad med generösa ytor där de digitala och lättmanövrerade skärmarna placerats på det som Audi kallar den digitala scenen. I Sverige erbjuds inledningsvis A5 Avant med en helt nyutvecklad TDI-motor med hybridteknik.

UTVECKLINGEN AV AUDI POWER UNIT FÖR FORMEL 1: ”BETYDANDE MILSTOLPAR OCH MÅL UPPNÅDDA”28.6.2024 09:39:44 CEST | Pressmeddelande

I mer än två år har arbetet pågått för att utveckla en s.k. Power Unit inför Audis Formel 1-inträde. Ansvariga för utvecklingen av F1-hybriddrivlinan (Power Unit) är Audi Formula Racing GmbH (AFR) i Neuburg a. d. Donau som nu framgångsrikt slutfört uppstartsfasen. Tillsammans med enheten i Hinwil kommer teamet från Neuburg att bilda det framtida fabriksteamet som Audi kommer att tävla med 2026. Audis F1 Power Unit ”Made in Germany” gör stora framsteg bakom stängda dörrar. Adam Baker, VD för AFR, och Stefan Dreyer, CTO för AFR, ger en inblick i nuläget.

Sverigepremiär i Almedalen för eldrivna Audi Q6 e-tron24.6.2024 11:17:44 CEST | Pressmeddelande

En av de viktigaste samhällsfrågorna just nu är elektrifiering och klimatomställning. Det framgår av de många programpunkterna som kommer att diskuteras under Almedalsveckan som startar imorgon tisdag denna vecka. Audi har en tydlig strategi för elektrifiering av hela modellprogrammet och för minskad klimatpåverkan vid tillverkningen. I Almedalen är det Sverigepremiär för nya eldrivna Audi Q6 e-tron som är starten på ett nytt kapitel i företagets elbilsoffensiv.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye